Aktuálně
Revoluční změna: nejvytíženější tratě výhradně s ETCS
K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače dojde postupně během čtyř týdnů v lednu. Celkem se pak bude v tomto režimu jezdit na 622 kilometrech tratí v Česku. „ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů. Zavedení výhradního provozu je srovnatelné s takovými momenty, jakým byl třeba přechod od parních lokomotiv k elektrickým,“ říká generální ředitel naší státní organizace Jiří Svoboda. „Chtěl bych ocenit snahu tisíců lidí různých profesí, kteří se na přípravách v posledních desetiletích podíleli. Správa železnic se díky nim řadí mezi evropské lídry v zavádění ETCS,“ dodává.
Pod dohledem ETCS budou od nového roku jezdit stovky vozidel, proškolit se muselo více než tisíc strojvedoucích. Se systémem umí pracovat také pětistovka dispečerů, a to nejen z obou centrálních dispečerských pracovišť v Praze a Přerově, ale i pohotovostních výpravčích, kteří budou řídit provoz přímo ve stanicích. Od 1. srpna mají dopravci povinnost jezdit pod ETCS na tratích, které jsou už tímto systémem vybaveny, pokud využívají vozidlo s příslušnou palubní jednotkou a řídí je patřičně proškolený strojvedoucí. Připravenost systému v průběhu letošního roku potvrdila série sedmi zátěžových testů. Během nich vlaky pod dohledem ETCS absolvovaly 796 zkušebních jízd. Spolehlivost systému dosáhla 97,36 procenta. Správa železnic nepodcenila ani informování o projektu. Na podzim spustila web etcsinfo.cz, na kterém jsou vysvětleny principy fungování systému z pohledu cestujících a železničních zaměstnanců a podrobnosti o dalším rozšiřování ETCS. Zájemci na webu najdou také odpovědi na nejčastěji kladené otázky, které v souvislosti s projektem Správa železnic zaznamenala.
V tuto chvíli se jezdí ve výhradním provozu ETCS na trati Olomouc – Uničov. To znamená, že provoz je zde plně řízen ETCS a vozidlo, které tímto systémem není vybaveno, sem nesmí vjet. Na vybraných úsecích hlavních koridorů pak funguje takzvaný smíšený režim. Pod kontrolou ETCS tam jezdí vozidla, která jsou tímto systémem vybavená a zároveň mají proškoleného strojvedoucího. Jedná se tedy o formu zkušebního provozu. Systém ETCS se bude na tratích v Česku postupně rozšiřovat. Nejprve ho získají zbývající úseky hlavních tratí, postupně se přidají i lokálky. Právě v jejich případě bude ETCS znamenat zcela zásadní kvalitativní posun: na většině z nich totiž v tuto chvíli žádný vlakový zabezpečovací systém není. Řízení provozu je na lokálkách obvykle založeno na přímé komunikaci mezi dispečerem a strojvedoucím pomocí telefonu nebo vysílačky.
Jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS bude dohlížet na správnou činnost strojvedoucího. V případě, kdy dojde k ohrožení bezpečnosti, převezme řízení a vlak zpomalí nebo úplně zastaví. Už se tak nebude moct stát, že vlak projede návěst Stůj. Díky automatizaci umožní plynulejší provoz, v některých úsecích se bude moct jezdit rychleji. Plná verze systému zvýší kapacitu tratí. A to vše ruku v ruce se zásadním posílením bezpečnosti železničního provozu.