Infrastruktura
Opravených výpravních budov stále přibývá, dokončují se i ty velké

Mezi nejvýznamnější projekty, které se loni dokončily, patří jednoznačně oprava fasády Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze nebo rekonstrukce budovy v Havířově. Upravených prostor se dočkali také cestující například ve stanicích Veselí nad Lužnicí, Roztoky u Prahy, Čerčany, Přeštice, Hradec Králové hl. n., Úpořiny, Vimperk, Prachatice a Holešov. Během loňského roku dále pokračovaly významné renovace památkově chráněných nádražních budov, a to v Plzni, Českých Budějovicích a Pardubicích. Intenzivně se pracovalo také na opravě interiérů pražské Fantovy budovy. „Pokud všechno půjde podle plánu, veřejnosti prostory představíme letos na podzim. Pro cestující zde vznikne nová kavárna a také business lounge,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Opravují se také nádražní budovy v Berouně, Vsetíně, Písku, Tachově, Moravském Berouně, Podbořanech, Bohosudově či Kostelci u Jihlavy. Od podzimu mohou cestující v příměstské dopravě využívat i nové prostory v Praze-Vysočanech, kde vznikla nová odbavovací hala. Významná rekonstrukce historické nádražní budovy loni odstartovala ve stanici Teplice v Čechách. První etapa se soustředí na obnovu střechy, celé fasády a 1. nástupiště. Nové objekty se začaly stavět v Aši, Chodově a pražském Radotíně. V průběhu letošního roku by pak měla odstartovat například obnova nádražních budov ve stanicích Ostrava-Vítkovice, Jaroměř, Letohrad, Hodonín či Hlinsko v Čechách.
Otevřela se příjezdová hala českobudějovického nádraží
Významným milníkem v procesu oprav nádražních budov je blížící se konec rekonstrukce památkově chráněného objektu v Českých Budějovicích. Příjezdová hala zdejší stanice začala lidem sloužit od 1. března. Cestující mají k dispozici zatím provizorní pokladny, záchody a nový informační systém. Kompletní oprava pak skončí do závěru letošního roku. Zatím není jisté, zda ve stejném termínu bude hotový i nový hlavní vchod do budovy přímo z Lannovy třídy. V příštím roce se ještě odstraní provizorní pokladny a WC, úpravami projdou také některé venkovní plochy. Oprava historické budovy začala v červnu 2020. V centrální části nádraží je opravená fasáda, sochařská výzdoba, firmy dokončují práce na střeše. Obnovují štukovou výzdobu, opravují vnitřní omítky haly, restaurují erby a mozaiky. V březnu začala oprava severní věže a severního křídla budovy.
V Plzni bude hotovo do konce roku
Plným tempem se opravuje další památkově chráněná budova, konkrétně na hlavním plzeňském nádraží. Obnova 115 let starého objektu začala v květnu 2021, hotovo má být do konce letošního roku. Objekt dostane novou střechu i fasádu. Nejvýraznější změna bude v horní hale, která získá charakter obchodní pasáže. Významným příkladem přerodu již nevyhovujícího objektu v moderní a nejen pro cestující přívětivé prostředí je rovněž památkově chráněná výpravní budova pardubického nádraží. Zde se momentálně připravuje druhá etapa stavebních prací. V současnosti stavbaři kromě opravy kolejiště a nástupišť pracují na centrální výškové části s hotelem, kde kromě jiného instalují eskalátory z odbavovací haly do podchodů, vše má být hotové v první polovině letošního roku. V rámci druhé etapy je v plánu komplexní rekonstrukce nádražní haly, východního provozního křídla a západního křídla s bytovým domem. S výpravní budovou je spojen sedmipatrový hotel, který už prochází rekonstrukcí. V budoucnu v něm bude školicí středisko Správy železnic.