Aktuality

14.11.2024
Na trať v nuselském údolí se vejde více vlaků, navíc pojedou tišeji
Správa železnic vybrala projektanta rekonstrukce trati pod pražským Nuselským mostem. Projekt pro frekventovanou spojnici od vinohradských tunelů po most na Výtoni vypracují společnosti SUDOP Praha a METROPROJEKT Praha, které podaly nejvýhodnější nabídku ve výši 103 120 000 korun. Stavba přinese díky delšímu tříkolejnému úseku kapacitnější trať, výsledkem bude i rychlejší a tišší provoz vlaků. Samotné provedení prací se předpokládá v letech 2026 až 2028.
13.11.2024
Nové štítky zlepší identifikaci všech železničních přejezdů
Správa železnic začala instalovat na přejezdy nové reflexní štítky, které zvýší bezpečnost provozu. V nejbližší době jimi osadí všechna úrovňová křížení na své síti. Polepy obsahují číslo konkrétního přejezdu a zvýrazněný kontakt na tísňovou linku 112. V krizové situaci to pomůže především řidičům s identifikací místa události a řešení jejích následků. Současné instalaci předcházel pilotní provoz na více než dvou desítkách přejezdů, po jeho vyhodnocení se upravila podoba štítků.
11.11.2024
Poslední úsek vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem má svého projektanta
Správa železnic vybrala projektanta pro vysokorychlostní trať, která spojí Světlou nad Sázavou s Velkou Bíteší. Na projektu se bude podílet konsorcium firem SUDOP PRAHA, EGIS RAIL, MORAVIA CONSULT OLOMOUC a METROPROJEKT Praha, které podalo nabídku ve výši 579 170 000 korun.
07.11.2024
V Praze vyroste nový dispečink pro řízení provozu na VRT
Správa železnic vybrala projektanta nové budovy centrálního dispečinku pro vysokorychlostní tratě (VRT) v Praze na Balabence. Zakázku získala společnost SAGASTA. Dokončení stavby se plánuje v roce 2030.
06.11.2024
Nádraží v Malé Skále získá nová nástupiště
Už na začátku příštího roku plánuje Správa železnic zahájit celkovou přestavbu stanice Malá Skála a také rekonstrukci navazujícího úseku do Turnova. Práce provedou společnosti AŽD a STRABAG Rail, které podaly nejvýhodnější nabídku ve výši 646 349 761 korun. Stavba přinese vyšší bezpečnost provozu, současně dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Hotovo bude na začátku roku 2026.
05.11.2024
Vlaky se vrací na koleje z Vlkova u Tišnova do Křižanova
Správa železnic zmodernizovala v rekordním čase další část trati z Brna do Havlíčkova Brodu, dnes zahájí provoz mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem. Vlaky se sem vrátí po sedmiměsíční nepřetržité výluce zítra, následně budou probíhat dokončovací práce. Už téměř měsíc mohou místní využívat novou zastávku Vlkov-Osová, která nahradila poměrně vzdálenou vlkovskou stanici.
29.10.2024
Mobilní signál GSM-R zajistí bezpečnější provoz na páteřní východočeské trati
Správa železnic dnes slavnostně ukončila vybudování rádiového systému GSM-R na vytížené trati z Pardubic přes Hradec Králové do Jaroměře. Jde o nezbytnou podmínku pro zavedení evropského zabezpečovače ETCS, jehož instalace už začala mezi oběma východočeskými centry. Provoz pod jeho dohledem přinese zvýšení bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy. Stavba GSM-R probíhala od dubna 2022, celkové náklady dosáhly téměř 243 milionů korun.
24.10.2024
Přes obnovený Branický most se jezdí po dvou kolejích
Vlaky začnou dnes v podvečer naplno využívat Branický most v Praze. Správa železnic zahajuje dvoukolejný provoz nejen na něm, ale i v navazujícím úseku přes Krč na přestavěnou zastávku Praha-Kačerov. Vyšší kapacitu trati využijí kromě nákladních souprav také odkloněné osobní vlaky. Stavba začala loni v létě, většinu z celkových nákladů přes 2,6 miliardy korun pokryje příspěvek z evropských fondů.
17.10.2024
Úspěšným nákupem elektřiny ušetří Správa železnic dopravcům tři čtvrtě miliardy. Výrazně levněji pořídila i elektřinu a plyn pro organizace v resortu dopravy
Správa železnic úspěšně dokončila nákup silové trakční elektřiny pro dopravce na příští rok. Její nákupní cena činí 2 431 korun za MWh, což oproti letošnímu roku přinese celkovou úsporu 750 milionů korun. Díky aktivnímu přístupu se podařilo snížit o desítky procent také cenu elektřiny a plynu pro vlastní potřebu a další odběratele. Celkem vyjde o 230 milionů levněji než letos.
11.10.2024
S respektem k historii: Startuje obnova budovy nádraží na Jižním Předměstí v Plzni
Pod bedlivým dohledem památkářů začíná rekonstrukce druhého nejfrekventovanějšího nádraží v západočeské metropoli. Historické budově stanice Plzeň–Jižní Předměstí vrátí její původní lesk, cestujícím pak přinese výrazné zvýšení komfortu. Rekonstrukci dnes slavnostně zahájila Správa železnic, hotovo bude začátkem roku 2027.
