Aktuality

27.06.2024
Česká Třebová projde celkovou modernizací
Správa železnic hledá zhotovitele rozsáhlé modernizace železničního uzlu v České Třebové. Ten plní významnou roli jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Kompletní rekonstrukcí projdou všechna nástupiště, přístup na ně bude díky výtahům bezbariérový. Vlaky při průjezdu zrychlí, současně se sníží hluk z železničního provozu. Zahájení prací se plánuje v závěru letošního roku, dokončení pak v roce 2031. Předpokládané celkové náklady dosahují 19,5 miliardy korun.
26.06.2024
Do Polska se jezdí rychleji a bezpečněji
Správa železnic dnes slavnostně ukončila rekonstrukci traťového úseku z Dětmarovic do Petrovic u Karviné a na státní hranici s Polskem. Na trati, která je důležitou spojnicí k našim severním sousedům, prošly modernizací dvě stanice a jedna zastávka. Cestujícím nyní nabízejí bezbariérový přístup na nástupiště i pohodlný nástup do vlaku. Stavební práce probíhaly od roku 2020, celkové náklady přesahují tři miliardy korun.
25.06.2024
Datel: Průvodce pro bezstarostnou jízdu vlakem
Po půlročním testování spouští Správa železnic do ostrého provozu mobilní aplikaci Datel, užitečného pomocníka nejen na letní cesty vlakem. Díky zpětné vazbě uživatelů je nyní aplikace přehlednější, lépe se ovládá a obsahuje řadu nových funkcí. Volně dostupná je v App Store i Google Play.
24.06.2024
Zažijte budoucnost dopravy: komentované procházky po místech plánované VRT v Praze
Správa železnic připravila pro železniční fanoušky i pro veřejnost, kterou zajímá budoucnost kolejové dopravy, komentované procházky po místech, kudy v Praze povede vysokorychlostní trať. Unikátní exkurze s výkladem odborníků probíhají od 17. do 27. června na čtyřech různých trasách.
20.06.2024
Nové hlavní nádraží v Brně má schválený záměr projektu
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila záměr projektu pro přestavbu železničního uzlu Brno. Jde o zcela zásadní milník v přípravě modernizace celého tamního uzlu a také výstavby nového hlavního nádraží v jihomoravské metropoli. Samotné stavební práce se předpokládají v letech 2028 až 2035.
19.06.2024
Přestavba Masaryčky se naplno rozbíhá, začnou první dopravní omezení
Stavební činnost na české železnici neutichne ani v období hlavních prázdnin. Platí to i pro rekonstrukci pražského Masarykova nádraží, která nabírá na intenzitě. V souvislosti s tím dojde ke změnám tras některých vlaků. Na dalších místech pak proběhnou plánované opravné a údržbové práce.
18.06.2024
Trolejové vedení získají další tři tratě
Elektrické vlaky vyjedou do dalších míst v Česku. Umožní to výstavba trolejového vedení hned na několika tratích, kterou připravuje Správa železnic. Pro takzvanou prostou elektrizaci nyní vybrala zhotovitele přípravných dokumentací úseků Klatovy – Železná Ruda, Kralupy nad Vltavou – Kladno a Zdice – Písek. Samotné zahájení prací se předpokládá v roce 2027.
11.06.2024
Nové štítky na přejezdech posílí bezpečnost a pomohou v lepší identifikaci místa
Správa železnic začíná používat nové reflexní štítky s čísly přejezdů, které jsou lépe viditelné. V rámci pilotního projektu jimi osadí více než dvě desítky křížení ve Středočeském, v Plzeňském a Karlovarském kraji. Cílem je zlepšit identifikaci přejezdů a usnadnit tak orientaci řidičům v krizových situacích. Jde o konkrétní příspěvek k Mezinárodnímu dni bezpečnosti na přejezdech ILCAD, který připadá pravidelně na začátek června.
10.06.2024
Práce na projektu trati z pražského Výstaviště do Dejvic mohou začít
Projekt Praha – letiště – Kladno je zase o krok dál, Správa železnic vybrala projektanta úseku mezi pražským Výstavištěm a Dejvicemi. Vítězi tendru se staly společnosti METROPROJEKT Praha a MORAVIA CONSULT Olomouc, které podaly nejvýhodnější nabídku v hodnotě 157 510 000 korun. Samotné zahájení prací se plánuje na začátku roku 2026, jejich výsledkem bude dvoukolejná elektrifikovaná trať, která povede z velké části v podzemí.
07.06.2024
Trať v Pardubicích byla a je zabezpečena
Správa železnic se ohrazuje vůči aktuálně rozšířenému, přesto chybnému tvrzení, že železniční trať v Pardubicích nebyla zabezpečena.
