FAQ - Často kladené dotazy ohledně prodeje nádražních budov
Když se dozvím, že Správa železnic plánuje demolici budovy, co mohu dělat a kam se obrátit?
Ve věci plánu demolic či aktuálního stavu řízení o demolici se obraťte telefonicky nebo e-mailem na někoho ze zaměstnanců místně příslušného oblastního ředitelství (OŘ) Správy železnic.
Zaměstnanci místně příslušného oblastního ředitelství Správy železnic:
Oblastní ředitelství | Kontakt |
---|---|
Brno | JUDr. Marcela Mazalová +420 724 950 090 mazalova@spravazeleznic.cz |
Hradec Králové | Ing. Petr Vodička +420 602 333 230 vodickap@spravazeleznic.cz |
Ostrava | Bc. Andrea Sukačová +420 725 797 140 sukacova@spravazeleznic.cz |
Plzeň | Bc. František Zdeněk +420 602 556 997 zdenekf@spravazeleznic.cz |
Ústí nad Labem | Lucie Vrátná +420 602 180 897 vratna@spravazeleznic.cz |
Praha | Silvie Rejholcová +420 727 978 396 rejholcova@spravazeleznic.cz |
Ve věci možného odkupu nemovitého majetku se obraťte telefonicky či e-mailem na některého ze zaměstnanců odboru prodeje a pronájmu Správy železnic. Tam Vám poradí, zda je budova, o kterou se zajímáte, určena k prodeji či pronájmu. Odbor řeší nakládání s dočasně nebo trvale nepotřebnými nemovitostmi, zajišťuje převody práva hospodařit s nemovitým majetkem, převody vlastnictví nemovitého majetku nebo jeho dočasné užívání třetími osobami.
Jak se dozvím, které nemovitosti na dráze jsou na prodej?
Seznam nemovitostí, které prodáváme, najdete na https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/nemovitosti/prodej-nemovitosti, kde lze po rozkliknutí příslušných pdf souborů získat potřebné informace o konkrétní nemovitosti nabízené k prodeji formou veřejné soutěže a o podmínkách veřejné soutěže.
Pozn.: Připravuje se nová prezentace prodejů/pronájmů na webových stránkách Správy železnic.
Co může spolek udělat, pokud chce budovu koupit a zachránit ji vlastními silami?
Nejdříve se obraťte na Správu železnic a zjistěte, v jaké fázi řízení daná budova je. Pokud je nemovitost vhodná k prodeji, doporučujeme Vám založit si webové stránky a profily na sociálních sítích, kde budete informovat o Vašich aktivitách a úspěších. Inspirovat se můžete třeba na https://zachranme.karvinskenadrazi.cz/. Je třeba vzít v úvahu, že platná legislativa neumožňuje přímý prodej majetku v právu hospodařit Správy železnic spolkům, pokud nejsou splněny definované podmínky pro přímý prodej předem určeným nabyvatelům. Těmi jsou sjednocení vlastnictví stavby a pozemku, scelení majetku nebo okolnost, kdy pozemek navazuje pouze na pozemek nabyvatele a není jinak přístupný z veřejné komunikace (v případě, že je více sousedů, zjišťuje se zájem všech), případně je přístupný z veřejné komunikace, ale z důvodu jeho tvaru nebo velikosti plochy by bylo obtížné samostatné využití bez navazujícího majetku. Dále se jedná o případy, kdy nemovitosti jsou užívány nabyvatelem k trvalému bydlení nepřetržitě minimálně 5 let nebo jde o rozšíření areálu o pozemek mimo areál, například pro parkovací plochu nebo rozšíření výroby (je-li podpořeno vyjádřením obce). Jediným způsobem prodeje spolkům tak zůstává účast ve vyhlášené veřejné soutěži.
Spolky často sbírají peníze na koupi a rekonstrukci prostřednictvím veřejných sbírek, které musí schválit krajský úřad. Zajímavý způsob sbírání finančních prostředků od drobných dárců v současnosti nabízí crowdfundingové platformy darujme.cz, hithit nebo startovač. Pokud chcete budovu zachránit, obraťte se na vedení obce, v níž se nachází, kontaktujte také vedení kraje. Pro Správu železnic je rozhodující vědět, jak se k záchraně staví samosprávy. Pokud obec ani kraj nechtějí budovu od Správy železnic převzít, neznamená to, že Vám nemůže pomoci s její záchranou. Požádat můžete nejen o finanční dotaci, ale také o záštitu starosty, primátora či hejtmana. Pokud takovou záštitu získáte, dáváte tím najevo, že záchranu myslíte vážně a máte nějakou podporu. S prosbou o pomoc můžete oslovit také místní firmy nebo spolky, které se zabývají kulturním dědictvím, veřejným prostorem nebo rozvojem občanské společnosti.
Je důležité vybrat co nejvyšší sumu a doložit tak, že jste schopni získat prostředky i na následnou rekonstrukci, která se často vyšplhá na miliony korun. Do nabídky zároveň uveďte okolnosti nákupu, tedy zda máte záštitu vedení obce nebo kraje, kdo s vámi spolupracuje a jaké máte s budovou záměry. Nezapomeňte, že už ve chvíli podání nabídky musíte splatit jistinu ve výši 5 % z nabídkové ceny uvedené ve vyhlášení veřejné soutěže.
Jak Správa železnic o prodeji železničních budov rozhoduje?
