Ochranné pásmo dráhy
Obecná ustanovení:
Ochranné pásmo dráhy je prostor po obou stranách dráhy, jehož hranice jsou vymezeny svislou plochou vedenou u dráhy celostátní a u dráhy regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně však ve vzdálenosti 30 m od obvodu dráhy (hranic pozemků dráhy).
Každá stavba, terénní úpravy, atd. musí být řádně projednána se Správou železnic, státní organizací a musí splňovat technické podmínky a požadavky bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy, a to i v případě, kdy dle stavebního zákona nevyžaduje povolení stavby.
Pro Vyjádření k existenci sítí můžete využít elektronického podání žádosti na adrese:
ochrannepasmodrahy.spravazeleznic.cz/zadost
Vyjádření k existenci sítí (technického zařízení), neslouží jako podklad k vydání stavebnímu záměru ani pro provádění rekonstrukcí, opravných prací atd., pokud by se jednalo o stavbu v obvodu dráhy, ochranném pásmu dráhy, popř. i mimo ochranné pásmo dráhy a to v případě, že pozemek v právu hospodařit pro Správu železnic, státní organizaci by byl pozemkem dotčeným popř. pozemkem sousedním.
Pro Vyjádření ke stavbám můžete využít způsob doručení žádosti:
Projektovou dokumentaci stavby včetně žádosti a plné moci je možné zaslat buď v elektronické podobě na e-mail: epodatelnaorunl@spravazeleznic.cz
nebo do datové schránky s identifikátorem: uccchjm a také v tištěné podobě (popř. na CD-ROM) na adresu:
Správa železnic, státní organizace,
Oblastní ředitelství Ústí nad Labem
Železničářská 1386/31
400 03 Ústí nad Labem
Postup při projednávání staveb v obvodu a ochranném pásmu dráhy:
V případě dotčení pozemků, které jsou v právu hospodaření pro Správu železnic požadujeme, aby budoucí oprávněný (investor) uzavřel se Správou železnic, státní organizace, Smlouvu o smlouvě budoucí na zřízení věcného břemene – služebnosti, již před vydáním Souhrnného stanoviska. V tomto případě doloží níže uvedené dokumenty.
- Žádost (viz příloha č.1)
- Plnou moc v případě, že se stavebník nechá zastupovat
- Záborový elaborát
- Znalecký posudek, nebo aplikace eBřemena pro určení ceny za věcné břemeno, kdy minimální cena je stanovena na 2000 Kč.
- Výpis z katastru nemovitostí (pozemku) ve správě Správy železnic, státní organizace, který je stavbou dotčen.
- Odpovídající projektovou dokumentaci vypracovanou v souladu s vyhláškou č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, v platném znění, která bude obsahovat:
- Technickou zprávu s uvedením pozemků dotčených stavbou a jejich vlastníků
- Situační výkres širších vztahů v měřítku 1 : 1000 až 1 : 50 000
- Koordinační situaci v měřítku 1 : 1000 nebo 1 : 500 se zákresem vzájemné polohy stavby a železniční tratě - musí obsahovat o jakou železniční trať se jedná, km polohu stavby vůči dráze, vzdálenost stavby od osy koleje (měřeno kolmo na její osu), zákres ochranného pásma dráhy, tj. 60 m od osy krajní koleje, a parcelní čísla pozemků.
- Řez kolmý na osu koleje v místě největšího přiblížení stavby k dráze v měřítku 1 : 100 nebo 1 : 200
V případě zřízení věcného břemene (služebnosti) je nutné doložit délku a průměr vedení na pozemku Správy železnic, státní organizace vč. detailního zákresu do situace. Tzn. umístění stavby v terénu se zákresem stávajícího a nově navrženého stavu k železničnímu tělesu.
- Chráničky, štoly a kolektory - musí být navrženy tak, aby vyhovovaly zatížení podle normy
a to po celou dobu provozu chráničky i dráhy. Při protlačování musí být krytí chráničky nejméně 2,00 m od pláně tělesa železničního spodku, což je min. 2,50 m od horní plochy pražce. Chránička, štola nebo kolektor musí být vybudovány v celé délce křížení, nejméně do vzdálenosti 2,00 m od paty svahu náspu, nebo 0,60 m od vnější hrany příkopu, přičemž tato vzdálenost nesmí být menší než 4,00 m od osy krajní koleje.
- V případě vzdušného křížení - žel. tratě je nutné doložit technologický postup prací včetně příčného řezu s uvedením vzdálenosti od osy koleje
- V případě protlaku - je nutné do situace a řezu zakreslit rovněž technologické jámy protlaku na obou stranách železniční tratě a další průběh stavby v nejbližším okolí tratě (revizní šachty apod.). Pokud to místní podmínky dovolí, musí být technologické jámy umístěny mimo pozemky Správy železnic.
