Aktuálně

S vláčky si hraje jak v práci, tak ve volném čase

Jízdní řád je doslova biblí všech železničářů, jeho příprava zabere vždycky rok času. Našim kolegům, kteří se na celém složitém procesu podílejí, šéfuje Alexander Vrtěl. Jeho cesta na železnici byla poměrně jednoduchá, pracoval na ní už za studií a zůstal jí věrný dodnes.

Jak dlouho působíte ve Správě železnic? Jaká byla vaše cesta na současnou pozici?
Na železnici jsem od roku 1994, od promoce na Vysoké škole dopravní v Žilině. Nastoupil jsem jako technolog v Nymburce, kde jsem už předtím při škole pracoval na dopravních pozicích jako průvodčí, operátor i výpravčí. Po dvou letech, když vznikala pracoviště sestavy jízdního řádu výpočetní technikou, jsem dostal nabídku jít pracovat na pražské oddělení a už jsem zde zůstal.

Přál jste si vždy pracovat na železnici? Čím jste chtěl být v dětství?
Popelářem, jako každý kluk. Později mne nadchly, asi také jako každého kluka, vlaky. S pradědou jsem chodil na nádraží a zažil jsem ještě Ušaté v osobní dopravě a Čtyřkoláky na manipulačních vlacích. K Vánocům jsem dostal vláčky a bylo rozhodnuto. Pak přišlo takové období, kdy jsem, asi zase jako každý kluk, chtěl být strojvedoucím, dokonce studium na vysoké škole jsem začal na oboru elektrická trakce. Postupně jsem si však uvědomoval, že mě spíš zajímá, proč ta lokomotiva má odtáhnout tenhle vlak zrovna v 10:24, proč ne v nějakou jinou dobu? Jaký je vlastně smysl toho, že ten vlak jede zrovna v tuhle dobu a odtud tam? Tak jsem změnil dres a od lokomotiv přešel k řízení provozu.

Co pro vás znamená železnice?
Celoživotní fenomén.

Jaké jsou vaše hlavní pracovní cíle v letošním roce? Na čem pracuje odbor, který vedete?
My na jízdním řádu jsme nudní: pořád dokola děláme to samé, celý rok vypipláváme jízdní řád, který bude platit příští rok. A když ho vypipláme, tak začínáme znova dalším rokem. Takže letošní pracovní cíl je zdárně dokormidlovat naši pracovní loď k vydání jízdního řádu 2025.

Proč trvá příprava jízdního řádu tak dlouho?
Je to velmi složitý proces. Se svými požadavky přicházejí organizátoři osobní dopravy, což jsou jednotlivé kraje v případě regionálních vlaků a ministerstvo dopravy v případě dálkové dopravy. Dopravci předkládají požadavky na provoz komerčních vlaků. Vše se musí sladit mezi sebou ať už z důvodu vytváření přípojných návazností mezi dálkovou a regionální dopravou, tak i třeba z důvodu obsazování vhodných tras v jízdním řádu. Do toho všeho vstupují provozovatelé drah a informují hlavně o předpokládaných stavebních pracích s největším dopadem na plány objednatelů a dopravců. Nesmíme také zapomenout na koordinaci jízdních řádů se sousedními železničními správami. Zkrátka práce na celý rok.

Jaké jsou vaše koníčky? Čemu se věnujete ve svém volném čase?
Ve volném čase cestuji, ideálně do míst, kde jsou zajímavé železnice nebo dobrá vinařství. Také si hraji s vláčky – jsem členem modelářského klubu, vždycky si na prodloužený víkend pronajmeme nějakou tělocvičnu a tam si hrajeme na „staré dobré ČSD“. Manželka mě v tom podporuje, neboť jak říká, dospělý chlap, který si hraje s vláčky, je mimořádně neatraktivní pro jiné ženy.