Stavba
Zdvoukolejnění trati Branický most - Praha-Krč - Spořilov
Rekonstrukce žst. Vsetín
Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova (mimo) - Křižanov (mimo)
Elektrizace trati vč. PEÚ Brno - Zastávka u Brna, 2. etapa
Kategorie Stavba má hned pětici vítězů. Prvním je modernizace pardubického železničního uzlu, kterým denně projedou stovky dálkových a regionálních vlaků. Přinesla zásadní zlepšení klíčového bodu české železniční sítě. Projekt zahrnoval kompletní rekonstrukci kolejí a nástupišť, k nim přibylo jedno nové a také lávka, která překonává celé kolejiště stanice. Rychlost projíždějících vlaků se díky modernizaci zvýšila až na 160 km/h.
Dodavatel: Společnost Pardubice - EUROVIA CS, a. s., Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., Elektrizace železnic Praha a.s., GJW Praha spol. s r. o.
Ocenění v rámci této kategorie získal také projekt zdvojkolejnění pražského Branického mostu a navazujícího úseku do stanice Praha-Krč a dále na Spořilov. Poprvé od svého vzniku v roce 1964 se Branický most dočkal toho, k čemu byl od počátku zamýšlen – dvoukolejného provozu. Rekonstrukce za 2,6 miliardy korun zvýšila traťovou rychlost na 100 km/h a především nabídla vyšší kapacitu pro nákladní i osobní dopravu v Praze. Zastávka na Kačerově nabízí cestujícím po přestavbě, která byla součástí projektu, lepší napojení na stanici metra a přívětivější vzhled.
Dodavatel: Metrostav TBR a.s., PORR a. s., Elektrizace železnic Praha a.s., GJW Praha spol. s r. o.
Mezi oceněnými projekty nechybí ani rekonstrukce stanice Vsetín. Vsetínské nádraží prošlo komplexní modernizací za 2,5 miliardy korun. Klíčovým přínosem pro cestující jsou nová nástupiště – široká, zastřešená a dostatečně vysoká pro pohodlný nástup do vlaků. Podchod s výtahy, začínající v obchodním domě Smetanka, propojuje doposud rozdělené části města a zároveň umožňuje bezpečný přístup k nástupištím.
Dodavatel: Společnost Vsetín - OHLA ŽS, a.s., STRABAG Rail a.s, AŽD Praha s. r. o.
Cenu získala také rekonstrukce trati mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem. Pouhých sedm měsíců nepřetržité výluky stačilo k modernizaci tohoto jedenáctikilometrového úseku na trati z Brna do Havlíčkova Brodu. Investice za 3,9 miliardy korun zvýšila traťovou rychlost ze 100 na 160 km/h, zahrnula obnovu osmi mostů a čtrnácti propustků a přinesla novou zastávku Vlkov-Osová, která je umístěna blíže k zástavbě.
Dodavatel: Společnost Vlkov - Křižanov - EUROVIA CZ, a. s., Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., GJW Praha spol. s r. o., ELTRA s. r. o.
Poslední ocenění v rámci této kategorie pak patří rekonstrukci a elektrizaci trati mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna. Instalace trolejového vedení a zdvoukolejnění trati za 3,1 miliardy korun zásadně proměnily důležitou příměstskou trať do Brna. Projekt umožnil na dvacetikilometrové trati zavést elektrické vlaky, zvýšit rychlost na 120 km/h a přinesl bezbariérové podchody s výtahy v Tetčicích i Zastávce u Brna.
Dodavatel: Společnost ZASTŘEL - S u b t e r r a a.s., OHLA ŽS, a. s. Elektrizace železnic Praha a. s.