Provoz
Osobní vlaky odjíždějí přesně v sekundě odjezdu
Od nového jízdního řádu jsme změnili ve spolupráci s dopravci technologii odjezdu vlaku osobní dopravy do podoby, kdy se souprava v čase svého pravidelného odjezdu už fyzicky dává do pohybu. Tento nový přístup se označuje jako „odjezd v sekundě nula“. Pro dosažení takto přesného času musí vlakový doprovod začít s příslušnými úkony dopravce (zejména předání příslušných návěstí a uzavírání dveří) dříve, tedy již před časem pravidelného odjezdu. Doba přípravy závisí na více parametrech, zejména na způsobu a rychlosti zavírání dveří, a může činit i 30 sekund. Přípravu vlakové cesty je proto nezbytné provést tak včas, aby personál dopravce měl zajištěný dostatečný čas na provedení potřebných úkonů.
Dobíhat vlak na poslední chvíli již nebude možné
Dříve většina dopravců zahajovala potřebné úkony až po uplynutí plánovaného času odjezdu vlaku; cestující tak mohli nastupovat až do poslední chvíle. Pokud ale nyní přijdou na vlak jen pár okamžiků před plánovaným odjezdem, pak už pravděpodobně nebudou moct nastoupit. Touto úpravou sledujeme především zvýšení přesnosti vlaků. Podle starých pravidel totiž i tehdy, kdy veškeré úkony prováděné vlakovým doprovodem před odjezdem vlaku proběhnou příkladně a bez narušení (k vlaku například nedobíhá opozdilý cestující), vlak nutně odjíždí s drobným zpožděním. Přitom zejména v uzlech s intenzivním provozem se zpoždění jednoho spoje „jen“ o jednu minutu může rychle přenést na několik dalších vlaků.
Stejně to funguje i v některých okolních zemích
V úsilí zpřesnit odjezdy vlaků uvedeným způsobem není Správa železnic osamocená. Podobný přístup se uplatňuje v Rakousku, Německo jej zavedlo v roce 2016. Ve Francii dopravce u vysokorychlostních vlaků dokonce vyžaduje, aby cestující nastoupili do vlaku nejpozději dvě minuty před časem odjezdu. Od provozního personálu naší organizace i dopravců uvedená praxe vyžaduje disciplinovaný přístup, který povede ke včasnému splnění všech podmínek vyžadovaných pro odjezd vlaku. Sestava jízdního řádu 2024/2025 již předpokládá přípravu vlakové cesty před časem odjezdu konkrétního vlaku s tím, že tato fáze je součástí příslušných provozních intervalů. Naopak od vlakového doprovodu se očekává včasná příprava soupravy na odjezd.
Počet vlaků roste, zpoždění narušují řádný provoz
Není žádným tajemstvím, že zejména v okolí velkých měst a na nejvytíženějších částech železničních koridorů je problém s kapacitou tratí. Stačí pár desítek sekund zpoždění u každého vlaku a dopad na provoz je poměrně velký. Jejich počet se přitom stále zvyšuje. Například pražské hlavní nádraží využije v období platnosti minulého jízdního řádu v běžný pracovní den 875 vlaků, od poloviny prosince jich je už 1035. Mezi Úvaly a pražskými Běchovicemi jede denně 515 vlaků místo loňských 440. O 40 spojů více využije denně například brněnské hlavní nádraží. Proto je nutné maximálně dbát na dodržení přesného času odjezdu.