Aktuality
20.12.2024
Tunel z Prahy do Berouna má zelenou, kladná EIA posouvá plán do další fáze
Novostavba trati mezi pražským Smíchovem a Berounem získala od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. Ambiciózní projekt výrazně zrychlí cesty z metropole na západ Čech a do Bavorska, zároveň uleví přetížené příměstské trati kolem Berounky.
19.12.2024
Modernizace trati do Solnice začíná, elektrické vlaky dojedou až k automobilce
Síť Správy železnic se rozšíří o další elektrifikovanou trať. Trolejové
vedení získá dvacetikilometrový úsek z Týniště nad Orlicí přes
Častolovice do Solnice. Vítězi výběrových řízení na zhotovitele prvních
dvou etap stavby se staly společnosti Eurovia CZ; Chládek a Tintěra,
Pardubice a GJW Praha. Trať, která plní významnou roli v nákladní
dopravě, projde celkovou modernizací. Zvýší se nejen její kapacita, ale
také rychlost vlaků. Stavební práce začnou v lednu, dokončení všech
etap včetně elektrizace se předpokládá v roce 2027.
19.12.2024
Začíná modernizace klíčové železniční křižovatky v České Třebové
Už na přelomu roku zahájí Správa železnic jednu z nejvýznamnějších staveb ve své historii – modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Jeho celkovou přestavbu provedou společnosti Eurovia CZ; STRABAG Rail; Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku ve výši 17 131 539 220 korun. Práce budou probíhat za provozu, potrvají do roku 2031.
19.12.2024
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
Správa železnic a ČD - Telematika dnes podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD - Telematika, čímž se završilo čtyřleté jednání mezi oběma subjekty. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která má za cíl zefektivnit správu a údržbu telekomunikační infrastruktury klíčové pro provoz železniční dopravy v České republice. Celková částka, kterou Správa železnic zaplatí za převáděnou část závodu, činí 280,1 milionu korun.
19.12.2024
ETCS ještě zvýší bezpečnost železnice, tratě jsou na výhradní provoz připravené
Na téměř šesti stech kilometrech tratí začne od ledna 2025 výhradní provoz evropského zabezpečovacího systému ETCS. Po letech intenzivní práce, která zahrnovala tisíce zkušebních jízd, proškolení stovek zaměstnanců a koordinaci s dopravci, je na tento okamžik infrastruktura Správy železnic plně připravena. ETCS kromě vyšší bezpečnosti dopravy umožní také budoucí zvýšení rychlosti vlaků.
18.12.2024
Nejen VRT: lidé se mohou na mapovém portálu vyjádřit k připravovaným stavbám na Mladoboleslavsku
Správa železnic spustila ve spolupráci se společnostmi AFRY a SAGASTA geografický informační systém, takzvaný GIS portál. Zájemcům nabízí komplexní přehled o plánované modernizaci a výstavbě nových železničních úseků v okresech Mladá Boleslav a Nymburk. Veřejnost se díky němu může podrobně seznámit s projekty, které výrazně zkrátí cestování mezi Prahou, Mladou Boleslaví a Libercem, a aktivně se k nim vyjadřovat.
17.12.2024
Správa železnic hledá projektanta pro VRT Slezsko
Správa železnic vyhlásila veřejnou zakázku, jejímž cílem je najít projektanta pro rychlé železniční spojení, které navazuje na vysokorychlostní trať Moravská brána, a to od Ostravy ke státní hranicí s Polskem. Zahájení projektových prací se předpokládá v polovině příštího roku.
17.12.2024
Správa železnic získala 576 milionů korun na rekonstrukci nádražních budov
Správa železnic i před koncem roku pokračuje v úspěšném získávání dotačních zdrojů Evropské unie. Po pilotním projektu v Ústeckém kraji se opět podařilo získat grant z programu JTM, který kombinuje úvěr Evropské investiční banky a dotace. Tentokrát se použije na rekonstrukci osmi nádražních budov v Ústeckém, Karlovarském a Moravskoslezském kraji, celková výše dotace dosahuje 576 milionů korun.
16.12.2024
Nová budova Aši nabízí veškerý komfort, navíc je energeticky úsporná
Lidé v Aši mohou využívat moderní nádražní budovu, která je součástí
tamního dopravního terminálu. Výstavba nového objektu začala před
dvěma lety, cestujícím nabízí potřebné zázemí i bezbariérový přístup.
Na práce letos navázala rekonstrukce zastřešení. Celkové náklady obou
staveb dosahují 105 milionů korun.
