Infrastruktura
Nová nástupiště, zastávka i lávka přes nádraží – vítejte v Pardubicích!
Pardubickým nádražím projdou denně tisíce cestujících. Ti se museli dlouhé měsíce vypořádávat s různými omezeními souvisejícími se stavebními pracemi. Výsledek ale rozhodně stojí za to. Všechna nástupiště prošla rekonstrukcí, přibylo k nim jedno nové. Velmi atraktivní je jejich zastřešení skrývající také prvky informačního systému. Na všech nástupištích jsou k dispozici designové lavičky a koše, nové je jejich osvětlení.
Některé nástupní hrany budou v blízké budoucnosti blikat a varovat tak před příjezdem či průjezdem vlaku. Celkovou obnovou a prodloužením k pátému nástupišti prošly oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Opravené prostory pro cestující dostaly nový informační a orientační systém, tabule s odjezdy vlaků obsahují také jejich řazení, zatím samozřejmě ve zkušebním provozu.
Lávka spojuje dvě části města
Novou dominantou nádraží je zastřešená lávka, která měří celkem 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla. To tak získalo spojení nejen s prostorem před samotným nádražím, ale také s jednotlivými nástupišti. Na ně z lávky vedou eskalátory a výtahy, bezbariérovost je dnes samozřejmostí. Stavbaři provedli kompletní rekonstrukci kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h.
Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi. Znamená to, že je nově možná například souběžná jízda dvou vlaků mezi hlavním pardubickým nádražím a stanicí Pardubice-Rosice nad Labem, současně mohou jet také vlaky z Rosic do Chrudimi či na hlavní nádraží.
Vlaky budou zajíždět blíže k centru
Velkou novinkou pro obyvatele a návštěvníky města je nová zastávka Pardubice centrum. Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti do středu města. Budou sem zajíždět všechny vlaky od Hradce Králové a v dopravní špičce také od Chrudimi. Novou zastávku tvoří 140 metrů dlouhé oboustranné nástupiště vybavené dvěma přístřešky. Cestující se dostanou k vlakům dvěma bezbariérovými vstupy, a to z podchodu ve Sladkovského ulici a z podjezdu v ulici Jana Palacha.
Za zmínku také stojí úprava odstavných ploch v kolejišti pro potřeby našich kolegů, kteří mají na starosti údržbu a opravu infrastruktury. Do úplného konce modernizace uzlu zbývá už jen upravit některé plochy mimo kolejiště. A co bylo pro stavbaře skutečnou výzvou? Určitě například nová mostní konstrukce přes hlavní železniční koridor. Most s rozpětím 45 m a váhou 208 tun byl kompletně svařen a opatřen protikorozním nátěrem na vojenské vlečce pardubického letiště, následně usazen na speciální podvozky a přemístěn 1200 metrů na místo osazení u Parama.