Aktuálně
Pilotní PPP projekt na české železnici přitahuje pozornost investorů
První železniční PPP projekt se týká také výstavby multimodálního terminálu Dlouhá Míle a nové zastávky Praha-Liboc. Ministerstvo dopravy a Správa železnic plánují vyhlásit výběrové řízení na koncesionáře ještě před Vánocemi. Zadávací řízení začne kvalifikační fází, kde budou muset uchazeči doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Následně zadavatel vyhodnotí předloženou kvalifikaci a vybere postupující do dalšího kola. „Základní parametry projektu budou vycházet z úspěšné realizace dálnice D4 formou PPP, se zohledněním železničních specifik. Investoři tak mohou předpokládat, že dostanou kvalitně připravený projekt podle mezinárodních standardů,“ přiblížil ministr dopravy Martin Kupka.
Trať na Letiště Václava Havla představuje historicky první železniční projekt v Česku, který je založen na partnerství soukromého a veřejného sektoru. Vybudování chybějícího železničního spojení mezi Veleslavínem a mezinárodním letištěm bude mít pozitivní dopad pro Pražany, ekonomiku hlavního města i celé země. Současně pomůže turismu, umožní výrazný kapacitní rozvoj letiště v Ruzyni a pozitivně ovlivní i životní prostředí a dekarbonizaci. Celý projekt je z mnoha důvodů unikátní, například tím, že je v jednání zapojení několika bank, včetně Evropské investiční banky nebo Evropské banky pro obnovu a rozvoj.
„Naším cílem je, aby v roce 2030 bylo možné dojet vlakem z centra Prahy až na Letiště Václava Havla. Chceme tak zlepšit dopravní obslužnost, snížit hluk i emise CO2 a tomu podřizujeme veškeré kroky, včetně hledání alternativních zdrojů financování,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Úspěšná realizace pilotního PPP projektu by měla otevřít dveře pro využití tohoto modelu i v dalších železničních projektech, včetně vysokorychlostních tratí. Vláda v září doporučila využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru tří částí sítě kolejí pro vysokorychlostní vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Jde celkem o 205 kilometrů rychlých tratí s investičními náklady 179 miliard korun. Konkrétně se jedná o projekty VRT Moravská brána s délkou 91 km a celkovými náklady 96 miliard, VRT Jižní Morava s délkou 39 kilometrů a náklady 23 miliardy a RS Střední Morava s délkou 75 km a náklady 60 miliard korun.
Soukromý partner (koncesionář) bude mít ve všech třech projektech za úkol provést výstavbu, zajistit si pro ni potřebné financování a uvedené úseky dlouhodobě udržovat ve smluvně stanovené kvalitě. Stát bude koncesionáři platit až od doby uvedení do provozu a platby budou probíhat na základě dostupnosti. Jednotlivé projekty mají být realizované odděleně na základě samostatných výběrových řízení, a to postupně v čase s dostatečnými odstupy s ohledem na jejich majetkoprávní připravenost, na realizaci ostatních (PPP) projektů dopravní infrastruktury v ČR, na makroekonomickou situaci a na další související faktory.
Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online. Akce sloužila pro širší představení projektu odborné veřejnosti zejména z řad potenciální účastníků veřejné soutěže. Oproti výstavbě dálnic formou PPP bude v budoucnu nutné nastavit rozhraní mezi částí zařízení ve správě koncesionáře a částí ve správě naší organizace. Koncesionář bude po realizaci projektu trať 20 až 25 let udržovat.