Aktuality
Ohlasy z prvního workshopu s odbornou veřejností
Mezi silné stránky řadí odborníci plně integrovanou železniční síť, která poskytuje cestujícím rychlá a kapacitní spojení až do centra Prahy. U hlavního nádraží vyzdvihují jeho průjezdnost, naopak u Masarykova nádraží jeho přístupnost z okolí i přestupní vazby na jiné druhy dopravy. Řada podnětů také směřuje k udržitelnosti železniční dopravy a její páteřní roli v systému veřejné dopravy v celé aglomeraci.
Naopak mezi slabými stránkami rezonuje nedostatečná kapacita železničního uzlu nejenom pro očekávaný rozvoj příměstské i dálkové dopravy, ale i pro současnou úroveň provozu. Ta se pak projevuje nespolehlivostí a nízkou stabilitou provozu. Prostor vidí odborníci ve zlepšení přestupních vazeb na MHD a zatraktivnění nejen samotných nádraží a zastávek, ale i jejich okolí pro tzv. poslední míli cest, které se odehrají většinou pěšky nebo na kole. Železnice v Praze by také mohla být viditelnější, aby potvrdila svou plnohodnotnou roli v obsluze města. S tím souvisí i upozornění na mezery v provozním konceptu, který by měl lépe reflektovat poptávku cestujících. Kritika směřuje také na pokles významu železnice pro místní nákladní dopravu (tzv. city logistiku); potřebná kapacita se nedostává ani nákladním vlakům, které přes Prahu potřebují jen projet.
Mezi příležitostmi pražské železnice vidí odborníci přivedení tzv. Rychlých spojení, které přivedou nové cestující z okolních krajů i zahraničí. Důležité je také mít na paměti, že železnice díky svému vysokému podílu elektrifikace pomůže splnit klimatické závazky města i státu snadněji, než jiné druhy dopravy. Mezi hrozbami pak zmiňují částečný odliv cestujících po pandemii COVID-19, spojený se změnou potřeb v mobilitě. Mezi evergreeny pak patří nedostatek finančních zdrojů pro přestavbu železničního uzlu a neustálé odkládání její realizace.
Pokud i vy máte svůj názor nebo dotaz směřující na železnici v Praze, zapojte se do panelové diskuze, kterou pořádáme 24. 6. od 19 hodin v pražském CAMP. Další příležitost pro zapojení odborníků přijde v závěru roku 2021, kdy budeme pořádat druhý workshop, tentokrát na téma diskuze nad širokým vějířem variant železničního uzlu, jejich přínosy a riziky.