Na opravy nádražních budov půjde letos více než miliarda korun

15.03.2018

S postupem projektových prací a objemem vyčleněných finančních prostředků aktualizovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) střednědobý plán oprav nádražních budov, který poprvé představila v srpnu loňského roku. Na opravy a zahájené rekonstrukce nádražních budov bylo dosud vynaloženo přes 800 milionů korun, v letošním roce půjde na tyto účely více než jedna miliarda.


„Během zhruba 1,5 roku od převzetí budov do správy SŽDC se rozběhly menší opravy na téměř čtyřech stovkách nádraží. Na sklonku uplynulého roku se nám podařilo zahájit první větší investiční akce. Běží rekonstrukce v Lipníku nad Bečvou, Přerově, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Břeclavi či Sokolově,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Střednědobý plán oprav a rekonstrukcí nádražních budov počítá s tím, že se do roku 2023 investuje do různě velkých projektů přes 10 miliard korun.

Zatímco letos probíhají z důvodů náročné projektové přípravy především opravy menších nádraží, už v příštím roce by se měly začít revitalizovat větší výpravní budovy jako například Praha-Smíchov, Jihlava, Opava západ nebo Havířov. „Upozorňuji, že hovoříme o předpokladu, který se samozřejmě může měnit na základně projektů a soutěží na zhotovitele. Rozhodně však finanční objem na správu, opravu a investice poroste. V roce 2019 odhaduji sumárně jejich výši na přibližně 2,9 miliardy korun. Tento trend bychom chtěli udržet i v dalších letech,“ pokračoval Tomáš Drmola.

Z letošní plánované miliardy korun půjde více než 100 milionů korun na opravy a rekonstrukce nádražních budov či na přípravu projektů hned ve čtyřech krajích, konkrétně v Olomouckém, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském. Z největších letos realizovaných oprav a rekonstrukcí nádražních budov pak lze uvést stavby v Břeclavi, Kolíně, Tachově, Bohumíně či Hradci Králové.

V případě větších nádraží se finanční částky potřebné na jejich opravu pohybují v řádech stovek milionů korun, náročnější je také příprava jejich rekonstrukce. Už příští rok by se ale měla začít opravovat Fantova budova na pražském hlavním nádraží, v dalších letech dojde i na opravy nádražních budov v Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Teplicích či Mostě. Prioritou SŽDC je opravit v první vlně nádraží v krajských a bývalých okresních městech. Samozřejmě platí, že uvedené záměry a plány SŽDC ještě podléhají souhlasu a schválení investiční komise Ministerstva dopravy. „Neznamená to však, že zcela vynecháme budovy v menších obcích, ve střednědobém plánu samozřejmě jsou. I to nejmenší nádraží v nevyhovujícím stavu, které ohrožuje zdraví a bezpečnost lidí, musíme neprodleně opravit. Někdy se tak lidé pozastavují nad tím, že se opraví relativně málo využívané nádraží, oproti tomu na podstatně vytíženějším se stále nic neděje,“ doplnil Drmola.

Letošní investice do nádražních budov podle krajů v mil. Kč
Olomoucký 142,1
Středočeský 135,8
Jihomoravský 114,9
Moravskoslezský 106,8
Ústecký 89,5
Královéhradecký 87,3
Praha 71,1
Karlovarský 63,7
Plzeňský 57,4
Liberecký 54,2
Vysočina 54,1
Jihočeský 38,9
Zlínský 28,9
Pardubický 23,2
Celkem 1 068
Největší investice do nádražních budov v letošním roce v mil. Kč
Břeclav 70
Kolín 67
Tachov 56,4
Bohumín 44
Hradec Králové 43,9
Semily 35,2
Velké Meziříčí 35
Ostrava hl. n. 34,5
Šternberk 33,1
Přelouč 31,5
Největší plánované investice do nádražních budov v roce 2019 v mil. Kč
Praha hl. n. 1000
Praha-Smíchov 160
Havířov 74
Jihlava 70
Beroun 55
Opava západ 54,5
Ivanovice na Hané 38,5
Prostějov místní nádraží 38
Martinice v Krkonoších 28,8
Chodov 28

Bohumín
 Bohumín Hradec Králové  Turnov - interiér

 
 Most - interiér Pardubice  Teplice - interiér

Soubory ke stažení

Tisková zpráva ke stažení pdf