Železnice v Jihomoravském kraji
Poslední aktualizace 1. 9. 2023
Na řadě tratí regionálních i celostátních drah již proběhla rekonstrukce (např. dílčí zlepšení parametrů trati Brno – Veselí nad Moravou) a především stav páteřních elektrizovaných tratí umožní provoz moderních jednotek nakupovaných krajem.
Zastávka u Brna, 1. etapa a Zvýšení trakčního výkonu TNS Čebín.
V oblasti modernizace dráhy v teritoriu Jihomoravského kraje je momentálně rozestavěných 6 staveb v sumě celkových předpokládaných investičních nákladů ve výši 5,27 mld. Kč. Jde například o stavby Elektrizace trati včetně přilehlého úseku Brno – Zastávka u Brna, 2. Etapa, rekonstrukce nástupišť v žst. Adamov, rekonstrukce výpravní budovy v žst. Sokolnice Telnice, ale i dokončení I. žel. koridoru v traťovém úseku Lanžhotem (ČR) – Kúty (SR) a další.
V přípravě je dalších 38 staveb v sumě celkových investičních nákladů ve výši 247,3 mld. Kč. Jako příklad lze jmenovat modernizaci úseku Brno – Nezamyslice – Přerov, dále pak Rekonstrukce žst. Brno – Královo Pole, Rekonstrukce žst. Tišnov či žst. Slavkov u Brna. V přípravě je rovněž rekonstrukce nádražních budov ve stanicích Mikulov na Moravě, Hodonín či Hrušovany u Brna a další.
V roce 2022 se za účelem zvyšování bezpečnosti rekonstruovalo 7 přejezdových zařízení. V druhé polovině roku 2023 se předpokládá investovat do zvýšení bezpečnosti 2 přejezdů. Stejně jako v minulém roce probíhají i letos na železničních přejezdech opravné akce zaměřené jak na přejezdovou konstrukci, tak na zabezpečovací zařízení.
Vytížení tratí v kraji
Významné akce oprav a údržby infrastruktury 2023
Na 1. část opravy vybraných přejezdových zabezpečovacích zařízení na trati Brno-Židenice – Svitavy, realizované v předchozím období, navázala v roce 2022 její 2. část a následně v roce 2023 pak 3. část. V letošním roce bude dokončena I. etapa opravy osvětlení spádoviště Brno-Maloměřice, která bude pokračovat její II. etapou. Bude dokončena 1. část opravy zabezpečovacího zařízení na trati Brno – Česká Třebová.
V letním období roku 2023 se předpokládá realizace opravy kolejí a výhybek v žst. Strážnice, dále pak zahájení opravy staničního zabezpečovacího zařízení v žst. Sokolnice-Telnice, opravy přejezdů v úseku Blansko – Skalice nad Svitavou, oprava výhybek v žst. Brno jih, opravy trafostanice a rozvodny v žst. Znojmo či opravy kolejnic v úseku Rájec-Jestřebí – Skalice nad Svitavou.
V průběhu druhé poloviny roku proběhne oprava zabezpečovacího zařízení v žst. Čejč, Mutěnice a Kobylí na Moravě vyvolaná změnou provozního režimu osobní dopravy. Po provedeném monitoringu, průzkumu založení pilířů v řece a návrhu odstranění havarijního stavu mostu v km 142,475 na trati Břeclav – Brno započala vlastní realizace této akce.
Významné stavby nádražních budov v roce 2023
Finální dokončení opravy budovy ve stanici Šakvice proběhlo na začátku roku 2023. V dubnu 2023 byla zahájena přibližně dvouletá oprava nádražní budovy ve stanici Střelice.
Akce oprav a údržby budov v roce 2023
Investice nebo opravy čekají v blízké budoucnosti řadu železničních stanic. Půjde například o Znojmo, Moravský Písek, Hodonín, Veselí nad Moravou, Mikulov na Moravě, Hrušovany u Brna, Zaječí, Brno-Horní Heršpice, Podivín, Slavkov u Brna, Božice u Brna, Poštorná, Zastávka u Brna, Rapotice.