Aktuality

Studie proveditelnosti je před schvalovacím procesem

Veřejná zakázka na zpracování Studie proveditelnosti Železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení dospěla do fáze dopracování čistopisu. Hlavním úkolem je nyní nalézt širokou shodu nad variantou, která by měla být doporučena ke schválení na Centrální komisi Ministerstva dopravy.

Sérii úkonů, která předchází vlastnímu projednání studie na Centrální komisi MD, zahájilo čtvrté zasedání Výboru studie proveditelnosti dne 24. června 2024. Na tomto jednání nebylo zatím přijato usnesení, které by deklarovalo stoprocentní shodu všech hodnotitelů na variantě, která má být v další přípravě sledována. Správa železnic si s ohledem na požadavky hodnotitelů následně vzala za úkol dodatečně prověřit dvě modifikace návrhové varianty N2 s doplněním zastávek Florenc a Karlovo náměstí, jejichž dopady do zafixovaného dopravního konceptu, technických limitů tras v centru Prahy, přepravních proudů a úspor cestujících jsou aktuálně vyhodnocovány v rámci dodatečných prací na zakázce.

Předběžné výstupy byly představeny vrcholným zástupcům Ministerstva dopravy, hlavního města Prahy a Středočeského kraje v průběhu letních měsíců. Zároveň bylo zahájeno posuzování studie dopravními experty Státního fondu dopravní infrastruktury a jeho dodavatelů. Klíčovým úkonem nyní bude prezentace finalizovaných výstupů pro plénum hodnotitelů na dodatečném pátém zasedání Výboru studie proveditelnosti, které očekáváme v průběhu října tohoto roku a které by mělo doporučení pro Centrální komisi MD naformulovat.

Všechny návrhové varianty jsou založeny na dvojici podzemních tratí pro regionální železniční dopravu (Smíchov – Karlín a Negrelliho viadukt – Eden nebo Vršovice), jejich základní technické parametry jsou popsány v předchozí aktualitě z 23. 5. 2024. Mimo centrum města je řešení invariantní a rovněž poměrně robustní z důvodu velkého množství poptávaných linek v krátkých intervalech a nutnosti zabezpečit průjezd nákladních vlaků i ve špičkách osobní dopravy.

Celkem jsou v rámci studie proveditelnosti navrhovány úpravy cca 80 km železničních tratí s předpokládaným horizontem realizace po roce 2035, které navazují na stavby připravované či realizované v uzlu Praha již v současné době. S ohledem na fakt, že úpravy se dotýkají značného množství lokalit uvnitř rozvíjejícího se města, kterému však zároveň mají ulevit od přetížení individuální i nákladní automobilovou dopravou, považuje Správa železnic za mimořádně důležité koncepci dalšího rozvoje železničního uzlu Praha zafixovat schvalovacím procesem co nejdříve.

Files to download

mapa řešených úseků (449.6 kB) jpg