Odstraňování povodňových škod

Severní část Moravy zasáhly v polovině září rozsáhlé povodně, které vážně poškodily desítky železničních tratí. Díky mimořádnému nasazení drážních hasičů, stavbařů i techniků se podařilo důležitá vlaková spojení obnovit už krátce po povodních. Obnova regionálních tratí se dočkala ocenění také v rámci soutěže Železniční stavba roku

Společnost TOMI - REMONT a.s. se podílela na opravě poničené železniční infrastruktury v úseku Bludov - Hanušovice - Lipová Lázně. Mezi Bludovem a Hanušovicemi to znamenalo uvést do původního stavu 28 mostů a propustků, vyměnit více než dva kilometry kolejnic či doplnit více než 28 tisíc metrů čtverečních tělesa železničního spodku. Ve stanici Hanušovice proběhla sanace svahu, který narušila voda odtékající při povodni z kolejiště. V úseku Hanušovice - Lipová Lázně bylo nutné opravit 48 mostů a propustků, vyčistit přibližně tři tisíce metrů čtverečních štěrkového lože a vyměnit koleje v délce zhruba 1400 metrů.

Firma SWIETELSKY Rail CZ s.r.o. získala ocenění za opravu povodní poškozených úseků mezi Ostravou-Svinovem, Opavou a Krnovem. V úseku Ostrava-Svinov - Štítina bylo potřeba obnovit stabilitu zemního tělesa a sanovat konstrukční vrstvy železničního spodku. Byly vyčištěny zaplavené přejezdy, odvodnění a pročištěno od nánosů bylo i velké množství propustků. Práce na železničním svršku spočívaly hlavně ve strojním čištění kolejového lože v místech, kde byla trať zaplavena a došlo k nadměrným nánosům bláta do kolejiště. Dále proběhla v traťových úsecích Ostrava-Svinov – Ostrava-Třebovice – Děhylov – Háj ve Slezsku oprava geometrických parametrů koleje přesnou metodou tak, aby mohly být odstraněny všechny závady GPK po zaplavení a obnoven bezpečný provoz.  V úseku Skrochovice - Krnov bylo poničeno i traťové zabezpečovací zařízení, přejezdové zabezpečovací zařízení včetně napájení. Zejména v úseku mezi zastávkou Úvalno a Krnovem byly i stametrové úseky trati podemlety takových způsobem, že muselo dojít k demontáži celého kolejového roštu. Dva železniční přejezdy musely být zhotoveny z větší části úplně znovu.

Další oceněná firma Hroší stavby Morava, a.s. se podílela na obnově železničního provozu mezi Krnovem a Jindřichovem ve Slezsku, Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou respektive mezi Branticemi a Krnovem. Opravila také most na trati mezi Hanušovicemi a Mikulovicemi. V prvním uvedeném úseku povodeň odplavila do okolních polí části drážního tělesa a v místě zářezů zase trať zaplavila bahenním nánosem. Během prací na odstranění povodňových škod navíc souběžně probíhala jako plánovaná akce rekonstrukce mostních objektů a tudíž nebylo možno používat kolej pro přesun drážní techniky pro kontinuální postup prací. Na druhém úseku byl nejkrizovějším místem most v km 86,431, kde řeka Opava odplavila veškerou zeminu ze zemního tělesa dráhy a prakticky zde volně viselo 20 metrové kolejové pole. Bylo potřeba se dostat k místu těžkou technikou, visící pole rozřezat a odsunout do dostatečné vzdálenosti, aby neohrožovalo bezpečnost při následných pracích. Trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha je specifická v mnoha ohledech. Tím nejzáludnějším oříškem je to, že je úzkorozchodná. To znamenalo složité shánění kolejové mechanizace s úzkým rozchodem, mnoho naplavenin se muselo odstranit ručně, stejně tak i popadané stromy na trati. Rekonstrukce mostu v Horní Lipové pak spočívala v demolici původního kamenného klenbového mostu z roku 1887 a výstavby nového.