Infrastruktura
Práce mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna nabírají na tempu
Modernizace úseku z Brna-Horních Heršpic do Střelic, dokončená v roce 2022, byla pouze první fází projektu, který se nyní rozšiřuje. Výsledkem tak bude přibližně 20 kilometrů modernizované trati až do Zastávky u Brna. Zahrnuje nejen výstavbu nové koleje, ale i rekonstrukci mostů, propustků a přejezdů, spolu s instalací trakčního vedení. Vlaky nejprve zrychlí na 100 km/h, po dokončení instalace ETCS, která se bude řešit samostatnou stavbou, pojedou až 120 km/h. Nasazení nových elektrických příměstských jednotek přinese efektivnější provoz v celém úseku mezi Brnem a Zastávkou u Brna.
Zastávky dostanou novou podobu
Vedle komfortnější a rychlejší jízdy ocení cestující kompletně přestavěné zastávky v Omicích a Rosicích u Brna. V Tetčicích budou využívat nová nástupiště, která budou končit u stávajícího železničního přejezdu. Největší proměnou ale projde stanice Zastávka u Brna, kde vzniknou dvě vnější a jedno ostrovní nástupiště. Bezbariérové propojení nového podchodu a nástupišť zajistí výtahy. Cestující se dostanou pohodlně a bez překážek k vlaku na všech opravených nádražích. V zastávce Omice stejně jako v Rosicích u Brna se využijí nově postavené mosty s přístupovými chodníky. V Tetčicích spojí dvě nová nástupiště úrovňový přechod. Přípravné práce na stavbě druhé koleje a na modernizaci současné infrastruktury jdou do finále. „To nás přibližuje k nejnáročnější fázi, která si vyžádá úplné zastavení železničního provozu. Od 30. dubna do 14. prosince budou cestující přestupovat do autobusů, což nám umožní soustředit maximální úsilí na rozhodující stavební práce, které musí být hotovy do Vánoc,“ uvádí hlavní správce stavby Jan Andratschke a současně doplňuje: „Probíhající práce se doposud soustředily na přípravu celého území, kácení v okolí trati, stavbu opěrných zdí nebo mostu. Intenzivně pokračuje i příprava trakčního vedení. Největší část zemních prací jde za rozšířením prostoru pro druhou kolej. Dále se buduje odvodnění, kanalizace a rozvody nízkého a vysokého napětí.“
Hotovo bude v polovině příštího roku
Největší stavební ruch je patrný hned za Střelicemi, kde se zpevňuje skalní svah. Ve větší části trati už stojí stožáry trakčního vedení. Postupně se rýsuje komunikace do Dvorku, místní části Omic, jejíž součástí je i nový most. V Tetčicích pak vyrostla technologická budova. V Rosicích u Brna se rozšiřuje drážní stezka pomocí prefabrikovaných dílů a v sousední Zastávce u Brna postupuje sanace železničního spodku. Hotová je také nová technologická budova a betonují se základy pro sloupy trakčního vedení. „Nadcházející práce budou nejnáročnější a nejvíce viditelné, ale věříme, že veřejnost bude schopna ocenit postupné změny a projeví pochopení vůči výlukám a přechodnému nepohodlí,“ uzavírá Jan Andratschke. Plné dokončení se plánuje na červen příštího roku.