Často kladené otázky
Kdo stavbu provádí?
- Investorem a zodpovědnou organizací je Správa železnic, státní organizace, která všechny náležitosti stavby úzce komunikuje s Plzeňským krajem a dotčenými obcemi
Je nutno trať modernizovat?
- Stavba má potenciál převést velké množství cestujících a zboží ze silnice na železnici a zajistit důstojné spojení regionu na Plzeň, Prahu i Bavorsko
- Jedná se o prioritní dopravní projekt České republiky, stavbu je možné spolufinancovat z evropských fondů
- Tyto stavby mají z pohledu regionálního i národního obrovský smysl
Proč není možné trať plně zdvoukolejnit?
- Na německé straně Deutsche Bahn prozatím uvažují pouze o elektrizaci stávající jednokolejné trati a dílčích úpravách ve stanicích umožňujících křižování vlaků
- Než začne Deutsche Bahn plánovat výraznější rozsah zdvoukolejnění na německé straně, nejsme schopní plné zdvoukolejnění ekonomicky obhájit
- Naším cílem je dostat infrastrukturu na české straně do kondice hodné 21. století a výrazně tím podpořit nárůst vnitrostátní a mezinárodní vlakové dopravy na této trati
- Věříme, že po plánovaných projektech modernizace na naší straně eventuálně německá strana k výraznějšímu zdvoukolejnění přistoupí a v dlouhodobém výhledu k plnému zdvoukolejnění dojde
Jaká konkrétní pozitiva modernizace přinese?
- pozvednutí železniční dopravy na kvalitativně vyšší úroveň
- příležitost pro nasazení moderních osobních vlaků
- zlepšení kultury cestování (pohodlí, bezhlučnost, ekologie)
- zvýšení spolehlivosti dopravy, dodržování jízdního řádu
- zrychlení dopravy
- zvýšení bezpečnosti
- zvýšení kapacity trati
Jak konkrétně bude zvýšena bezpečnost?
- trať bude v celé délce elektrizována
- bude nasazen evropský vlakový zabezpečovač (vyloučení selhání lidského činitele, zabránění nehodám)
- nad rámec požadavku Nařízení 1315/2013 EK a R EU – bude nasazeno moderní zabezpečovací zařízení s dálkovým ovládáním z centrálního dispečerského pracoviště v Praze se záložním pracovištěm v Domažlicích
- bude zrušeno více jak 30 úrovňových přejezdů a převážně nahrazeno mimoúrovňovým křížením
Jak bude eliminován hluk?
- Železniční svršek bude v provedení s bezstykovou kolejí (průběžně svařené kolejnice) s pružným upevněním. Mosty budou nové, s průběžným kolejovým roštem, který výrazně snižuje emise hluku a vibrací.
- V místech, kde hluková studie požaduje další snížení hluku, jsou navrženy protihlukové stěny
Jak projekt ovlivní stanice a nástupiště?
- všechna nástupiště budou plně bezbariérová s přístupy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace
- bude zajištěn bezbariérový přístup prostřednictvím ramp, výtahů a případně eskalátorů
- nástupiště ve stanicích budou vybavena informačními technologiemi pro cestující
Jak projekt modernizace ovlivní dopravní situaci?
- přinese větší bezpečnost a zajistí větší propustnost silniční dopravě
- bude zrušeno více jak 30 úrovňových přejezdů a převážně nahrazeno mimoúrovňovým křížením
- zvýšením kapacity pro osobní i nákladní dopravu uleví přetíženým silnicím
- nevyhnutelná omezení dopravy z důvodu stavebních prací budou komunikována s obcemi před zahájením samotné výstavby
Bude kde zaparkovat?
- Zastávky a stanice jsou navrhovány s parkovišti
Jaká je časová náročnost projektu?
- Realizace stavby se předpokládá v termínu 2025–2030
Jak zjistím, zda se stavba dotkne mého pozemku?
- V takovém případě Vás investor v předstihu před zahájením územního řízení kontaktoval, nebo bude kontaktovat
- Následně Vás během územního řízení osloví stavební úřad.
- Majetkoprávní vypořádání projektu (kompenzace) můžeme zahájit až po vydání pravomocného územního rozhodnutí – zde Vás prosíme o shovívavost a trpělivost, dříve s Vámi zahájit jednání a vypořádání bohužel z pohledu platné legislativy nemůžeme.
Jak zjistím, zda se stavba dotkne místa, kde bydlím?
- Případné dopady na silniční či železniční dopravu budou zavčas projednány s vedením dotčených samospráv. Občané budou o veškerých informacích spojených se stavbou informováni skrze vedení svých obcí, s nimiž je Správa železnic v pravidelném kontaktu.