Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou pro bezpilotní letadla v zeměpisné zóně Správy železnic (Omezený prostor LKR11 - dráha Správy železnic)

Informace o postupu projednávání bezpilotních letů v ochranném pásmu dráhy v souladu s ust. zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách a zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů; vyhláška č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů a na základě vydaného opatření obecné povahy, kterým byl zřízen omezený prostor LKR11-železniční dráha Správy železnic.

Každý bezpilotní let v zeměpisné zóně Správy železnic musí být řádně projednán se Správou železnic, a to ve všech případech, kdy se jedná o let v otevřené kategorii, ale podle článku 15 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel, v platném znění se zřizuje v České republice omezený prostor LKR10 UAS, nov. 15.5.2024 , jehož smyslem je zachování stávající územní ochrany České republiky, zajištěné platným regulačním rámcem civilního letectví.

Předmětem tohoto opatření obecné povahy je národní úprava provozu bezpilotních letadel z pohledu SŽ v ochranném pásmu stanoveného příslušným právním předpisem, viz výše v ochranném pásmu (zeměpisné zóně Správy železnic) podél nadzemních dopravních staveb-železniční dráhy.


Žádost o souhrnné stanovisko Správy železnic o koordinaci s dráhou bezpilotního letu v zeměpisné zóně Správy železnic je možno podat elektronicky a na generálním ředitelstvím odboru bezpečnosti a krizového řízení, viz kontakt níže.

  

Zeměpisná zóna Správy železnic (Omezený prostor LKR11 železniční dráha Správy železnic)
 

Informace o postupu projednání koordinace bezpilotního letu v zeměpisné zóně Správy železnic se řídí vnitřním pokynem ředitele odboru bezpečnosti a krizového řízení PO 02/2024 ke koordinaci bezpilotních letů v zeměpisné zóně Správy železnic.

Základní pojmy dle zákona o drahách 266/1994 Sb:

Zeměpisná zóna je území určené územním rozhodnutím pro umístění stavby dráhy. Zeměpisná zóna u celostátní a regionální dráhy je vymezen svislými plochami vedenými hranicemi pozemků, které jsou určeny pro umístění dráhy a její údržbu. Zeměpisná zóna u ostatních drah (vlečky) je vymezen svislými plochami vedenými 3 m od osy krajní koleje (§ 4 zákona).

Pro účely vymezení zeměpisné zóny dráhy, byly stanoveny následující pásma:

  • TEN-T: 100 m od osy krajní koleje
  • Ostatní dráhy: 60 m
  • Klíčové stavební objekty: 60 m

Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou, je vyjádřením a je vydáváno na základě podané žádosti v případech, kdy je záměrem provozovat bezpilotní letadlo v otevřené kategorii provozu (OPEN) a zároveň dochází ke expozici zeměpisné zóny Správy železnic s podmínkami. Lety je poté možné realizovat na základě stanovených podmínek vydaného souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou a v souladu se zbylými podmínkami provozu v dané zeměpisné zóně.

Účelem zeměpisných zón je především zajištění bezpečnosti, ochrany před protiprávními činy, soukromí zaměstnanců a nezapojených osob, nebo životního prostředí, ale také např. praktické umožnění zvláštních druhů provozu bezpilotních systémů a dalšího vývoje těchto systémů a souvisejících technologií.

Koordinací s dráhou se rozumí schválený plán letu, obecně se jedná o soulad letu s jinými činnostmi a zařízeními železniční dráhy Správy železnic.

mapa Zeměpisných zón a ochranných pásem dráhy

 

Žádost musí obsahovat tyto náležitosti:

  1. Základní náležitosti žádosti jsou:

A.identifikační údaje:

I. název žadatele, tj. stanovení odpovědné osoby

II. název provozovatele UAS (mohou být odlišné subjekty),

III. registrační číslo provozovatele UAS,

IV. registrační čísla pilota / pilotů,

V. typ a model UAS (případně odpovídající specifikace UAS),

VI. registrační značky třídy =C=“ letadla (je-li použitelné).

B. specifikace zamýšlených leteckých činností z hlediska, viz odstavec 7):

I. místa, tj. provozního prostoru

II. času,

III. rozsahu a způsobu

IV. jejich účelu;

V. rizika

C. Přílohy v případě kategorie A2 a podání v elektronickém formuláři:

I. průkaz pilota

II. foto dronu

III. technický list dronu (technické specifikace a popis dronu)

IV. osvědčení o pojištění

V. Vstup do ŽDC

 

