Aktuálně
Nejen drážní hasiči prokázali při letošních povodních své schopnosti
V případě jakékoli mimořádné události jsou drážní hasiči vždy v první linii. Proto hned při prvotním varování o blížících se povodních aktivovali krizové plány. Díky speciálnímu výcviku v oblasti záchrany a likvidace havárií na železnici byli schopni efektivně zasahovat tam, kde voda ohrozila nejen tratě, mosty, tunely a další infrastrukturu, ale i klíčová zařízení důležitá pro plynulost železničního provozu. Významnou roli hrála dlouholetá příprava a spolupráce se státními i dobrovolnými hasiči, stejně jako nasazení moderní těžké techniky. K zásadním výhodám drážních hasičů patří možnost použití speciálních vozidel a vybavení pro přístup do těžko dostupných míst, například nasazení dvoucestného vozidla v nepřístupných oblastech Jeseníků. Díky schopnosti pohybovat se po kolejích i po silnici se použilo k zásobování odříznutých obcí po železniční trati.
Jedním z hlavních cílů během povodní bylo zajištění bezpečnosti strategicky důležitých železničních tratí pro osobní i nákladní dopravu. Na některých místech došlo k evakuaci stanic a zabezpečení přepravy nebezpečných látek, aby se předešlo ekologické katastrofě. Většina zásahů se soustředila do oblastí Ostravska a Jeseníků, kde byla situace nejkritičtější. Povodně zasáhly i regiony Brna, Českých Budějovic, Liberce a další oblasti v Čechách a na Moravě.
Nutno ale podotknout, že povodně nebyly těžkou zkouškou jen pro hasiče, výrazně se zapojily i další organizační složky Správy železnic. Tam, kde přímo nehrozila velká voda, padaly na koleje stromy z okolní podmáčené půdy, sesouvaly se svahy, poškozeno bylo na několika místech trolejové vedení. Elektromontéři, technici, údržbáři a další profese dělali maximum pro to, aby přerušení provozu bylo vždy co nejkratší.
Po opadnutí vody se drážní hasiči okamžitě pustili do odstraňování následků povodní a obnovy železničního provozu. Jejich činnosti zahrnovaly odklízení naplavenin, kontrolu poškozených tratí a mostů a čištění tunelů. Velkou výzvou bylo odčerpání vody z různých prostor železniční infrastruktury, včetně podchodů, kabelových šachet, tunelů civilní ochrany, servisních hal a dílen. Součinnost s elektroúseky, které spravují trakční vedení, byla klíčová – po opadnutí vody se pečlivě kontrolovalo trakční vedení a odstraňovaly překážky, které ho ohrožovaly. Jejich pracovníci ve spolupráci s dalšími kolegy byli v nasazení i přes noc, aby zajistili co nejrychlejší návrat k normálu.
Společné úsilí vedlo k minimálnímu zpoždění vlaků a rychlé obnově provozu na většině postižených tratí. „Děkuji vám všem, kteří jste se podíleli na odstraňování mimořádností. Vážím si vašeho obrovského úsilí a profesionality, kterou jste prokázali v těchto náročných dnech. Bez vás bychom to nezvládli,“ poděkoval všem za maximální nasazení generální ředitel naší státní organizace Jiří Svoboda.