Přejít k obsahu

PPP

Projekty realizované metodou partnerství veřejného a soukromého sektoru

Co je to PPP?

PPP je zkratka tvořená z anglického „Public Private Partnership“. Jedná se o partnerství veřejného a soukromého sektoru za účelem realizace finančně náročných projektů, které lze smysluplně postavit a udržovat, a to nejen z pohledu technického, ale i geografického. Principem PPP projektů je dlouhodobý smluvní vztah mezi soukromým a veřejným sektorem, kdy soukromý sektor (tzv. koncesionář) investici projektuje, postaví či zrekonstruuje, financuje a následně ji udržuje v požadované kvalitě po stanovené období (obvykle 20-50 let). Koncesionář na sebe přebírá riziko a odpovědnost zejména za řízení, realizaci, údržbu projektu a jeho financování. Veřejný zadavatel naopak získává odbornost, kterou by sám nemohl poskytnout v takovém rozsahu jako koncesionář, za zachování si vlastnického práva a kontroly nad veřejnou stavbou/službou. Od uvedení infrastruktury do provozu pak veřejný sektor platí koncesionáři pravidelné platby. V podmínkách České republiky se jedná především o tzv. platby za dostupnost, které v sobě zohledňují i kvalitu infrastruktury, a to formou smluvně definovaných srážek za nekvalitu a nedostupnost.
 

Jaké jsou přínosy projektů PPP?

Za přínosy projektů PPP lze považovat např. využití hlubších praktických zkušeností soukromého sektoru ve velkých infrastrukturních projektech, vyšší a dlouhodobou kvalitu služby poskytované občanům a dopravcům, optimalizaci nákladů na výstavbu a údržbu, využití inovačních postupů ze strany koncesionáře, rozdělení rizik mezi zadavatele a koncesionáře, rozložení plateb za dostupnost do delšího časového období, kdy infrastruktura již generuje daňové příjmy státu, a při správném nastavení možnost realizovat projekt mimo dluhovou bilanci státu.
 

Jaké jsou nejčastější modely PPP projektů?

DBFM

Design – Build – Finance – Maintain
(Navrhni – postav – financuj – udržuj) – preferovaný model pro Správu železnic
 

DBFMO

Design – Build – Finance – Maintain - Operate
(Navrhni – postav – financuj – udržuj - provozuj)
 

Jaká je role Správy železnic v projektech PPP?

Správa železnic bude společně s Ministerstvem dopravy zadavatelem zakázky a smluvní stranou koncesionářské smlouvy. Správa železnic připraví projektovou dokumentaci pro stavební povolení/povolení záměru, zajistí všechny povolovací procesy a ideálně i kompletní výkup pozemků. Stupeň projektové dokumentace a míry dokončení povolovacích procesů a výkupů může být odlišný pro různé projekty PPP. V rámci koncesionářské smlouvy bude na koncesionáři doprojektovat stavbu/stavby do dokumentace pro provedení stavby, postavit a udržovat infrastrukturu.
 

Jednotlivé kroky k realizaci projektů PPP na Správě železnic

1. Identifikace projektu 

Výběr konkrétních projektů vhodných k realizaci formou PPP - posouzení základních kritérií jako např. velikost projektu, doba realizace, funkce projektu v rámci železniční sítě Správou železnic a Ministerstvem dopravy. Návrh projektu k realizaci formou PPP je předložen k rozhodnutí vládě ČR.

2. Studie proveditelnosti 

Rozpracování záměru do jednotlivých variant; posouzení jejich ekonomické výhodnosti, časového hlediska, vhodnosti rozdělení odpovědností a rizik mezi veřejný a soukromý sektor, ověření zpětné vazby trhu s využitím dotazníku PIM (Předběžné informační memorandum). Na základě Studie proveditelnosti vláda ČR rozhoduje o využití metody PPP pro předložené varianty a schvaluje pokračování prací na hledání koncesionáře. 

3. Příprava a schválení projektu

Výběr transakčního poradce probíhá formou veřejné zakázky. Transakční poradce zajistí právní, finanční, ekonomické a technické poradenství při přípravě a realizaci zadávacího řízení na výběr koncesionáře. V rámci této fáze je detailně posouzen předmět budoucí koncesionářské smlouvy, zpracována zadávací dokumentace, kvalifikační dokumentace a návrh koncesionářské smlouvy včetně přesného definování cílů projektu a jeho rozsahu, nastavení práv a povinností smluvních stran, detailního časového harmonogramu, finančního aspektu, ošetření rizik vyskytujících se v projektu či upravení otázky sankcí a pokut. 

