Volný čas

Parta železničních nadšenců pečuje v České Lípě o důkazy umu našich předků

Česká Lípa je město železnici zaslíbené. Jedná se o důležitou železniční křižovatku, ve zdejším depu pak parta nadšenců pečuje o skutečné skvosty na kolejích. A nejen to – v současné době pracuje na obnově minimálně do vystavovatelného stavu legendárního jedničkového Albatrosa 498.112.

Nedaleko českolipského nádraží, kterému vévodí nová výpravní budova, se nachází areál bývalého lokomotivního depa. To sloužilo svému účelu až do roku 2007, pak ho České dráhy se současnými vozidly opustily a od té doby se využívá jako zázemí pro muzeální činnost a pro historická vozidla. Stará se zde o ně parta nadšenců různého věku i různých profesí, která spolupracuje s Centrem historických vozidel ČD v Lužné u Rakovníka. Spolek je složený převážně ze současných, ale i bývalých zaměstnanců Českých drah, jsou zde také zástupci Správy železnic i lidé, kteří profesně nikdy neměli s dráhou nic společného. Nechybí bývalí strojvedoucí, kteří jezdili na parních lokomotivách a dnes předávají zkušenosti svým následovníkům. Všichni jsou to především srdcaři. Protože upsat se takovému koníčku, to musí mít člověk nějakým způsobem v sobě.


 

O pravidelné dny otevřených dveří je velký zájem

Samotné depo je veřejnosti přístupné obvykle pouze dva víkendy v roce, kdy se konají dny otevřených dveří. Ve spolupráci s městem Česká Lípa a muzeem v Lužné u Rakovníka se organizátoři vždy snaží na těchto akcích představit provozuschopnou parní lokomotivu. Vzhledem k jejich úbytku v poslední době je to stále těžší. A co všechno vlastně můžete za pomyslnými vraty depa vidět? Jsou tu vozidla parní, motorové i elektrické trakce, i když v České Lípě zatím trakční vedení není. Mezi nejobdivovanější exponáty patří parní lokomotiva 524.1110 (Pětikolák), slavná Šlechtična 475.179 či Štokr 556.0506. Modernější trakce zastupuje motorový vůz M 131.1130 (Hurvínek) či lokomotiva T 478.3001 (Brejlovec). V době konání dnů otevřených dveří se obvykle také pořádají jízdy zvláštních vlaků po tratích kolem České Lípy. Ideálně s parní lokomotivou

v čele, protože pára je zkrátka jedinečná.

 

 

Náročná oprava legendárního Albatrosa

Když se zrovna nekoná žádný den otevřených dveří, vůbec to neznamená, že se v depu nic neděje, opak je pravdou. Členové spolku se totiž rozhodli výraznou měrou přispět k návratu na koleje již zmíněné Šlechtičny 475.179, která ještě nedávno jezdila a která potřebuje opravu kotle, a pak jedničkového Albatrosa 498.112. Ten ještě před několika lety rezavěl v kopřivách v Lounech a jeho dny se zdály být naplněny. Ale dnes je všechno jinak. V roce 2020 spolek oprášil letitý plán na záchranu jednoho ze tří dochovaných zástupců největší, nejsilnější, nejrychlejší a nejmodernější v Československu vyrobené parní rychlíkové lokomotivy. Od slov se přešlo k činům, a tak na podzim roku 2021 se bývalá kráska vydala na cestu z Loun do České Lípy. A začala její oprava do minimálně vystavovatelného stavu. Že jde o skutečně náročný proces, svědčí i to, že lokomotivě chybí řada důležitých dílů – například levý parní válec, všechny tři ojnice nebo armaturní hlava, v dezolátním stavu je budka strojvedoucího. Hodně dílů se bude muset vyrobit, což je možné, nicméně velmi drahé. Spolek je schopen vlastními silami opravit tendr, ten by se mohl představit veřejnosti už během několika let. S opravou samotné lokomotivy je to daleko složitější. Vše záleží na mnoha okolnostech a bohužel hlavně na financích. Je to běh na hodně dlouhou trať. Zatím se hovoří o opravě do vystavovatelného stavu. Že by se snad jednou Albatros znovu rozjel vlastní silou, je zatím pouhým snem členů českolipského spolku.

 

 

Přispět na opravu můžete i vy

O tom, zda se třeba jednou podaří Albatrosa zprovoznit, můžete rozhodnout i vy. Spolek založil transparentní konto s názvem Projekt renovace parní lokomotivy 498.112 s tendrem 935.2272. Číslo účtu je 278975072/0300, variabilní symbol 498112.