Infrastruktura

Branický most v Praze omládl a přibyla na něm druhá kolej

Osobní i nákladní vlaky už mohou naplno využívat kapacitu pražského Branického mostu. Během posledních měsíců se na něj instalovala druhá kolej, která pokračuje až na nově zřízenou odbočku na Spořilově. Výraznou proměnou pak prošla zastávka Praha-Kačerov.

Branický most slouží železniční dopravě v metropoli od podzimu 1964. Šedesáté výročí své existence slaví konečně i se dvěma kolejemi, se kterými se počítalo již při jeho výstavbě. Právě letos na podzim končí více než rok trvající modernizace, která se týkala i navazujícího úseku až k nově vybudované odbočce Spořilov. Stavební práce začaly v létě loňského roku a postupně zahrnuly obnovu kolejového svršku a trakčního vedení, nové je odvodnění a hydroizolační systém.

Část konstrukce stávajícího mostu se musela zbourat, nově se vybudovaly deska a římsy. V úseku mezi Chuchelským tunelem a stanicí Praha-Krč, jejíž modernizace bude součástí samostatné investiční akce, se položila druhá kolej, což si samozřejmě vyžádalo i rozšíření železničního spodku. Samotného tunelu se stavební práce nijak nedotkly, ten dál zůstává částečně jednokolejný.

Přestavěná zastávka na Kačerově
Stavbaři dále vyměnili most přes Údolní ulici a zcela novou podobu získala zastávka na Kačerově. Zde budou nově vlaky zastavovat u ostrovního nástupiště dlouhého 230 metrů s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí. Přístup na nástupiště je z lávky pevným schodištěm či výtahem, zastávka je tedy plně bezbariérová. Už 1. července letošního roku začaly vlaky využívat nově instalovanou kolej, 24. října se do provozu uvedla i kolej druhá. Teď už zbývá pouze dokončit některé drobné práce, které však na samotný provoz nebudou mít žádný dopad. „Naším největším nepřítelem byl čas, stavba nebyla technicky příliš složitá, ale byl velký tlak na co nejkratší dobu, kdy bude most neprůjezdný,“ říká správkyně stavby Jana Dehner.

Zatěžovací zkouška za asistence historických vozidel
Zmíněný úsek využívají zejména nákladní vlaky, v blízké době ale výrazně vzroste jeho význam i v osobní dopravě. Zrekonstruovanou a kapacitnější trať budou kvůli probíhající přestavbě smíchovského nádraží a plánované rekonstrukci mostu přes Vltavu pod Vyšehradem využívat také vlaky mířící z Prahy do Berouna a dál do Plzně. Spuštění samotného provozu předcházela zatěžovací zkouška s využitím dvou historických lokomotiv – motorového Sergeje a parní Šlechtičny. „Testy prokázaly, že stavbaři odvedli dobrou práci a vlaky mohou začít naplno využívat obnovený most i úsek po novou odbočku na Spořilově,“ řekl generální ředitel naší organizace Jiří Svoboda.