Státní organizace Správa železnic potřebuje k převodu nemovitosti územním samosprávným celkům, soukromým osobám, spolkům či firmám vždy předchozí souhlas vlády. Postup je takový, že trvale nepotřebnou a převoditelnou nemovitost Správa železnic nejdříve nabízí organizačním složkám státu a jiným státním organizacím tak, že ji zveřejnění na Portálu veřejné správy (s výjimkami podle metodických pokynů ministerstva průmyslu a obchodu). Pokud má některá zájem, dojde k převodu za cenu obvyklou nebo při splnění zákonných podmínek k bezúplatnému převodu. Obojí podléhá souhlasu vlády ČR.
Pokud žádná státní instituce či organizace o nemovitost zájem nemá, nabídne ji Správa železnic k úplatnému či bezúplatnému (za podmínky veřejného zájmu a při splnění omezujících podmínek) převodu obci, případně kraji. Pokud mají o budovu zájem, musí převod státního majetku na územní samosprávný celek odsouhlasit správní rada Správy železnic a následně na základě kladného výsledku mezirezortního připomínkového řízení vláda ČR. Vlastní smlouva se uzavírá na základě souhlasného usnesení vlády ČR. Tím je celý proces hotov.
Pokud vedení obce ani kraje o budovu zájem neprojeví, dojde k prodeji právnickým a fyzickým osobám formou veřejné soutěže, a to pokud nejsou splněny podmínky pro přímý prodej předem určenému nabyvateli – viz výše. K vypsání veřejné soutěže dochází na základě usnesení vlády ČR, zveřejňuje se na webových stránkách Správa železnic https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/nemovitosti/prodej-nemovitosti, na portálu S-reality, úředních deskách příslušných územních samosprávných celků nebo na prodávaném majetku, je-li to technicky možné.
Prakticky to znamená, že každý prodej nemovitého majetku, který přešel do práva hospodaření Správy železnic, musí tato státní organizace předkládat prostřednictvím Ministerstva dopravy k udělení souhlasu vlády ČR formou samostatných žádostí pro každý konkrétní případ, a to po souhlasu správní rady Správy železnic. Podání žádosti o prodej majetku předchází projednání s cílem prokázat jeho trvalou nepotřebnost pro další provozování a provozuschopnost železniční dopravní cesty z hlediska budoucího výhledu a současně ověřit jeho převoditelnost.
Takto projednané a doložené žádosti o souhlas s převodem trvale nepotřebného a převoditelného nemovitého majetku jsou předkládány prostřednictvím zakladatele Správy železnic, tj. Ministerstva dopravy (MD) vládě k udělení souhlasu s prodejem. Před projednáním ve vládě zajišťuje MD u každého případu mezirezortní připomínkové řízení.
Proč se Správa železnic rozhodla některé drážní budovy demolovat?
Správu železnic stojí údržba stovek nevyužívaných budov velké prostředky, vyhodnocuje proto tzv. Impuls nepotřebnosti a provádí racionalizační opatření dopravní infrastruktury. Typicky jde například o budovy zastávek, které přestaly sloužit cestujícím, prázdné strážní domky nebo technologické objekty, v nichž nejsou umístěni žádní zaměstnanci Správa železnic ani materiál či prostředky pro zajištění provozuschopnosti a řízení provozu, neobsahují technologii a prostory jsou pronajaty například jen na 20 %.
Správa železnic nemá kapacitu všechny budovy rekonstruovat, často neodpovídají moderním požadavkům, a je proto výhodnější je nahradit novostavbou výpravní budovy v nové poloze nebo je nahradit přístřeškem. Nevyužívané budovy se stávají terčem vandalů a je problém s jejich dostatečným zabezpečením a ostrahou. Pokud se tedy opakovaně nenalezne kupec a o převod budovy nemá zájem žádná organizační složka státu či státní organizace ani územní samosprávný celek, případně pokud jde o trvale nepotřebnou nemovitost, která je nepřevoditelná, přistupuje Správa železnic k posouzení postradatelnosti a následně k případné demolici.
Co když nezískáme dost peněz na koupi? Může být budova Správa železnic prodána i za nižší než nabídkovou cenu?
Správa železnic Vám může nemovitost v opakované veřejné soutěži (nikoli v první veřejné soutěži na prodej konkrétního nemovitého majetku s minimální nabídkovou cenou) prodat i za nižší částku, než je nabídková cena stanovená ve veřejné soutěži, pokud i tak bude Vaše nabídková cena nejvyšší z podaných nabídek. Prodej za nižší než nabídkovou cenu v opakované veřejné soutěži podléhá schválení správní rady Správy železnic podle stanovených pravidel. Prodej za nižší cenu by měl být dobře odůvodněný. Uveďte, zda máte podporu obce či kraje, s jakými spolky spolupracujete a jak chcete s budovou naložit.
Jsou nějaká omezení pro využívání drážních objektů?
Budovy mají daný účel užívání stavby podle toho, k čemu byly určeny. Pokud tento účel chcete změnit, Správa železnic se k tomu v řízení vyjadřuje a nemusí změnu účelu povolit. Pokud je objekt v blízkosti dráhy a kolejiště, mohou zde nastat bezpečnostní problémy. Prověřte si proto možná omezení na stavebním úřadě nebo u některého ze zaměstnanců příslušného oblastního ředitelství – viz výše.
Files to download
FAQ - Často kladené dotazy ohledně prodeje nádražních budov (155.4 kB) |