Provoz

Loni jsme výrazně ušetřili zejména na nižší spotřebě energií

Správní rada naší státní organizace na konci března schválením posledních ukazatelů udělala symbolickou tečku za činností Správy železnic v roce 2023. Pozitivní zprávou je, že se všechny plány podařilo splnit a v některých ohledech i výrazně překročit.

V roce 2023 se nám podařilo zlepšit mimo jiné spolehlivost a propustnost železniční sítě snížením zpoždění vlaků osobní dopravy a snížením počtu hodin zastavení provozu z důvodu poruch zabezpečovacího zařízení či trakčního vedení a jeho napájení. Zlepšila se také komunikace a informovanost veřejnosti o aktuálním stavu na železniční síti, o investičních akcích a přípravě významných staveb. A v neposlední řadě se podařilo zlepšit hospodaření a ušetřit nejen na energiích. Za to vše patří velké poděkování generálního ředitele Jiřího Svobody. Pokud se podíváme na loňské hospodaření poněkud podrobněji, šlo loni na modernizaci železnice přibližně 39 miliard korun, dalších 20,8 miliardy korun směřovalo na opravy a údržbu tratí. Zhruba 714 milionů korun pak bylo určeno na opravy železničních stanic. „Výsledkem poměrně rozsáhlých investic bylo zvýšení spolehlivosti osobní dopravy o téměř jednu třetinu ve srovnání s předchozím rokem, výkony v osobní dopravě oproti roku 2022 pak vzrostly o necelá dvě procenta,“ říká Jiří Svoboda. Výsledek hospodaření ovlivnilo i maximální čerpání dostupných prostředků z dalších evropských fondů, celkem jsme získali tímto způsobem zhruba 4,5 miliardy korun. Pozitivní zprávou pro rozpočet Správy železnic je rovněž navýšení výnosů z nebytových prostor, pozemků či staveb o 20,9 procenta (konkrétně o 87,9 milionu korun) a z bytů o 16 procent (14,6 milionu). Naopak se podařilo snížit mzdové náklady, úsporu ve výši 130 milionů korun pak přinesla nižší spotřeba plynu a elektřiny. Další možností, jak dosáhnout úspor v oblasti nakládání s energiemi, je instalace fotovoltaických panelů na vybrané budovy či pozemky, momentálně se připravuje či již realizuje výstavba těchto panelů ve 28 lokalitách, dalších 27 se posuzuje.

Ubylo přejezdů, snížil se počet zaměstnanců
Z hlediska bezpečnosti provozu bylo loni důležité zvýšení zabezpečení celkem 124 železničních přejezdů, na tyto účely šlo celkem 2,2 miliardy korun. Dalších šedesát křížení bylo zrušeno úplně. Pokračuje rovněž instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS, kterým je vybaveno už přibližně tisíc kilometrů tratí. Úspory se podařilo najít i v oblasti mzdových nákladů, a to díky optimalizaci počtu zaměstnanců o 1,3 procenta. Ke konci loňského roku činil jejich počet 16 893. Finanční prostředky také ušetří zřízení nového dohledového centra, které významně posílilo ochranu železniční sítě před kybernetickými útoky. Další úspory zajistilo otevření vlastního vzdělávacího centra v opravené budově na pardubickém hlavním nádraží, veškerá povinná školení zaměstnanců navíc zajišťujeme vlastními silami. Nižší náklady pak zajišťuje zjednodušení všech procesů, digitalizace maximálního objemu agendy či zavádění prvků automatizace s využitím umělé inteligence. 

Menší spotřeba plynu i elektřiny
Již zmíněnou meziroční úsporu 130 milionů korun přineslo snížení spotřeby energií. Elektřiny jsme loni meziročně spotřebovali o sedm procent, plynu dokonce o čtrnáct procent méně. Úspory se podařilo dosáhnout i změnou způsobu nákupu energie, kdy se část pořizuje za fixní sazbu a zbytek za takzvanou spotovou cenu na denním trhu s elektřinou. Bez řady dalších opatření by to ale nešlo, pomohla tedy i modernizace zabezpečovacího zařízení, regulace ohřevů výměn či instalace fotovoltaických panelů.