VRT Vysočina I. fáze
Rozdělení na dvě fáze je dáno postupem přípravy a výstavby. Již realizace I. fáze umožní výrazné zrychlení vlaků na trase Praha – Brno, jejich čas jízdy se zkrátí na cca 1 hodinu a 45 minut. Není proto nutné čekat na kompletní dokončení VRT v celé trase, snahou Správy železnic je umožnit čerpání benefitů alespoň částečně a co nejdříve.
Rychlé spojení: |
RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava – Polsko |
Úsek: |
Velká Bíteš – Brno hl. n. |
Délka: |
33 km |
Maximální rychlost: |
320 km/h |
Provoz: |
osobní vysokorychlostní vlaky |
Vysokorychlostní trať Vysočina je součástí v budoucnu nejvytíženější VRT Praha – Brno. Dokončení úseku umožní zkrácení jízdních dob vlaků mezi největšími městy ČR na méně než jednu hodinu.
Stavebně se jedná o novostavbu dvoukolejné trati elektrizované střídavou trakční soustavou a zabezpečenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS.
Mapový portál pro komunikaci s veřejností
Máte námět či připomínku k VRT Vysočina I? Můžete nám ji zanechat prostřednictvím portálu GIS rozšířeného o modul umožňující komunikaci s veřejností. Ke konkrétnímu bodu na mapě může kdokoli uložit poznámku, námět, připomínku či popsat příležitost, kterou oblast nabízí.
Aby bylo možné široké využití VRT různými vlaky a byla zajištěna dlouhodobá spolehlivost provozu, je součástí VRT hned několik napojení na běžnou železniční síť:
- ve směru Osová Bítýška pro trvalý provoz dálkových vlaků obsluhujících severní část Kraje Vysočina, dočasně také pro ostatní vlaky mezi Prahou a Brnem,
- ve směru Modřice pro trvalý provoz vybraných mezinárodních komerčních vlaků, pro nouzové využití v případě mimořádnosti a pro zajištění údržby trati.
Zastávka Brno-Vídeňská
Na úseku je navrhována zastávka Brno-Vídeňská. Dodatečné zastavení vlaku na předměstí má podobně jako v Praze nebo Jihlavě přiblížit vysokorychlostní železnici obyvatelům regionu, kteří při cestě na vysokorychlostní vlak nebudou muset cestovat do centra města a zatěžovat ho zbytečnou dopravou. Poslouží také cestujícím nebo návštěvníkům východní části města, například cestujícím do fakultní nemocnice nebo do vysokoškolského kampusu, protože v něm zastaví i příměstské expresní spoje z Vysočiny.
Návrh je koncipován tak, aby byl možný snadný přestup na regionální vlaky na trati Zastávka u Brna – Brno hl. n. Návrh předpokládá také zajištění přestupu na městské autobusové i tramvajové linky.
Zastávka Brno-Vídeňská není navrhováno jako plnohodnotné nádraží. Jednak z prostorových důvodů, jednak s ohledem na fakt, že je souběžně připravována plnohodnotná přestavba železničního uzlu včetně nové podoby vlakového nádraží.
Zastávka Brno-Vídeňská návrh přestavby železničního uzlu Brno vhodně doplňuje.
Trasa VRT ve větším detailu je k vidění v prezentacích z projednání v jednotlivých obcích, které jsou publikovány ZDE