16.12.2024
Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž
Správa železnic vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT. Ten vyroste nedaleko dnešní zastávky Pučery na Kolínsku a stane se důležitým přestupním uzlem mezi vysokorychlostní železnicí, konvenčními vlaky a hromadnou i individuální dopravou.
14.12.2024
Na frekventovanou trať na Brněnsku vyjíždí elektrické vlaky
Správa železnic dnes slavnostně ukončila modernizaci a elektrizaci trati z Brna do Zastávky u Brna. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, umožnila přidání dalších regionálních spojů. Už zítra na něj vyjedou moderní elektrické jednotky, díky zvýšení traťové rychlosti zvládnou ujet celou trasu za kratší dobu. Cestující ocení také pohodlný přístup na nástupiště ve všech stanicích a zastávkách.
13.12.2024
Vlaky do Náchoda a Polska zrychlí, Správa železnic hledá projektanty
Správa železnic vypisuje soutěže na přípravu projektů pro tři úseky železnice mezi Hradcem Králové, Náchodem a hranicí s Polskem. Modernizace navazuje na projekt vysokorychlostních tratí, vlaky díky ní budou moct jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.
12.12.2024
Správa železnic hledá firmu na výkupy pozemků pro VRT Moravská brána
Správa železnic vypsala zakázku na zajištění majetkoprávní přípravy první stavby vysokorychlostní tratě. Úkolem vítěze bude zabezpečit uzavření kupních smluv na pozemky v úseku VRT Moravská brána, tedy mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem.
11.12.2024
Nový jízdní řád s rychlejšími vlaky, vrací se i na další úseky poškozené povodněmi
Už tuto neděli začne platit nový jízdní řád vlaků, který přináší některá zlepšení. Cestující ocení rychlejší jízdu po zmodernizovaných úsecích, Správa železnic navíc obnoví provoz na dalších tratích poškozených povodněmi.
09.12.2024
Začíná předběžný geologický průzkum pro klíčový Krušnohorský tunel
Správa železnic zahájila přípravy na předběžný geologický průzkum na trase plánované vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Jeho výsledky určí způsob ražby Krušnohorského tunelu a také opatření pro ochranu podzemních vod. Nejhlubší vrt bude měřit 485 metrů.
05.12.2024
V Olomouci bezpečněji a plynuleji. Otevírá se nový nadjezd přes koridor
Železniční i silniční provoz na předměstí Olomouce je bezpečnější díky novému nadjezdu, který dnes slavnostně otevřela Správa železnic. Nahradí vytížený přejezd v Holické ulici, auta jej začnou využívat zítra. Tím dojde k podstatnému zvýšení plynulosti dopravy mezi městskými částmi Hodolany a Holice a naopak ke snížení hluku a emisí v okolí stavby. Práce probíhaly od poloviny loňského roku, celkové náklady jsou ve výši 374 milionů korun.
02.12.2024
Cestující v Klatovech získají pohodlný přístup do nádražní budovy i na nástupiště
Správa železnic dnes slavnostně zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití vnitřních prostor, cestující ocení také bezbariérový přístup do budovy i na všechna nástupiště. Práce potrvají dva roky.
28.11.2024
Hledá se dodavatel pro první železniční PPP projekt v České republice
Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na dodavatele PPP projektu železničního spojení z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla. V první fázi musí zájemci doložit zkušenosti s obdobnými projekty, s vybranými uchazeči bude poté zahájen soutěžní dialog. Celkový vítěz zajistí vybudování a údržbu trati po dobu 25 let.
28.11.2024
Unikátní most překlenul orlickou přehradu. Unese moderní vlaky a zrychlí dopravu
Správa železnic dnes slavnostně zahájila provoz na mostě přes vodní nádrž Orlík. Jeho železobetonový oblouk má rozpětí 156 metrů a je tak největší v Česku. Nový most, nazvaný Schwarzenberský, umožní nasazení moderních souprav na osobních vlacích, zkrácení jízdních dob a také obnovení nákladní dopravy na celé trati z Tábora do Písku. Stavba začala v lednu 2022, celkové náklady dosahují téměř 685 milionů korun.
26.11.2024
Vlaky se po povodních vrací mezi Krnov a Bruntál, další úseky budou následovat
Správě železnic se daří po povodních zprovozňovat další úseky. Dnes odpoledne se vlaky budou moct vrátit na frekventovanou trať mezi Krnovem a Bruntálem. Každý den ji běžně využijí desítky vlaků, obnovení provozu je tak významný moment pro osobní i nákladní dopravu. Zprovoznění dalších úseků v severní části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude následovat během několika dní.