06.06.2024
Rekapitulace nehody v Pardubicích
06.06.2024
Po noční nehodě mohou vlaky opět jezdit přes Pardubice
Správa železnic zprovoznila část kolejí v Pardubicích. K osmé hodině tak bylo možné obnovit dopravu na koridoru mezi stanicemi Pardubice hl. n. a Kostěnice. Vlaky mohou v úseku prozatím využívat jednu traťovou kolej, kolem místa nehody projíždějí sníženou rychlostí. V nadcházejících hodinách je potřeba počítat s nepravidelnostmi v dopravě.
03.06.2024
Zubačku z Tanvaldu do Kořenova čeká velká oprava
Jediná ozubnicová trať v Česku projde celkovou obnovou. Správa železnic vybrala zhotovitele prací, a to společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice. Její vítězná nabídka byla ve výši 432 100 624 korun. Do konce letošního roku se vyrobí speciální komponenty ozubnice a ocelové pražce, nepřetržitá výluka začne 15. dubna příštího roku. Hotovo bude v únoru 2026. Stavba bude spolufinancována z Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027.
31.05.2024
Rychlejší vlaky, nová nástupiště i zastávka v centru – končí opravy pardubického uzlu
Cestující v Pardubicích už mohou využívat moderní nástupiště, která jsou pohodlně dostupná výtahy a eskalátory. Některé vlaky navíc začnou zajíždět na novou zastávku, která je blíž centru krajské metropole. Jde o výsledek dvou staveb, které dnes slavnostně ukončila Správa železnic na pardubickém hlavním nádraží. Modernizace začala v září 2020, celkové náklady dosahují téměř 6,36 miliardy korun. Na dalších 74 milionů korun vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum. Zároveň začínají práce na zbývající části budovy hlavního nádraží.
27.05.2024
Preventivní vlak opět vyjíždí. Hravě a srozumitelně učí zásady bezpečného chování
Ve spolupráci Správy železnic a Českých drah se už pošestnácté vydává na cestu po republice Preventivní vlak bezpečné železnice. Jeho cílem je přiblížit mladým lidem, jak se chovat v okolí tratí. Interaktivní lekce tentokrát proběhnou na nádražích v Olomouci, Pardubicích, Plzni a Českých Budějovicích.
22.05.2024
Další trať na Ostravsku čeká modernizace
Správa železnic vybrala společnost SUDOP BRNO jako projektanta optimalizace a elektrizace úseku mezi Ostravou-Kunčicemi a Frýdkem-Místkem. Jeho předložená nabídka byla ve výši 237 683 000 korun. Samotná realizace stavby bude znamenat další významný krok k posílení železniční infrastruktury v Moravskoslezském kraji.
21.05.2024
V Lovosicích se pohodlně nastupuje do vlaku, na řadu přichází obnova budovy
Cestující v Lovosicích mohou využívat výtahy na všechna nástupiště, která se nacházejí v úrovni moderních vlaků. Zrekonstruovaný podchod navíc spojuje části města na obou stranách stanice. Stavbaři se nyní zaměří na nádražní budovu, kterou čeká celková obnova. Správa železnic vynaloží na zmíněné stavební úpravy celkem 680 milionů korun.
20.05.2024
Rekonstrukcí projde poslední část Fantovy budovy
Správa železnic plánuje ještě letos odstartovat druhou část rekonstrukce interiéru ve Fantově budově na pražském hlavním nádraží. Důležitou podmínkou k samotnému zahájení stavby je právě vypsané výběrové řízení na zhotovitele prací. Jeho vítěz provede obnovu zbývající části historického objektu, mimo jiné prostor, které nyní využívá Drážní úřad nebo Policie České republiky. Nejvyšší přípustná nabídková cena je 570 milionů korun.
16.05.2024
Stanice v Bubnech získává svoji podobu, vznikají i navazující estakády
Projekt modernizace trati mezi Prahou, letištěm a Kladnem úspěšně pokračuje, už rok a čtvrt prochází rekonstrukcí úsek mezi Bubny a Výstavištěm. Práce běží rychlým tempem, výrazně pokročila výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, stejně jako navazujících estakád. Ty nahradí jak přejezd v Bubenské ulici, tak i železniční náspy, které dosud rozdělovaly velkou část Holešovic.
15.05.2024
Správa železnic vybere projektanta tříkolejného mostu na Výtoni
Budování moderní železnice na území metropole pokračuje, Správa železnic hledá projektanta stavby nového tříkolejného mostu na Výtoni. Jedná se o další klíčový krok pro zajištění bezpečné a kapacitní železnice nejen na území hlavního města Prahy, ale i na páteřní trati směrem na Německo, na níž přemostění leží. Práce by měly probíhat v letech 2027 až 2029, předpokládané celkové náklady stavby dosahují 3,4 miliardy korun.