Železnice v Olomouckém kraji

Olomoucký kraj je geograficky členitý, roviny Hané přecházejí přes podhůří do masivu Jeseníků, nejsevernější část Javornického výběžku je opět rovinatá. Etapovitě prováděné stavební úpravy trati ze Zábřehu do Jeseníku přispěly ke zkrácení jízdních dob o cca 15 %. Zpřístupnění této oblasti kvalitní dopravou je zásadní i pro cestovní ruch, a to i s ohledem na silniční síť. Kraj realizoval kroky k integraci dopravy a posílení přestupních vazeb.

Poslední aktualizace 5. 9. 2023

Intenzivní osobní doprava se odehrává především v trianglu velkých hanáckých měst Prostějov, Přerov a Olomouc a kvalitní železniční infrastruktura tak napomáhá migraci za prací. Díky intenzivní těžbě dřeva vlivem kůrovcové kalamity významně ožila nákladní doprava i na regionálních tratích, zejména v podhůří Jeseníků.

Olomoucký kraj - mapa

 

V regionu se v současné době intenzivně investuje do rekonstrukcí a modernizací tratí. V roce 2022 byly ukončeny akce Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba, Elektrizace a zkapacitnění trati Libina – Uničov a Uničov – Olomouc. Celkem jsou nyní rozestavěny 2 investiční akce v sumární hodnotě celkových investičních nákladů ve výši 444 mil. Kč. Jedná se o investiční akce ETCS Přerov – Česká Třebová a rekonstrukce výpravní budovy v žst. Ostružná.

V přípravě je momentálně 31 staveb s celkovou hodnotou předpokládaných investic za 170,2 mld. Kč. Jsou to investiční akce na tratích Brno – Přerov, Olomouc – Prostějov, Polom – Suchdol, rekonstrukce výpravních budov, ale i akce z kategorie vysokorychlostních tratí v úseku Hranice n. M. – Ostrava-Svinov.

V roce 2022 se za účelem zvyšování bezpečnosti rekonstruovalo 28 přejezdových zařízení. V první polovině letošního roku bylo dokončeno 28 přejezdů a druhé polovině roku 2023 se předpokládá investovat do zvýšení bezpečnosti dalších 13 přejezdů. Stejně jako v minulém roce probíhají i letos na železničních přejezdech opravné akce zaměřené jak na přejezdovou konstrukci, tak na zabezpečovací zařízení.

 

Vytížení tratí v kraji

Osobní a nákladní vlaky - mapa

 

Významné akce oprav a údržby infrastruktury

V roce 2023 pokračuje oprava staničního zabezpečovacího zařízení v žst. Hlubočky, oprava kabelizace a náhrada kolejových obvodů počítači náprav v úseku Příkazy – Řepčín a oprava trakčního vedení ve stanici Bedihošť.

Na první etapu opravy traťového úseku Pivín – Bedihošť, dokončenou v minulém roce, naváže etapa druhá. V červnu byla zahájena oprava mostů na trati Hrubá Voda – Domašov. V průběhu druhého pololetí se předpokládá zahájení opravy TV v žst. Zábřeh, Moravičany, Drahotuše, Lipník, Hranice a opravy osvětlení žst. na trati Mikulovice – Jeseník.

 

Významné stavby nádražních budov v roce 2023

Aktuálně probíhá rekonstrukce žst. Ostružná a v letošním roce by měla být zahájena ještě oprava v žst. Dalovice.

 

Akce oprav a údržby budov v roce 2023

Investice nebo opravy čekají v blízké budoucnosti řadu železničních stanic. Půjde například o stanice Hranice na Moravě, Přerov, Nezamyslice, Červenka, Velká Bystřice, Javorník ve Slezsku nebo Jindřichov na Moravě.

 

Ukázky významných staveb nádražních budov