Přínosy projektu
Příměstská osobní doprava
Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun odlehčí přetížené stávající železnici podél Berounky od expresní osobní dopravy a expresní nákladní dopravy. To umožní zvýšení frekvence příměstských vlaků na této trati a pozitivně ovlivní život v obcích Beroun, Srbsko, Karlštejn, Hlásná Třebaň, Zadní Třebaň, Řevnice, Lety, Dobřichovice, Všenory, Černošice a v příslušných částech hlavního města Prahy.
Regionální a vnitrostátní osobní doprava
Nové spojení zrychlí a zkvalitní regionální dopravu v úseku Praha – Beroun. Po zhotovení bude cesta z Prahy-Smíchov do Berouna trvat přibližně 13 minut. Po zrychlení dopravy v tomto úseku se očekává nárůst poptávky obyvatel Berouna po železniční dopravě, což umožní zvýšení frekvence rychlíkových spojů do Prahy. Nové spojení dále zrychlí a zkvalitní regionální dopravu z celé jihozápadní části Středočeského kraje ve vazbě na Prahu (například z Hořovic, Zdic a Příbrami).
Cestovní doba přímé vnitrostátní železniční dopravy v úseku Praha-Smíchov – Plzeň se zkrátí pod 45 minut a tím se zatraktivní železniční spojení metropole a Plzeňska.
Mezinárodní osobní doprava
Projekt zrychlí a zkvalitní mezinárodní dopravu na rameni Praha – Plzeň – Norimberk/Mnichov. Současně s přípravou stavby probíhá i příprava a realizace dalších projektů na této trase, zejména pak modernizace železničního uzlu v Plzni a modernizace tratí v úseku Plzeň – Domažlice – SRN. Další modernizace jsou plánovány na německé straně. Mapa staveb na českém území a jejich aktuální stav jsou k dispozici na následujícím odkazu https://mapy.spravazeleznic.cz/.
Vazba projektu na mezinárodní železniční síť
Přesun nákladní dopravy na železnici
Kapacita 3. tranzitního koridoru pro nákladní dopravu je v současnosti limitována přetížením stávající trati podél Berounky a úseku Plzeň – Domažlice – SRN. Stavbou přímého spojení Prahy-Smíchov a Berouna se zvýší kapacita zejména pro expresní nákladní dopravu, která bude nově jezdit přímo tunelem. V rámci projektu bude pro expresní nákladní dopravu vybudována i odbočka tunelu na Branický most ve směru Praha-Krč a dále na Prahu-Vršovice.
Záložní spojení
Trať bude v úseku Praha-Smíchov – Beroun duplikována. Jakékoliv opravy nebo poruchy na jedné z tratí nezpůsobí přílišné omezení provozu. Dále bude možné jednoduše odklonit vlaky jedoucí do stanice Praha-Smíchov směrem na Prahu-Krč, pokud by nastala v Praze-Smíchově porucha nebo se v budoucnosti prováděla zásadnější oprava.
Posílení ekonomického rozvoje regionu
Praha, západopražský region, Berounsko, jihozápadní část Středočeského kraje, Plzeňsko a Bavorsko mohou profitovat z lepšího a rychlejšího vzájemného spojení a rozvíjet se. Trať může být novým impulzem pro usazení významných investorů a poskytne jedinečné šance pro ekonomický, kulturní a turistický rozvoj regionu.
Životní prostředí
Železniční doprava je při stejném objemu přeprav ekologicky příznivější ve srovnání s ostatními dominantními dopravními módy. Přesun dopravy na železnici
znamená výrazné celkové snížení emisí a hluku.