VRT Haná
Ve fázi studie proveditelnosti je prověřována možnost výstavby také vysokorychlostní trati v tomto úseku (VRT Haná). Smyslem prověření je zajistit případnou dodatečnou kapacitu v dlouhodobém horizontu. Nová trať může poskytnout více prostoru pro narůstající počet vlaků v okolí Brna na dnes modernizované trati a zároveň zajistit další zkrácení cestovních dob pro expresní spoje na páteřní trase Praha – Ostrava. Výrazně také zkrátí cestovní doby na trase Brno – Olomouc, a to až na cca 30 minut.
Rychlé spojení: |
RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava – Polsko |
Úsek: |
Brno hl. n./Brno-Vídeňská – Prosenice |
Délka: |
XX km |
Maximální rychlost: |
320 km/h |
Provoz: |
osobní vysokorychlostní vlaky |
Zahájení stavby: |
po roce 2040 |
Uvedení do provozu: |
po roce 2045 |
Stavebně je případná VRT navrhována jako novostavbu dvoukolejné trati elektrizované střídavou napájecí soustavou a zabezpečené evropským zabezpečovacím systémem ETCS.
Aby bylo možné široké využití VRT různými vlaky a byla zajištěna dlouhodobá spolehlivost provozu, je součástí VRT hned několik napojení na běžnou železniční síť:
- ve směru Olomouc z jihu i severu pro trvalý provoz dálkových spojů obsluhujících toto město i vlaků, které mezi Prahou a Olomoucí využijí stávající železniční koridor,
- ve směru Nezamyslice pro nouzové využití v případě mimořádnosti a pro zajištění údržby trati.