Podle charakteru stavby může být požádáno o doplnění projektu a další podklady mj. o požárně bezpečnostní řešení stavby, půdorysy obytných objektů, u staveb pro bydlení akustickou studii (již k dokumentaci pro územní řízení), zpracovanou na základě měření hluku provedeného odborně způsobilou osobou dle § 83c zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (viz příloha č.2)
V případě nedotčení pozemků, které jsou v právu hospodaření pro Správu železnic (pozemků dráhy), ale stavba se bude nacházet v ochranném pásmu dráhy si investor (zmocněnec) požádá o vydání souhrnného stanoviska. V tomto případě doloží níže uvedené dokumenty.
- Žádost (viz příloha č.1)
- Plnou moc v případě, že se stavebník nechá zastupovat
- Záborový elaborát
- Odpovídající projektovou dokumentaci vypracovanou v souladu s vyhláškou č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, v platném znění, která bude obsahovat:
- Technickou zprávu s uvedením pozemků dotčených stavbou a jejich vlastníků
- Situační výkres širších vztahů v měřítku 1 : 1000 až 1 : 50 000
- Koordinační situaci v měřítku 1 : 1000 nebo 1 : 500 se zákresem vzájemné polohy stavby a železniční tratě - musí obsahovat o jakou železniční trať se jedná, km polohu stavby vůči dráze, vzdálenost stavby od osy koleje (měřeno kolmo na její osu), zákres ochranného pásma dráhy, tj. 60 m od osy krajní koleje, a parcelní čísla pozemků.
- Řez kolmý na osu koleje v místě největšího přiblížení stavby k dráze v měřítku 1 : 100 nebo 1 : 200
V případě zřízení věcného břemene (služebnosti) je nutné doložit délku a průměr vedení na pozemku Správy železnic, státní organizace vč. detailního zákresu do situace. Tzn. umístění stavby v terénu se zákresem stávajícího a nově navrženého stavu k železničnímu tělesu.
Podle charakteru stavby může být požádáno o doplnění projektu a další podklady mj. o požárně bezpečnostní řešení stavby, půdorysy obytných objektů, u staveb pro bydlení akustickou studii (již k dokumentaci pro územní řízení), zpracovanou na základě měření hluku provedeného odborně způsobilou osobou dle § 83c zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (viz příloha č.2)
Účelovou železniční mapu v měřítku 1 : 1000, která zobrazuje osy kolejí a kilometráž tratě, lze získat na Správě železnic, státní organizace Správě železniční geodézie Praha, Václavkova 161/1, 160 00 Praha 6 - kontaktní osoba Ing. Alena Hánková, telefon: 972 221 790, 606 644 553, e-mail: hankovaa@spravazeleznic.cz. Z důvodu časové náročnosti na přípravu dokumentu doporučujeme zaslat vaši žádost na uvedený e-mail s uvedením katastrálního území a parcelního čísla dotčených pozemků a s přiloženým zákresem zájmového území v katastrální mapě.
Kontakty a přiložená mapa pověření na zpracovatele souhrnných stanovisek v rámci
Oblastního ředitelství Ústí n. L.
Jméno | Kontakt | Popis |
Ing. Pokošová Zdenka MBA | pokosova@spravazeleznic.cz +420 972 422 223 +420 607 058 271 |
Vedoucí oddělení OPD |
Málková Petra | malkova@spravazeleznic.cz +420 972 424 580 +420 727 805 363 |
Oblast – Dolní Poustevna, Varnsdorf, Prostřední Žleb, Litoměřice, Liběchov |
Ing. Pokošová Zdenka MBA | pokosova@spravazeleznic.cz +420 972 422 223 +420 607 058 271 |
Oblast – Dolní Žleb, Děčín, Ústí n.L., Teplice v Č. Hostomice, Lovosice, Roudnice n.L., Vraňany |
Ing. Romana Řepová | repova@spravazeleznic.cz +420 724 131 828 +420 972 424 580 |
Oblast - Moldava v Krušných Horách, Most, Chomutov, Vejprty, Žatec, Louny |
Bc. Filip Lipenský | lipensky@spravazeleznic.cz +420 720 837 213 +420 972 422 236 |
Oblast - Kadaň, Karlovy Vary, Sokolov, Cheb, Mariánské Lázně |
Ing. Luboš Pauer | pauer@spravazeleznic.cz +420 607 255 058 +420 972 424 507 |
Věcná břemena |