Strategie
Revize nařízení TEN-T: závazek i příležitost

Nové nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2024/1679, které vstoupilo v platnost 18. července 2024, završilo několikaletý proces revize politiky TEN-T. Ta klade velký důraz na rozvoj mezistátních spojení a propojení vnitrostátních železničních sítí, zejména vysokorychlostních, do jedné evropské železniční sítě. Transevropská dopravní síť by se měla postupně rozvíjet ve třech etapách s celkovým cílem vytvořit multimodální a interoperabilní celoevropskou síť splňující normy vysoké kvality při současném dodržení celkových cílů EU v oblasti klimatické neutrality a životního prostředí.
Revidované nařízení TEN-T zavádí kromě stávající hlavní a globální sítě zcela novou vrstvu, tzv. rozšířenou hlavní síť. Dokončení hlavní sítě (angl. Core Network) je stanoveno do roku 2030, dokončení rozšířené hlavní sítě (Extended Core Network) do roku 2040 a dokončení globální sítě (Comprehensive Network) do roku 2050. Dříve používané koridory hlavní sítě (Core Network Corridors, zkr. CNC) nahradí odlišně trasované Evropské dopravní koridory (European Transport Corridors, zkr. ETC). Územím Česka procházejí nově již jen dva koridory ETC namísto původních tří koridorů CNC. Došlo však pouze ke změně začlenění tratí do koridorů a nedochází k žádné redukci tratí zařazených v koridorech ETC. Trasování koridorů ETC se sjednotilo s trasováním železničních nákladních koridorů (Rail Freight Corridors, zkr. RFC), které rovněž prošly reorganizací. Z původních jedenácti koridorů RFC je nyní nově jen devět, Česko protínají namísto původních čtyř koridorů již jen dva, a to Baltsko-Jadranský (RFC 5) a Rýnsko-Dunajský (RFC 9). Začlenění tratí železniční sítě ČR do koridorů RFC ve srovnání s původním stavem zůstalo zachováno.