Železnice v Jihočeském kraji

Jihočeský kraj je jedním z turisticky nejexponovanějších v České republice. Tomu odpovídá i pozornost, které se tomuto regionu dostává. V současné době, mimo staveb silniční sítě, se dokončovaly prakticky poslední úseky 4. tranzitního železničního koridoru vedoucího z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a dále na jih do Rakouska - zbývá tak již pouze náročný úsek Nemanice – Ševětín.

Poslední aktualizace 17. 8. 2023 

Napříč krajem také prochází tzv. jižní transverzála spojující Plzeň, České Budějovice, Jihlavu a Brno. Velká část tratí na území Jihočeského kraje je charakteristická poměrně složitým terénem podhůří a hor Šumavy.

Jihočeský kraj - mapa

V kraji se v současné době intenzivně investuje do rekonstrukcí a modernizací tratí, celkem je zde rozestavěných 7 staveb v sumární hodnotě 8,83 mld. Kč celkových investičních nákladů. V přípravě je 18 staveb za celkem 57,06 mld. Kč. 

Prioritně se pracuje na stavbách rozestavěných z minulých let, např. plným tempem pokračují práce na stavbě IV. tranzitního železničního koridoru Modernizace trati Veselí nad Lužnicí - Tábor - II. část, úsek Veselí nad Lužnicí - Doubí u Tábora, 2. etapa Soběslav – Doubí, probíhá Rekonstrukce mostu v km 41,791 trati Tábor – Písek, dále se pak realizuje např. akce ETCS+DOZ Votice - České Budějovice či Přesun zastávky Závišín na trati Březnice – Strakonice. Rekonstruuje se rovněž nádražní budova v žst. Písek, plynule pokračují i práce na rekonstrukci nádražní budovy v žst. České Budějovice hlavní nádraží.

V přípravě je celkem 18 dalších staveb v sumární hodnotě celkových investičních nákladů 57,06 mld. Kč. Jako příklad lze jmenovat např. modernizace trati Nemanice – Protivín – Písek, Protivín – Horažďovice, revitalizace trati Kostelec – Telč – Slavonice, rekonstrukce žst. Rybník, ale i rekonstrukce nádražních budov v žst. Kájov, Jindřichův Hradec, Tábor a jiné.

V roce 2022 se za účelem zvyšování bezpečnosti rekonstruovalo 19 přejezdových zařízení. V prvním pololetí roku 2023 došlo k dokončení 1 přejezdu, v druhé polovině roku se předpokládá investovat do zvýšení bezpečnosti 13 přejezdů. Stejně jako v minulém roce probíhají i letos na železničních přejezdech opravné akce zaměřené jak na přejezdovou konstrukci, tak na zabezpečovací zařízení. 

 

Vytížení tratí v kraji
Osobní a nákladní vlaky - mapa

Významné akce oprav a údržby infrastruktury 2023  

V prvním čtvrtletí roku 2023 byla dokončena oprava trakčního vedení v úseku Strakonice – Katovice a oprava zabezpečení a výstroje trati Březnice – Strakonice, která byla zahájena v roce 2021 v souladu se schválenou Koncepcí zvyšování bezpečnosti na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy.

 

Na konci zimního období byla zahájena oprava trati v úseku Boršov – Kájov. V letošním roce proběhne také oprava mostů v úseku České Budějovice – Černý Kříž, oprava tratí v úsecích Bavorov – Strunkovice, Zbytiny – Volary, Kubova Huť – Lenora I. etapa.  Na podzim se předpokládá zahájení výměny pražců a kolejnic v úseku Veselí nad Lužnicí – Počátky-Žirovnice I. Etapa, opravy trati Nová Pec – Horní Planá a výměny pražců a kolejnic v úseku Volary - Č. Kříž; všechny tyto akce budou ukončeny v roce 2024, stejně jako oprava zabezpečovacího zařízení v žst. Popelín. 

 

Významné stavby nádražních budov v roce 2023 

Vyjma nádraží v Českých Budějovicích či výpravní budovy v Písku byla na konci jara letošního roku dokončena oprava nádražní budovy ve stanici Čejetice. V březnu byla zahájena oprava nádražní budovy dopravny Slapy, následně v dubnu oprava objektu budovy zastávky Vlkov nad Lužnicí. V roce 2023 zahajujeme také akce v Dačicích a Kájově.  

Akce oprav a údržby budov v roce 2023 

Investice nebo opravy čekají v blízké budoucnosti také železniční stanice České Velenice, Tábor, Jindřichův Hradec, Hluboká nad Vltavou, Nová Ves nad Lužnicí, Černý Kříž nebo Čimelice. 

 

Ukázky významných staveb nádražních budov