Železnice v Královéhradeckém kraji
Poslední aktualizace 1. 9. 2023
Jih kraje protíná významná trať spojující Pardubický a Středočeský kraj, která slouží jako objízdná trasa prvního koridoru, a to v úseku Choceň – Týniště nad Orlicí – Hradec Králové a dále do Nymburka, Lysé nad Labem a ve směru do Prahy nebo po pravém břehu Labe do Ústí nad Labem, Děčína a dále do Německa. V úseku od Hradce Králové po hranice se Středočeským krajem je významná také pro meziregionální spojení s hlavním městem Prahou.
Pro svůj význam je na tomto rameni připravována řada investičních akcí k realizaci zpravidla po roce 2025, a to mimo jiné ve spojení se zdvoukolejněním. Nákladní dopravou je silně zatížená především trať z Častolovic včetně cílové stanice Solnice (vazba na areál Škoda Auto Kvasiny).
Významným stavebním počinem jsou připravované další etapy zdvoukolejnění trati a vznik rychlého spojení mezi krajskými městy Pardubice a Hradec Králové.
V roce 2022 byly ukončeny stavby Výhybna Bartoušov a Nástupiště v žst. Broumov.
V současné době jsou na území kraje 3 rozestavěné stavby v sumární hodnotě 754 mil. Kč - Modernizace TNS Týniště nad Orlicí, technologická stavba GSM-R Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř a výstavba elektrodispečinku v Hradci Králové.
Kromě toho se připravuje k zahájení v dalších létech 23 významných investičních akcí v souhrnné hodnotě celkových investičních nákladů ve výši 63,01 mld. Kč, z kterých lze jmenovat např. Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. – Častolovice – Solnice, Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov, Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, zdvoukolejnění Opatovice n. L. – Hradec Králové, Modernizace traťového úseku Chlumec n. C – Hradec Králové, Modernizace úseku Hradec Králové – Týniště n. O, Modernizace traťového úseku Týniště n. O. – Choceň a další.
V roce 2022 se za účelem zvyšování bezpečnosti rekonstruovalo 9 přejezdových zařízení. V prvním pololetí roku 2023 došlo k dokončení 5 přejezdu, v druhé polovině roku se předpokládá investovat do zvýšení bezpečnosti 5 přejezdů. Stejně jako v minulém roce probíhají i letos na železničních přejezdech opravné akce zaměřené jak na přejezdovou konstrukci, tak na zabezpečovací zařízení.
Vytížení tratí v kraji
Významné akce oprav a údržby infrastruktury 2023
Oprava zabezpečovacího zařízení v žst. Kostelec nad Orlicí, zahájená v dubnu 2022, pokračovala i v průběhu prvního pololetí letošního roku. V březnu 2023 začala realizace opravy kolejí a výhybek ve stanici Teplice nad Metují a v dubnu pak oprava trati v úseku Kunčice nad Labem – Hostinné, následně v květnu oprava PZS v úseku Rožďalovice – Nemyčeves. V podzimním termínu se předpokládá zahájení opravy zabezpečovacího zařízení v žst. Nový Bydžov s dokončením v roce 2024.
V letním období roku 2023 se předpokládá realizace opravy kolejí a výhybek v žst. Strážnice, dále pak zahájení opravy staničního zabezpečovacího zařízení v žst. Sokolnice-Telnice, opravy přejezdů v úseku Blansko – Skalice nad Svitavou, oprava výhybek v žst. Brno jih, opravy trafostanice a rozvodny v žst. Znojmo či opravy kolejnic v úseku Rájec-Jestřebí – Skalice nad Svitavou.
V průběhu druhé poloviny roku proběhne oprava zabezpečovacího zařízení v žst. Čejč, Mutěnice a Kobylí na Moravě vyvolaná změnou provozního režimu osobní dopravy. Po provedeném monitoringu, průzkumu založení pilířů v řece a návrhu odstranění havarijního stavu mostu v km 142,475 na trati Břeclav – Brno započala vlastní realizace této akce.
Významné stavby nádražních budov v roce 2023
V letošním roce probíhá oprava nádražní budovy v žst. Opočno pod Orlickými horami.
Akce oprav a údržby budov v roce 2023
Investice nebo opravy čekají v blízké budoucnosti řadu železničních stanic. Půjde například o stanice Jaroměř, Chlumec nad Cidlinou, Stará Paka, Ostroměř, Trutnov-Poříčí a Káranice.