Konfigurace kolejišť
Správa železnic realizuje změnu konfigurace kolejišť při dvou základních činnostech:
a) postradatelnost zařízení
b) investiční akce
a) postradatelnost zařízení
b) investiční akce
Postradatelnost zařízení
- Žádost o posouzení a projednání postradatelnosti zařízení podávají oblastní ředitelství (OŘ) Správy železnic na základě analýzy.
- K návrhu se vyjadřují kromě příslušných odborů Správy železnic také objednatel veřejné osobní dopravy a majoritní dopravce nákladní dopravy v dané oblasti – ve většině případů ČD Cargo.
- Po shromáždění a posouzení stanovisek se vydává Oznámení o postradatelnosti.
- V případě vydání postradatelnosti není však jisté, že bude postradatelnost realizována, realizace přichází v případě, že jsou na akci schválené finanční prostředky ať už v rámci neinvestičních (opravy a údržba) nebo investičních akcí.
- Postradatelnost je v podstatě vrcholové schválení o požadované změně – redukci zařízení železniční infrastruktury.
Investiční akce
- V rámci přípravy investiční akce je vždy posuzován rozsah úpravy infrastruktury (kapacita dráhy, počet a délka kolejí, počet a délka nástupních hran, čelní a boční rampy atd.), který musí vyhovět současným i výhledovým požadavkům dopravní technologie, tzn. jsou posuzovány a projednávány požadavky osobní i nákladní dopravy.
- Na základě těchto požadavků jsou navrženy úpravy infrastruktury, které jsou projednávány nejen v rámci Správy železnic, ale i s objednavateli veřejné osobní dopravy a dopravci (osobní i nákladní dopravy).
- Rozsah infrastruktury bývá často omezen prostorovými možnostmi. Nelze tak například vždy získat potřebné pozemky. Dále je nutné v některých případech respektovat stávající okolní zástavbu či polohu stávajících stavebních objektů (tunely, mosty, produktovody…).
- V důsledku požadavků TSI (technických specifikací pro interoperabilitu), platné legislativy, norem a předpisů jsou požadavky na infrastrukturu oproti dříve navrhovanému stavu železniční infrastruktury vyšší – např. nástupiště. Dříve byla budována převážně jako úrovňová, v osové vzdálenosti koleje 4,75 m. Takové řešení již není dnes možné, realizace nástupišť tak vyžaduje mnohem větší prostorové nároky.
- Přístupy do budov a na nástupiště musí být navrhovány s ohledem na možný pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace, což má za následek větší prostorovou náročnost i těchto konstrukcí. To vše může v některých případech vyžadovat redukci kolejiště, vždy ale v souladu s dříve uvedenými požadavky dopravní technologie, které je třeba respektovat.
- K redukci kolejiště dopraven může docházet i v důsledku rušení vleček, která jsou iniciována samotnými majiteli vleček a navázaných průmyslových objektů. Zrušením vlečky se sníží požadavky na rozsah dopravy v rámci dopravny.
- Postup je projednáván v několikastupňové přípravě dokumentace od (ZP) Záměru projektu, přes DUR (dokumentace pro územní rozhodnutí) a DSP (dokumentace pro stavební povolení).
- V rámci připomínkování dokumentace dochází ke komplexnímu posuzování konfigurace kolejiště jak z hlediska dopravní obslužnosti jednotlivých objednavatelů, tak i z pohledu nákladní dopravy – pokud je zde garantovaný určitý výhled.
- Jsou zpracovávány podklady z předchozích let týkající se počtu vlaků v osobní i nákladní dopravě a případně i vozů resp. jednotlivých manipulací.
- Tyto podklady jsou jedním ze vstupních dat a projekt je jim přizpůsobován.
- Stav „všichni chtějí všechno zachovat“ není z ekonomického hlediska reálný, např. zachování maximálního rozsahu kolejiště bez jakékoliv závazné garance provozu (příklad: provoz vlečky LEGIOS a celkově tratě vedoucí z Krásného Jezu do Kounice, kde byl požadavek na obnovení provozu včetně předpokládané přepravy vyrobených vozů či součástí a realita provozu je v podstatě nulová).
Veškeré změny konfigurace jsou projednávány stanovenými postupy (ať jedním či druhým způsobem) a posuzují se s ohledem na jednotlivé podklady od dopravců či objednavatelů.