Rozhovory

Příčinou většiny mimořádných událostí je selhání lidského faktoru

Před několika měsíci měl v kinech premiéru film Mimořádná událost natočený podle skutečného incidentu, ke kterému došlo na české železnici. Expertem na šetření reálných mimořádných událostí je ředitel odboru systému bezpečnosti provozování dráhy Zdeněk Novotný.

Jak se v posledních letech vyvíjí počet mimořádných událostí? Jaké jsou jejich nejčastější příčiny?
Za posledních 10 let evidujeme mírný nárůst celkového počtu mimořádných událostí (MU), loni se jich stalo celkem 1014. Nejčastější příčinou jejich vzniku je selhání lidského faktoru, ať již zaměstnanců dopravce nebo provozovatele dráhy, případně zaměstnanců cizích právních subjektů vykonávajících různé činnosti na železnici. Každoročně způsobí značnou část MU také osoby nedovoleně vstupující do kolejiště.

Mění se nějak v poslední době příčiny mimořádných událostí?
Z dlouhodobého hlediska můžeme konstatovat, že téměř vymizely MU způsobené technickými závadami na drážních vozidlech. Také se zlepšil stav železničního svršku a neevidujeme prakticky žádné incidenty způsobené vybočením koleje nebo lomy kolejnic. Výjimkou jsou lomy jazyků výhybek, ale i tam se přijala opatření k jejich eliminaci. Na zvyšování bezpečnosti a spolehlivosti železniční dopravní cesty se ročně vynakládají značné finanční prostředky. Naopak neustále rostoucí příčinou MU je selhání lidského faktoru. Eliminaci této příčiny nyní věnujeme maximální pozornost.

Co to vlastně je mimořádná událost?
Zákon o dráhách definuje MU jako nehodu nebo incident, ke kterým došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy nebo pohybem drážního vozidla na dráze, případně v obvodu dráhy, a které ohrozily nebo narušily bezpečnost drážní dopravy, bezpečnost osob, bezpečnou funkci staveb či zařízení nebo životní prostředí.

Proč trvá někdy i několik hodin odstranění následků nějakého incidentu na dráze a jak probíhá vyšetřování mimořádné události?
Předně se musí vždy řádně vyšetřit příčiny a okolnosti jeho vzniku. Šetření se účastní nejen zástupci provozovatele dráhy a dopravce, ale v určených případech také Policie ČR, dále lékař, v případě úmrtí pak koroner. Každá z těchto složek má své povinnosti, které musí naplnit. Všichni zúčastnění mají maximální zájem na co nejrychlejším obnovení železničního provozu. V případě střetnutí s osobou je mimo jiné nutné zjistit, zda se jednalo o nepozornost, přebíhání na poslední chvíli, sebevraždu nebo trestný čin. U jízdy drážních vozidel kolem návěstidla s návěstí zakazují jízdu se zase musí zjišťovat, zda se jedná o selhání lidského faktoru (nepozornost, pozdní brzdění, věnování se jiným činnostem), technickou závadu drážních vozidel (selhání brzd), nebo příčiny na straně provozovatele dráhy (špatná viditelnost návěstidla nebo selhání zabezpečovacího zařízení). Těch činností na místě události je mnoho a nezbývá, než je všechny provést. Chápu ale, že cestujícím ve vlaku nebo na nástupišti se zdá doba řešení nepřiměřeně dlouhá.

Velmi častým jevem jsou střety vlaků s osobami. Můžeme dělat ještě něco více, aby se snížil počet těchto událostí?
Z celkového počtu MU činila v roce 2021 újma na zdraví osob nedovoleně vstupujících do kolejiště necelých 20 procent. Z toho počet sebevrahů představuje zhruba 80 procent. Cestou k omezení výskytu sebevražd je oblast prevence. Správa železnic organizuje nebo se podílí na několika projektech, z nichž nejvýznamnější byla účast na jednáních při tvorbě Národního akčního plánu prevence sebevražd a pro naplňování tohoto plánu bylo zavedeno statistické sledování konkrétních míst na železnici s výskytem sebevražd. Děláme hodně pro eliminaci střetu vlaku s osobou, naši vyšetřovatelé se účastní projektu Preventivní vlak bezpečné železnice, zástupci našeho odboru přednáší ve školách a školkách, kde formou přiměřenou věku posluchačů prezentují fotografie a videa z reálných MU.

Jaká byla nejkurióznější mimořádná událost, kterou jste zaznamenal?
Asi ta, o které byl natočen film Mimořádná událost. A takové události byly hned dvě, jedna v roce 2019, obdobná pak loni. Ale příčina i odpovědnost za vznik obou byla na straně dopravce, tak bych to dále nerozebíral.

Předmětem činnosti vašeho odboru nejsou jen nehody či další incidenty. Čím dalším se ještě zabýváte?
Je to široké spektrum činností, které souvisejí nejen s vyšetřováním příčin a okolností vzniku MU. Součástí každého šetření je například vyhodnocení rizik a posouzení, zda se jedná o již známé, nebo zcela nové riziko. Ve druhém případě se zapracuje do Katalogu rizik. Každoročně zpracováváme Výroční zprávy o bezpečnosti provozovatele dráhy i dopravce. Náš odbor také aktivně sdílí data o nehodovosti v rámci skupiny Safety Database při mezinárodní železniční organizaci UIC. Na základě dlouhodobého sledování nehodovosti, a to i v mezinárodním srovnání, lze oprávněně konstatovat, že Správa železnic má zaveden funkční systém bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a důsledně jej uplatňuje. Díky tomu vykazujeme v této oblasti trvale velmi vysokou úroveň. Věřím, že preventivní akce spolu s finančními prostředky vynakládanými na zvyšování bezpečnosti přinesou další snížení počtu mimořádných událostí a zejména nižší bilanci usmrcených a zraněných osob.