10.10.2024
Nový most u Brandýsa zrychlí vlaky a umožní rozšířit dálnici
Dálnici D10 u Brandýsa nad Labem překlene už o tomto víkendu nový železniční most. Jeho oblouková ocelová konstrukce má rozpětí 68 metrů a umožní budoucí rozšíření vytížené silniční komunikace o třetí pruh v každém směru. Vlaky z Čelákovic do Brandýsa začnou využívat nové přemostění na začátku listopadu.
10.10.2024
Vlaky se po povodních můžou vrátit na další úseky, od neděle mezi Ostravu a Opavu
Frekventovaná železniční spojnice Ostravy a Opavy bude od nedělního večera znovu sjízdná. Obnovu tohoto úseku po povodních se podařilo oproti předpokladům o několik dní urychlit. Už od pátku budou moct vlaky jezdit i na navazující trati mezi Opavou a Skrochovicemi. Správa železnic také dokončila opravy mezi Bludovem a Rudou nad Moravou na Šumpersku, od soboty pak bude možné jezdit z Bohumína do polských Chalupek.
02.10.2024
Ještě bezpečnější železnice: Správa železnic spouští informační web o ETCS
Zavedení výhradního provozu ETCS na hlavních koridorech se blíží, Správa železnic proto spouští specializovaný web pro veřejnost. Přístupnou formou informuje o fungování jednotného evropského zabezpečovacího systému, popisuje jeho výhody nebo plány budoucího rozšiřování.
01.10.2024
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem
Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
27.09.2024
Vlaky se do Bohumína vrátí dřív, Správa železnic otevře důležitý koridor o víkendu
Klíčový koridorový úsek z Ostravy-Svinova přes Bohumín do Dětmarovic bude v provozu od sobotního odpoledne. Správě železnic se podařilo urychlit opravy po nedávných povodních, které zasáhly velkou část severu Moravy a Slezsko. Už včera se znovu začalo jezdit také mezi Opavou a Štítinou.
26.09.2024
Participace projektu Nový Hlavák je ukončena. Výstupy z ní byly předány k dopracování architektonické studie
Projekt na úpravy území hlavního nádraží v Praze Nový Hlavák uzavřel druhou fázi participace. Ta se zaměřovala na sběr názorů veřejnosti k vítěznému návrhu a tvořilo ji více aktivit. Sběr dat probíhal od ledna do konce června 2024. Z výsledků vyplývá, že lidé vnímají potřebu rekonstrukce a volají po moderním a funkčním nádraží. U vítězného návrhu oceňují návrh parku a jeho propojení s odbavovací halou a Fantovou budovou, a také řešení dopravy v podobě nové tramvajové trati či rozšíření krátkodobého parkování. Nejvíce komentářů a dotazů mají k návrhu střechy odbavovací haly. Získané podklady byly předány autorům vítězného návrhu ze studia Henning Larsen Architects a poslouží k dopracování architektonické studie.
26.09.2024
Moderní terminál v Jihlavě propojí vlaky s autobusy i MHD
Proměna jihlavského městského nádraží v moderní dopravní terminál začíná, Správa železnic a město Jihlava dnes slavnostně zahájily přestavbu stanice a přednádražního prostoru. Stavbaři vybudují zcela novou budovu, která poslouží jako zázemí nejen pro cestující z vlaků, ale také z autobusů a MHD. Celkovou přestavbou projde i kolejiště včetně nástupišť, bezbariérový přístup k nim zajistí podchod s výtahy. Dokončení prací se plánuje v polovině roku 2026.
23.09.2024
Po povodních se znovu otevřelo ostravské nádraží ve Svinově, jezdí se i po koridoru
Týden po opadnutí vody z ničivých povodní se Správě železnic daří obnovovat provoz na významné části železniční sítě Ostravska. Od pátku je znovu funkční koridor od Hranic na Moravě přes ostravské Vítkovice a Kunčice a dál na Slovensko. Dnes ráno se podařilo otevřít frekventované nádraží Ostrava-Svinov a v poledne také úsek mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Na zprovoznění dalších tratí pracovníci Správy železnic usilovně pracují.
23.09.2024
Namísto čtyřkolejného přejezdu ve Studénce vznikne podjezd
Správa železnic nahradí další přejezd na koridorové trati, aktuálně vypsala výběrové řízení na zhotovitele podjezdu ve Studénce. Ten bude určen pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisty a chodce. Pro nákladní auta se vybuduje nová obslužná komunikace. Samotné zahájení stavby se plánuje příští rok na jaře, ke zprovoznění podjezdu dojde na konci roku 2026.
23.09.2024
Správa železnic a ÖBB-Infrastruktur připravují lepší spojení na trase Praha – České Budějovice – Linec
Správa železnic dnes podepsala s rakouským správcem železniční infrastruktury ÖBB-Infrastruktur dohodu o přeshraniční spolupráci. Jejím cílem je vypracovat studii zaměřenou na společnou strategickou perspektivu pro trasu Praha – České Budějovice – Linec jako možnou novou vysokokapacitní trať.