Aktuálně

Modernizace druhé nejvytíženější stanice v Brně pokračuje podle plánu

Stavební práce na rekonstrukci stanice Brno-Královo Pole běží na plné obrátky a výsledky jsou stále viditelnější. Už v dubnu příštího roku se cestující dočkají zmodernizovaného druhého nástupiště, do září pak nové nádražní budovy a dalšího potřebného zázemí.

Modernizace královopolské stanice, klíčového dopravního uzlu v jihomoravské metropoli, nabírá na intenzitě. Bezbariérová nástupiště, rozšířený podchod i zcela nová nádražní budova už dostávají konkrétní obrysy. „Práce běží podle plánu. První velký milník nás čeká už v dubnu příštího roku, kdy otevřeme nové druhé nástupiště a část podchodu. Náročný harmonogram se nám daří držet, i když to vyžaduje neustálou koordinaci,“ vysvětluje Martin Hofírek, hlavní technický dozor stavby. Změny jsou patrné nejen v samotné stanici, kde letos v červenci začala rekonstrukce kolejiště, ale také v první traťové koleji mezi Královým Polem a Kuřimí.

Po dokončení těchto prací, plánovaném na prosinec, bude možné obnovit dvoukolejný provoz, což výrazně zlepší plynulost dopravy. „I když bude kapacita stanice stále omezená na jedno nástupiště se dvěma nástupními hranami, dvoukolejný provoz lépe zvládá mimořádnosti nebo operativu na stavbě, s jednou kolejí je to výrazně komplikovanější,“ říká Martin Hofírek.

Modernizace královopolské stanice zahrnuje širokou škálu stavebních prací. V květnu byla zbourána dosluhující výpravní budova, což zahrnovalo náročné třídění a odvoz velkého množství materiálu. Hlavní práce v kolejišti začaly v červenci, kdy se vyloučily liché kolejové skupiny. V srpnu se přidala výluka první traťové koleje mezi Brnem-Královým Polem a Kuřimí. „Zahájili jsme rozsáhlé práce na kabelizaci, základech trakčního vedení a jeho úpravách. Pracuje se také na opravě mostu na Mlýnském nábřeží v Brně-Obřanech a na demontáži osvětlovacích stožárů a svítidel. Bylo nezbytné demontovat kolejový svršek, zlepšit odvodnění a začít pokládat definitivní kabelové trasy,“ vyjmenovává Martin Hofírek. Kromě toho probíhá výstavba nových mostů a nadjezdů, například ve směru na Kuřim.

Hlavní dominantou přeměny bude dvoupatrová nádražní budova s proskleným designem. V přízemí vzniknou pokladny, obchodní prostory a toalety, ve vyvýšené části pak místo pro odpočinek cestujících a další zázemí. Nejen pro Brňáky je Královo Pole klíčovým přestupním bodem a současná omezení nejsou pro většinu cestujících příjemná. Modernizace stanice přináší řadu změn a omezení, které dočasně ovlivňují jejich komfort. „Chceme uvést do provozu jednotlivé části stavby co nejdříve, abychom cestujícím co nejvíce ulehčili přechodné období. Nový terminál plánujeme otevřít již v září příštího roku. Základy nové budovy jsou už patrné,“ uvádí Martin Hofírek. Dokončení celého podchodu propojujícího nádraží s Myslínovou ulicí je plánováno na prosinec příštího roku. „Tento termín je koordinován s dokončením oprav lávky na protilehlé straně, které jsou v gesci města. Jakmile bude lávka hotová, podchod zpřístupníme v plném rozsahu,“ doplňuje Hofírek.

Rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole za bezmála 3 miliardy korun přinese požadovaný standard železniční dopravy. Kromě komfortního cestování pro tisíce cestujících denně se zvýší také bezpečnost a kapacita trati. „Společně s dalšími stavbami v okolí vytváříme podmínky pro moderní železniční uzel, který bude odpovídat současným i budoucím potřebám,“ uzavírá Hofírek.