  1. návrh bezpečnostních opatření (např. předpokládané respektování jízdního řádu, tj.
  2. případná známa provozní omezení podstatná pro posouzení záměru vzhledem k využití zeměpisné zóny SŽ, (tj. rádio kmitočtové rušení),
  3. popis zabezpečení oblasti provozu UAS, uvedení pomocné osoby pilota – koordinátora zapojené do provozu bezpilotního letadla a návrh bezpečnostních opatření na zajištění jejich ochrany,
  4. kopie / sken platného Povolení k létání bezpilotního letadla, Povolení k provozování leteckých prací / leteckých činností pro vlastní potřebu, pokud byly Úřadem vydány (týká se pouze provozovatelů schválených před zavedením společného evropského regulačního rámce pro UAS).
  5. kopie / sken platného osvědčení o pojištění k pojistné smlouvě, na základě níž bylo sjednáno pojištění odpovědnosti pojištěného za újmu způsobenou provozem bezpilotního letadla, a to v odpovídající výši možné újmy,
  6. GPS specifikace zamýšlené oblasti provozu a vymezení letového prostoru s uvedením přesné polohy traťového úseku železničního kilometru a termínu provádění letecké činnosti, v případě složitějších realizací (zejména s ohledem na stavby, prostředky nebo infrastrukturu) pak uvedení konkrétní trajektorie letu včetně uvedení výšek letu v jednotlivých bodech trajektorie. Oblast provozu bezpilotního letadla by měla odpovídat dopadové oblasti, tj. poměru 1:1 ve kterém se předpokládá bezpečné ukončení letu bezpilotního letadla, a to i v případě mimořádné události. Je-li to možné, měla by se oblast provozu / dopadová oblast nacházet v bezpečné vzdálenosti od osy krajní koleje.
  7. do přílohy jako formální součástí žádosti je požadováno přiložení seznamu opatření eliminující rizika, včetně nouzových kontaktů např. 112 pro případ nehody.
  8. v mapové části žádosti printscreen se zákresem polygonu (linie) z Aplikace DronView či AISView v případě analogového dokumentu.

 

Pro vytváření itineráře letu a prací letounu je nutné využít nástroj:

AisView 3.9 (rlp.cz)

 

Rovněž je nutné do příloh přiložit průkaz pilota, foto dronu, technický list dronu (technické specifikace a popis dronu).
 

Kontakty:

 Jméno Telefon
Ing. Jaromír Knotek, MBA +420 972 241 444

Působností vyjadřovatele k leteckým a pilotním činnostem v zeměpisné zóně železniční dráhy Správy železnic  dráhy je celé území České republiky

 

Povolování vstupu na provozovanou železniční dopravní cestu

  • Vstup do obvodu dráhy Správy železnic (mimo veřejnosti přístupná místa) a na pozemky SŽ veřejnosti nepřístupné, je pro potřeby bezpilotních letů ZAKÁZÁN!

Upozornění nad rámec stanoviska Správy železnic:

  • V případě, že prováděním bezpilotního letu budou dotčeny stavby či pozemky ve vlastnictví společnosti České dráhy, a.s., je třeba samostatně oslovit ČD a.s. Regionální správa příslušného Oblastního ředitelství.
  • K podání žádosti o OkL na ÚCL mimo správce ochranného pásma dráhy Správy železnic, již není nutno kromě souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou Správy železnic žádat si v souladu s ust. § 7 odst. 3) resp. § 9 odst. 1 zákona o dráhách souhlas drážního úřadu jakožto dotčeného správního orgánu, na adrese: Drážní úřad, Wilsonova 300/8, 121 06 Praha 2 (www.ducr.cz).

 

Obecné podmínky pro létání s bezpilotním letadlem v ochranném pásmu železniční dráhy Správy železnic

 

Létání s bezpilotním letadlem v ochranném pásmu železniční dráhy Správy železnic v České republice je podmíněno několika pravidly a regulacemi, které jsou stanoveny pro zajištění bezpečnosti železničního provozu a osob. Zde jsou hlavní body, které je třeba zohlednit:

  1. Povolení od Správy železnic: Pro létání s dronem v ochranném pásmu železnice je nutné získat povolení od Správy železnic. Ochranné pásmo železnice je obvykle vymezeno do vzdálenosti 60 metrů od krajní koleje.
  2. Bezpečnostní opatření: Je nutné dodržovat všechny bezpečnostní opatření, aby nedošlo k ohrožení železničního provozu. To zahrnuje například zajištění, že dron nepoletí příliš blízko kolejí nebo elektrického vedení.
  3. Dodržování zákonů a předpisů: Kromě specifických povolení od Správy železnic je nutné dodržovat obecné předpisy pro létání s drony, které jsou stanoveny Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) a dalšími příslušnými orgány. To zahrnuje například omezení výšky letu, udržování vizuálního kontaktu s dronem a další.
  4. Respektování soukromí a ochrany dat: Při létání s dronem je nutné respektovat soukromí osob a ochranu dat. Je zakázáno natáčet nebo fotografovat osoby bez jejich souhlasu, pokud to není nezbytné pro splnění úkolu a pokud k tomu není vydáno příslušné povolení.
  5. Informování místních orgánů: Před zahájením letu v ochranném pásmu železnice je vhodné informovat místní orgány, jako je policie nebo obecní úřad, zejména pokud se jedná o větší operaci nebo pokud může let způsobit obavy mezi veřejností.
  6. Technická způsobilost dronu: Dron by měl být technicky způsobilý a vybavený potřebnými bezpečnostními prvky, jako je GPS, automatický návrat do výchozího bodu a další technologie, které mohou pomoci zabránit nehodám.


Pro přesné informace a aktuální požadavky je vždy nejlepší konzultovat přímo s příslušnými úřady, jako je Správa železnic a ÚCL, obecně lze však uvést základní, aby byly všechny podmínky a požadavky splněny.

 

Na základě průběžných reálných zkušeností s provozem bezpilotních letadel v zeměpisné zóně Správy železnic a prováděním letů s ohledem na bezpečnost drážního provozu mohou být podmínky zpřesňovány a upravovány.

Soubory ke stažení

žádost formulář.docx (21.6 kB) docx