Přepracování procesu tvorby jízdního řádu a managementu kapacity (TTR)

Správa železnic je jedním z evropských manažerů infrastruktury, kteří se hlásí k novým principům a přístupům tvorby jízdního řádu. Timetable redesign projekt (TTR), jak je tato iniciativa označena, spojuje manažery infrastruktury, dopravce, objednatele i další zúčastněné subjekty ke společné práci na jízdním řádu, který lépe pokrývá dnešní požadavky na něj kladené.

TTR je projekt vedoucí ke zjednodušení, sjednocení a vylepšení systému tvorby jízdního řádu napříč Evropskými zeměmi s cílem zajistit výrazně vyšší konkurenceschopnost železnice v obou hlavních segmentech – nákladní i osobní železniční dopravě.

Přístup k přípravě jízdního řádu se v různých evropských zemích velmi liší. Tento stav, který vede k obtížím při mezinárodní spolupráci, si uvědomují jak dopravci, tak manažeři infrastruktury. Zlepšení stavu se v blízké budoucnosti bude týkat nejen samotné harmonizace tras v jízdním řádu, ale i koordinace stavebních prací a s tím souvisejících – pro dopravce i jejich zákazníky a cestující velmi nepříjemných – dočasných omezení kapacity, která způsobují zpoždění a výpadky spojů.

Sdružení železničních infrastruktur RailNetEurope, jehož je Správa železnic členem, a sdružení železničních dopravců Forum Train Europe se společně rozhodla k realizaci projektu TTR, který přináší nutné změny postupů a přibližuje železnici současným potřebám trhu. Projekt je aktivně podporován Evropskou asociací železniční nákladní dopravy (ERFA).

Kapacitní strategie 2027

Kapacitní strategie pro období platnosti JŘ 2027 je zveřejněna pod níže uvedeným odkazem. Součástí archivu je i publikace zápisu z projednání strategie s dopravci a objednateli. Kapacitní strategie je zpracována v souladu s příručkou RNE pro tvorbu kapacitních strategií.

Kapacitní strategie 2028

Správa železnic pro období platnosti JŘ 2028 vypracovala, v rámci pilotního projektu, společnou kapacitní strategii s dalšími evropskými manažery infrastruktury: ProRail (Nizozemí), SNCF Réseau (Francie), DB InfraGO AG (Německo), ÖBB Infrastruktur AG (Rakousko), RFI S.p.A (Itálie) a SŽ Infrastruktura (Slovinsko). Vzhledem k mezinárodní spolupráci více subjektů je text strategie dostupný pouze v anglickém jazyce. 

Soubory ke stažení

Kapacitní strategie 2028 (3.4 MB) zip
Kapacitní strategie pro JŘ 2027 (1.9 MB) zip
Sdělení Správy železnic k tvorbě kapacitní strategie TTR pro JŘ 2027 (53.4 kB) pdf
TTR brožura (CZ) (7.3 MB) pdf
TTR brožura (EN) (12.5 MB) pdf
Příručka pro oznámení požadavků na kapacitu (CZ) (321.1 kB) pdf
Příručka pro oznámení požadavků na kapacitu (EN) (275.6 kB) pdf
Příručka kapacitní strategie (EN).pdf (1.1 MB) pdf
Příručka kapacitního modelu (EN).pdf (4.3 MB) pdf