Aktuality

Výbor studie proveditelnosti doporučil ke schválení koncepční variantu dalšího rozvoje

Ve čtvrtek dne 17. října 2024 se na půdě Ministerstva dopravy uskutečnilo závěrečné 5. zasedání Výboru studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení za účasti pana ministra Mgr. Martina Kupky. Výbor jednomyslně doporučil sledování koncepce dalšího rozvoje železničního uzlu Praha dle varianty N2FK. Toto konsenzuální doporučení bude deklarováno v podkladech pro následný schvalovací proces na Centrální komisi Ministerstva dopravy.

Návrhová varianta N2FK je principiálně založena na základní variantě N2 s dvojicí na sobě nezávislých tunelových úseků s minimalizovanou délkou oproti jiným variantám, centrální podzemní železniční stanicí pod hlavním nádražím ve dvou etážích a doplněnými zastávkami Florenc a Karlovo náměstí, které na úkor rychlého průjezdu centrální oblastí města zlepšují jeho dopravní obslužnost. Ekonomicky se tento aspekt celkově projeví tak, že plnohodnotně vyváží zvýšené investiční a provozní náklady doplněných zastávek, ovšem s dopady v podobě částečné redukce obsluhy konkrétních nácestných zastávek mimo centrální část uzlu. Členové Výboru studie proveditelnosti toto však vnímají jako přijatelný kompromis.

 

V tento okamžik tedy pokračujeme v naplňování dalších kroků, které je potřeba v cestě ke schválení projektu Centrální komisí MD ještě absolvovat. V dokumentaci dokončujeme všechny náležitosti pro úplné vyhodnocení dodatečně přidávaných variant. Paralelně se na půdě Státního fondu dopravní infrastruktury, respektive jeho dodavatelů, zpracovává oponentní posudek na tuto práci s předpokladem dokončení v průběhu listopadu tohoto roku. Výstupy oponentního posudku budou projednány a výsledky tohoto projednání budou vloženy do posuzovacího protokolu společně s doporučeními od jednotlivých hodnotitelů k návazným krokům v přípravě. Přesný termín projednání studie na Centrální komisi Ministerstva dopravy nelze nyní potvrdit, nicméně přepokládáme zhruba přelom roku 2024/2025. Pro schválené řešení potom návazně již v prvním kvartálu příštího roku uskutečníme tiskovou konferenci, panelovou diskusi pro veřejnost, připravíme videoprezentaci, a pokud se vše organizačně vydaří, tak bychom rádi ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy zapojili tento projekt do výstavy k budoucímu rozvoji kolejové dopravy v hlavním městě.

Obr. 1 – schéma varianty N2FK (zdroj: Mott MacDonald CZ)
schéma varianty N2FK (zdroj: Mott MacDonald CZ)

Obr. 2 – průběh zasedání Výboru studie proveditelnosti (zdroj: Ministerstvo dopravy ČR)
Obr. 2 – průběh zasedání Výboru studie proveditelnosti (zdroj: Ministerstvo dopravy ČR)