Železnice v Moravskoslezském kraji

Moravskoslezský kraj se svým přirozeným centrem Ostravou je opravdovou aglomerací. Charakteristická je vysoká intenzita příměstské osobní dopravy a díky koncentraci průmyslu je zde i silná intenzita nákladní dopravy.

Poslední aktualizace 4. 9. 2023

Krajem prochází 2. tranzitní železniční koridor ve směru na Polsko a 3. koridor ve směru na Slovensko s četnými mezinárodními spoji dálkové osobní dopravy. Právě směrem na Slovensko jsou v úseku Dětmarovice – Český Těšín rychlostní propady kvůli vlivu důlní činnosti.

Moravskoslezský kraj - mapa

Mezi nejzatíženější osobní nádraží patří Ostrava-Svinov, Ostrava hlavní nádraží, Bohumín nebo Opava.

Stavby v Moravskoslezském krajiMomentálně se v tomto regionu intenzivně rekonstruuje a modernizuje. V roce 2022 byla ukončena investiční akce Rekonstrukce areálu HZS Ostrava. Rozestavěných je zde 6 staveb v sumární hodnotě celkových investičních nákladů ve výši 3,63 mld. Kč, z nichž mezi nejvýznamnější patří stavba na trati Dětmarovice – Petrovice – st. hranice.

Dalších 36 staveb v sumární hodnotě celkových investičních nákladů ve výši 116,6 mld. Kč je v současné době v přípravě. Mezi ně patří např. Polom – Suchdol n. Odrou, Optimalizace traťového úseku Havířov – zast. Havířov střed a další, ale i realizace rekonstrukcí nádražních budov, např. v žst. Jindřichov ve Slezsku a další.

V roce 2022 se pokračovalo v rekonstrukci železničních přejezdů za účelem zvyšování bezpečnosti a to u 19 přejezdových zařízení. V první polovině letošního roku bylo dokončeno 5 přejezdů a druhé polovině roku 2023 se předpokládá investovat do zvýšení bezpečnosti dalších 14 přejezdů. Stejně jako v minulém roce probíhají i letos na železničních přejezdech opravné akce zaměřené jak na přejezdovou konstrukci, tak na zabezpečovací zařízení.

Osobní a nákladní vlaky - mapa

Významné akce oprav a údržby infrastruktury 2023

V první polovině roku 2023 pokračovala realizace opravy zabezpečení a výstroje v úseku trati Studénka – Bílovec vycházejcí ze schválené Koncepce zvyšování bezpečnosti na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy. Na letos dokončovanou 1. etapu opravy trakčního vedení ve stanici Ostrava hl. n. navazuje v červenci 2023 její 2. etapa; v téže stanici bude v průběhu prvního pololetí dokončena oprava nástupišť č. 4 a 5 a následně v září oprava lávek pro pěší umožňujících mimoúrovňový přístup mezi nádražní budovou a ostrovními nástupišti spočívající v opravě stěn tubusu obou lávek, opravě pochozích ploch a prosklených stěn schodišťových ramen a zřízení nuceného odvětrání tubusu lávky v km 267,240.

V březnu 2023 byla zahájena oprava trati v úseku Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice, v dubnu oprava trati Milotice nad Opavou – Brantice, 1. etapa. V tomto roce dále probíhá výměna kolejnic v úsecích Ostrava hl.n. – Ostrava-Kunčice a Ostrava-Vítkovice – odb. Odra, oprava mostních objektů na trati Olomouc – Krnov v km 39,300-52,900, oprava trati v úseku Kravaře – Opava východ, oprava koleje v žst. Bohumín-Vrbice nebo oprava kolejí a výhybek v dopravně Nový Jičín město. Na podzim má proběhnout výměna kolejnic v úseku Albrechtice u Českého Těšína – Havířov, 1. etapa a oprava trati v úseku Kravaře – Opava východ.

 

Významné stavby nádražních budov v roce 2023

Běžící rekonstrukce nádražních budov jsou v žst. Karviná, Kravaře či Opava západ. V květnu letošního roku byla zahájena oprava nádražní budovy na zastávce Kozmice.

 

Akce oprav a údržby budov v roce 2023

Seznam akcí nádražních budov s předpoklady realizace

Investice nebo opravy čekají v blízké budoucnosti řadu železničních stanic. Půjde například o stanice Ostrava-Vítkovice, Petrovice u Karviné, Kopřivnice, Lískovec u Frýdku, Třemešná ve Slezsku, Valšov, Příbor, Paskov, Hlučín nebo Rýmařov.

Ukázky významných staveb nádražních budov