Aktuality
Kampaň na nádražích ukázala cestu k psychologické pomoci
Hlavním cílem spolupráce bylo zvýšit povědomí o tématu duševního zdraví. Podle dat organizace Cesty z krize, která provozuje Linku první psychické pomoci, přispěla měsíční kampaň na nádražích k nárůstu hovorů od lidí hledajících pomoc a na linku se začali obracet i ti, kteří dříve o této možnosti nevěděli.
„V naší statistice evidujeme kromě celkového počtu telefonátů i hovory s lidmi, kteří o sebevraždě nejen uvažují, ale už ji mají také naplánovanou. V průměru je takových hovorů 24 týdně. V červenci byl týdenní průměr 28,“ popisuje Jarmila Kubáňková, ředitelka Cesty z krize a metodička Linky 116 123. „Největší radost ale máme z toho, že se v červenci díky kampani ozvalo 25 lidí kvůli starosti o své blízké. Podrobně jsme s nimi probrali, jak nabídnout pomoc, aby k sebevražednému jednání vůbec nedošlo,“ dodává Kubáňková.
Možná nepřišel pozorovat vlaky, možná nevidí světlo na konci tunelu, zní hlavní sdělení letní kampaně, která na nádražích v České republice vyzývala cestující k všímavosti vůči neobvyklému chování lidí na nástupištích. „Vytvořili jsme seznam signálů, s jejichž pomocí veřejnost rozpozná lidi, kteří mohou mít psychické obtíže. Když si někoho takového všimnu, je vždy nejlepší jednat: v klidu ho oslovit, třeba jen pozdravit, projevit zájem,“ vysvětluje vedoucí pracovní skupiny Výzkum a prevence sebevražd NUDZ Alexandr Kasal.
„Zaměstnanci dohlížející na bezpečnost na nádražích jsou k rozpoznání nestandardního chování osob se sebevražednými úmysly proškoleni. V řadě případů se díky nim skutečně daří tragédiím předejít. Rozvíjíme i vyhodnocování rizikového chování s využitím inteligentních kamer. Smyslem kampaně ale je, že lidé by měli věřit svým instinktům, protože oslovit někoho je nejsnazší způsob, jak pomoct,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.Files to download
tisková zpráva ke stažení.pdf (194.5 kB) |