Interreg Česko - Polsko
Název projektu: Obnova úseků trati Tanvald – Szklarska Poreba
Registrační číslo projektu: CZ.11.03.01/00/23_006/0000070
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programu Interreg Česko – Polsko 2021-2027
Partneři projektu:
Vedoucí partner: Správa železnic, státní organizace
Projektový partner: Województwo Dolnośląskie, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu
Stavby: Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný
Oprava trati v úseku Tanvald – Kořenov
Zvýšení zabezpečení železničních přejezdů a výměna kolejnic na trati č. 311 v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice
Projekt přispěje ke zlepšení podmínek pro železniční dopravu mezi Českou republikou a Polskem a umožní zvýšení přeshraniční mobility v pohraniční oblasti. Je zaměřený na renovaci a obnovu traťového úseku Tanvald – Kořenov – Szklarska Poręba včetně dopravny Dolní Polubný. Realizace projektu povede ke zlepšení stavu dopravní infrastruktury, zvýšení kapacity trati a počtu cestujících a ke zlepšení jejich bezpečnosti a komfortu.
Mezi hlavní problémy, které projekt řeší, patří nedostatečná kapacita železniční infrastruktury na železniční trati v úseku Tanvald – Kořenov – Szklarska Poręba. V současnosti je ve špatném stavu a vykazuje známky silného opotřebení. Jde o důsledek zvýšeného provozu během víkendů a svátků a polohou trati. Jedná se o horskou železnici vybavenou ozubnicovým systémem, která se vyznačuje prudkým stoupáním, oblouky a tunely. Právě tyto skutečnosti vedou k vyššímu namáhání a k opotřebení železničního spodku a svršku. Stávající technický stav a nedostatek výhyben při provozu či mimořádných událostech neumožňuje navýšení kapacity dopravy. Dalším problémem, kterým se projekt zabývá, je zajištění bezpečnosti železniční infrastruktury.
Projekt svou realizací přispěje k řešení výše uvedených problémů. Renovované úseky, které jsou součástí projektu, jsou významné pro možné zintenzivnění a zlepšení dopravního spojení mezi oběma zeměmi. Obnova traťového úseku Tanvald – Kořenov a rekonstrukce dopravny Dolní Polubný zajistí modernizaci infrastruktury a zlepšení podmínek pro provoz vlaků. Díky instalaci dalších výhybek v Dolním Polubném bude umožněno zvýšení dopravního spojení. Dále zde budou vybudována dvě nová bezbariérová nástupiště pro usnadnění přístupu cestujících se sníženou pohyblivostí. V Polsku aktivity přispějí ke zvýšení bezpečnosti a komfortu, což se projeví v plynulejší dopravě, kde dojde k výměně kolejnic, dva železniční přejezdy budou nově vybaveny systémem SSP (samočinná signalizace přejezdů), čímž se sníží riziko nehod a umožní zvýšení průjezdové rychlosti vlakové soupravy. Celkově lze konstatovat, že projekt využívá potenciálu k možnému zintenzivnění přeshraniční železniční dopravy.
Hlavní výstupy projektu:
1. Kompletní obnova traťového úseku Tanvald (mimo) – Kořenov (mimo) na trati č. 036 v délce 6,329 km
2. Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný – obnovení ozubnice v délce 225 m, rekonstrukce kolejiště, obnova výhybny, nová bezbariérová nástupiště
3. Výměna kolejnic na trati č. 311 v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice v délce celkem 13,294 km
4. Zvýšení zabezpečení přejezdů včetně systému SSP a položení kabelových tras pro ovládání SPP na trati 311
Odkazy:
Program Interreg Česko – Polsko 2021-2027
Pro média:
Pod záložkou by byly ke stažení tiskové zprávy a odkaz na logotyp programu Interreg Česko – Polsko 2021-2027 a logomanuál SŽ