Provoz ETCS

Provoz pod dohledem systému ETCS úrovně 2 představuje zásadní změnu především pro strojvedoucí. Ti již nemusí spoléhat pouze na informace získané z okolí tratě, protože většina klíčových údajů je přehledně zobrazena přímo na displeji DMI ve vozidle.

U nižších aplikačních úrovní však bude i nadále nezbytné, aby strojvedoucí věnovali pozornost pokynům na trati. 

Podrobné informace o provozu systému ETCS jsou k dispozici na webových stránkách nebo v předpisu SŽ D1, SŽ Z8 díl IV a PPD 01/2024. 

Smíšený provoz 

Smíšený provoz, jak samotný název napovídá, označuje stav, kdy je trať vybavena systémem ETCS, ale provozní podmínky umožňují také pohyb vozidel, která tímto systémem vybavena nejsou. 

Tento způsob provozu je aktuálně využíván například na trati Beroun–Plzeň. Zde mohou vozidla vybavená systémem ETCS plně využívat jeho přínosů, zatímco ostatní vozidla bez tohoto systému mohou trať rovněž bezpečně využívat. 

Smíšený provoz představuje přechodné řešení před zavedením výhradního provozu ETCS, které je cílem Správy železnic pro budoucí správu všech tratí. 

 Výhradní provoz 

Aby bylo možné plně využít všechny výhody systému ETCS, zavádí se od 1. ledna 2025 na vybraných tratích tzv. výhradní provoz. Tento režim znamená pro dopravce povinnost provozovat hnací vozidla vybavená mobilní částí ETCS s aktivním zapnutím systému během provozu. 



Plán spuštění výhradního provozu v lednu 2025 

Od 1. ledna 2025 bude výhradní provoz zaveden na celkem 620 kilometrech tratí, což představuje 42 % veškerých provozních výkonů na české železnici. 

Rozdíl v provozu s benefity a bez 

Po spuštění Výhradního provozu ETCS úrovně 2 na koridorových tratích bude dalším krokem odstranění konvenčních návěstidel a jejich nahrazení tzv. Stop značkami ETCS a Lokalizačními značkami ETCS (viz Kapitola 3). Tato provozní změna umožní zvýšit kapacitu tratí. Provoz s benefity bude vždy podmíněný Výhradním provozem ETCS. 

ETCS na hlavních koridorových tratích 

Zavedení systému ETCS, zejména aplikační úrovně 2, umožní v budoucnosti zvýšit traťovou rychlost na vybraných úsecích. Implementace varianty úrovně 2 s benefity povede rovněž ke zvýšení kapacity tratě. To vše současně při zvýšení bezpečnosti samotného železničního provozu. 

Na vybraných hlavních koridorových tratích bude od 1.1.2025 zaveden tzv. výhradní provoz. Všechny vlaky, které budou chtít tuto infrastrukturu využít, budou muset mít schválenou a aktivní mobilní část ETCS a strojvedoucí se bude muset řídit pokyny systému ETCS. 



Výhradní provoz ETCS na české železniční síti do konce roku 2029 

ETCS na regionálních tratích 

Na méně vytížených tratích v České republice není aktuálně implementován žádný typ vlakového zabezpečovacího zařízení. Zavedení ETCS na tyto tratě proto významně zvýší bezpečnost. Dalším důvodem pro implementaci je skutečnost, že všechna nová vozidla vyrobená po roce 2016 jsou již od výroby vybavena mobilní částí ETCS. Díky tomu je možné využít tuto technologii i na méně frekventovaných tratích, čímž se dosáhne určité synergie. 

Na těchto tratích bude implementována technicky jednodušší varianta ETCS, souhrnně nazývaná ETCS Regional (ETCS L1 LS a ETCS Stop).