Infrastruktura

Rekordní rozpočet umožní zahájit klíčové stavby na železnici

Přes složitou ekonomickou situaci se Ministerstvu dopravy podařilo pro letošní rok navýšit rozpočet naší státní organizace až na přibližně 70 miliard korun včetně příspěvku z EU. V praxi to znamená, že bude možné zahájit všechny plánované stavby.

Nadcházející stavební sezóna na železnici přinese řadu významných výzev a milníků. Naplno by se měla rozběhnout přestavba několika úseků železnice mezi centrem Prahy a Kladnem, zahájit by se měly modernizace stanic Praha-Smíchov a Praha-Bubny, akcelerovat bude příprava vysokorychlostních tratí. „Železnice by letos měla poprvé čerpat nejvyšší objem financí ze všech dopravních sektorů. Předpokládaný rozpočet je silně proinvestiční a umožňuje pokrýt nejen všechny probíhající akce, ale především zahájit nové významné stavby,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Prahu a okolí čeká stavební boom
Velká část plánovaných investic půjde v letošním roce do Prahy a jejího okolí. Odstartují například stavební práce mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, nově se předpokládá i zahájení stavby v úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Další posun směrem k realizaci se týká modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno a stanice Praha Masarykovo nádraží. V hlavním městě by se také letos měla začít modernizovat stanice Praha-Smíchov, zdvoukolejnění a rekonstrukce pak čeká Branický most společně s přilehlou tratí. Pokračovat budou stavební práce v úseku Praha-Vysočany – Mstětice, nově se na sklonku loňského roku zahájila i stavba Mstětice – Čelákovice, poslední úsek velmi vytížené příměstské trati z Prahy do Lysé nad Labem. Stavbaři by se měli zaměřit i na modernizaci další části třetího koridoru, a to v rámci optimalizace úseku Karlštejn – Beroun. Zásadní stavební akce se připravuje i v Brně, konkrétně půjde o modernizaci stanice Brno-Královo Pole, která mj. počítá s výstavbou nové nádražní budovy. Samotná realizace by měla začít v roce 2024. Naplno se letos rozběhne další akce zahájená ještě v loňském roce, a to elektrizace a zdvoukolejnění trati Střelice – Zastávka u Brna, která naváže na už dokončenou první etapu stavby mezi Brnem a Střelicemi.

Příprava vysokorychlostních tratí se zrychluje
I nadále bude pokračovat intenzivní příprava nových vysokorychlostních tratí. Projekční práce běží na téměř 200 km tratí a letos se k nim přidají další úseky. Dokončeny budou dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR) pro několik tratí, spolu s nimi také podklady pro procesy EIA. Zahájena bude příprava na tendry typu Design & Build a nastaveny budou procesy pro majetkoprávní vypořádání. Rozpočet na rok 2023 rovněž umožní plynulou projektovou přípravu staveb na konvenčních tratích, která bude zahrnovat i výkupy pozemků dotčených výstavbou. Ve zrychleném tempu budou moci pokračovat také akce zvyšující bezpečnost na železničních přejezdech, a to včetně výstavby mimoúrovňových křížení. Zapomínat rozhodně nechceme ani na výpravní budovy. Aktuálně se jich rekonstruuje více než 60 (zmínit lze například Fantovu budovu pražského hlavního nádraží nebo rozsáhlé objekty v Českých Budějovicích, Plzni a Pardubicích), v přípravě jsou rekonstrukce nebo opravy na více než 130 místech. Jde například o budovy v Karviné, Chebu, Klatovech, Českých Velenicích, Svitavách, Letohradě, Čáslavi, Hlinsku v Čechách nebo Lovosicích.

Investice si vyžádají i dopravní omezení
Rozsáhlá stavební činnost na železnici si samozřejmě vyžádá i omezení provozu. Pozitivní zprávou pro cestující je fakt, že postupně končí velké výluky na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou, s výjimkou modernizace železničního uzlu Pardubice. Výrazně se také zlepší situace na trati mezi Prahou-Vysočany a Mstěticemi, kde realizace projektu míří do finále. Naopak nová omezení provozu se očekávají na současné jednokolejné trati mezi Prahou a Kladnem i mezi Prahou a Berounem.