VRT Praha – Brno – Ostrava a Brno – Břeclav
Nová vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem přiláká podle dopravního modelu až 60 tisíc cestujících denně. Atraktivní bude především jízdní doba mezi těmito městy, která se ze současných skoro tří hodin zkrátí na zhruba 50 minut. Nezanedbatelnou časovou úsporu zaznamenají po dokončení VRT i cestující na trase Ostrava – Praha. Ve vlaku by totiž měli strávit kolem hodiny a půl.
Na trati budou kromě nejrychlejších expresů s rychlostí 320 km/h jezdit také další železniční spoje. Ty obslouží menší města po trase, což umožní kolejová propojení vysokorychlostní a stávající železnice. Rychlé spojení a výrazné zkrácení jízdních dob tak získají i obyvatelé Havlíčkova Brodu, Žďáru nad Sázavou nebo Hranic na Moravě.
Zásadního zlepšení dopravní obslužnosti se po dokončení VRT dočká například Kraj Vysočina. Lidé z tohoto regionu budou moci pravidelně cestovat do Prahy či Brna za prací nebo vzděláním. Pomoci by tomu měly také dva terminály, se kterými počítá studie proveditelnosti. První je plánován v lokalitě Pávov. Ten umožní pohodlný přestup z vysokorychlostních vlaků do spojů mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. Druhý vznikne přímo v centru Jihlavy. Kratší cestu budou mít také cestující ve směru na Třebíč nebo Veselí nad Lužnicí, kam budou rychlé spoje rovněž zajíždět.
Trať je významná i z mezinárodního pohledu. Výstavba nové vysokorychlostní železnice v úseku Brno – Rakvice a modernizace stávající tratě dále do Břeclavi, zajistí kvalitní spojení na Slovensko a do Rakouska. VRT Praha – Brno – Ostrava/Břeclav vytvoří základ sítě vysokorychlostních železnic ve střední Evropě. Trať totiž využijí i spoje do Budapešti nebo Varšavy.
Informace k jednotlivým připravovaným úsekům nalezenete níže. Studii proveditelnosti a další dokumenty naleznete zde.