4. Výběr partnera, uzavření smlouvy

Pro výběr koncesionáře železničních projektů PPP byl jako nejvhodnější forma veřejné zakázky vybrán soutěžní dialog. Zadavatel si v rámci soutěžního dialogu ověřuje, zda a nakolik jsou předkládaná řešení pro soukromé partnery přijatelná a která nejlépe odpovídají jeho potřebám. Výhodou soutěžního dialogu je možnost postupně upravovat zadání tak, jak se vyvíjí názory všech zúčastněných.
Nezbytnou součástí soutěžního dialogu je kvalifikační fáze, kdy dojde v návaznosti na předem nastavené kvalifikační požadavky (zejména ve vztahu k předmětu činnosti, finanční síle a stabilitě, pojištění, prokázání zkušeností a dostupnosti odpovídajícího technického týmu či technického vybavení) k posouzení kvalifikace a výběru/vyloučení zájemců. Následně zadavatel vyzve zájemce, kteří prokázali splnění kvalifikace, k účasti v dialogu a poskytne jim dokumentaci soutěžního dialogu, spolu s návrhem koncesionářské smlouvy. Zadavatel ve výzvě blíže vymezí projekt, stanoví hodnotící kritéria a pravidla pro průběh jednání, včetně základních organizačních detailů. Obdržené návrhy řešení a související komentáře k návrhu koncesionářské smlouvy zadavatel, resp. jednací tým vyhodnotí a zorganizuje jednání s každým účastníkem dialogu. Po ukončení jednání v soutěžním dialogu vyzve zadavatel uchazeče k podání nabídek. Nabídková fáze je ukončena rozhodnutím a oznámením o výběru nejvhodnější nabídky. S vybraným účastníkem uzavře zadavatel následně koncesionářskou smlouvu.

5. Stavba, údržba, monitorování 

Koncesionář stavebně zrealizuje projekt, zajišťuje údržbu dle dohodnutého modelu v souladu s koncesionářskou smlouvou. Koncesionář a zadavatel monitorují průběh realizace a po předání do provozu průběh údržbových prací. Zadavatel hradí koncesionáři platby za dostupnost.

6. Ukončení smlouvy

Po uplynutí doby sjednané ve smlouvě předává koncesionář dílo zadavateli ve stavu daném koncesionářskou smlouvou. 

 

Projekty PPP v oblasti železniční dopravy

 

PPP projekt železničního spojení Praha – Letiště Vaclava Havla Praha

 

PPP Rychlá spojení Morava

Střední Morava (úsek 1, úsek 2, úsek 3)
 
 

 

Příspěvky na youtube

 

Soubory ke stažení

PPP na železnici.pdf (36.0 MB) pdf
28.11.2024
Hledá se dodavatel pro první železniční PPP projekt v České republice
Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na dodavatele PPP projektu železničního spojení z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla. V první fázi musí zájemci doložit zkušenosti s obdobnými projekty, s vybranými uchazeči bude poté zahájen soutěžní dialog. Celkový vítěz zajistí vybudování a údržbu trati po dobu 25 let.
31.10.2024
Zveřejněno předběžné oznámení
Dne 31.10.2024 bylo zveřejněno předběžné oznámení k veřejné zakázce „PPP projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla Praha“.
05.09.2024
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů
Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
02.08.2024
Investorská konference k PPP projektu Praha – Letiště – Kladno
Evropská banka pro obnovu a rozvoj a Správa železnic pořádají pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky investorskou konferenci k PPP projektu železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla Praha – Kladno.
17.06.2024
Správa železnic zahájila průzkum trhu potřebný k výběru PPP koncesionáře
Průzkum trhu, tzv. market sounding, realizuje Správa železnic s konsorciem zajišťujícím externí poradenské služby k problematice PPP projektů (partnerství veřejného a soukromého sektoru). Průzkum začal 12. 6. 2024, kdy byli osloveni potenciální partneři pro budoucí spolupráci, a potrvá až do 27. června 2024.
04.03.2024
Příprava prvního PPP projektu na železnici pokročila do další fáze
S výběrem koncesionáře pro výstavbu nového železničního spojení z Prahy na Letiště Václava Havla formou PPP pomohou společnosti Deloitte; Česká spořitelna; advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný; AFRY a jimi nominovaní odborníci na ekonomicko-finanční, právní a technické poradenství z Česka i ze zahraničí.
09.01.2024
Smlouva o studii proveditelnosti PPP projektu posiluje přípravu prvních vysokorychlostních tratí
Správa železnic uzavřela smlouvu se společností PricewaterhouseCoopers Česká republika na vypracování studie proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava. Vysokorychlostní tratě v ČR splňují veškeré požadavky na využití financování formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Proto vláda pověřila Správu železnic k vyhodnocení této metody pro úseky z Brna do Ostravy a z Brna do Břeclavi – tedy ty, které jsou v přípravě aktuálně nejdál.
14.11.2023
EBRD pomůže Správě železnic při výběru koncesionáře stavby trati na letiště
Správa železnic pokročila v přípravě procesu financování modernizace a výstavby trati na Letiště Václava Havla formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership, PPP). Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a ředitel pro region střední Evropy Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD) Mark Davis dnes podepsali dohodu o poskytování poradenských služeb. Na jejím základě zajistí EBRD transakčního poradce PPP projektu, který pro Správu železnic připraví podklady k veřejné zakázce na koncesionáře celé stavby.