Infrastruktura

Nová nástupiště, zastávka i lávka přes nádraží – vítejte v Pardubicích!

Čtyři roky náročných stavebních prací jsou u konce, pardubické nádraží, klíčový železniční uzel na hlavním koridoru, září novotou. Změny jsou vidět na každém kroku, dominantou nádraží je především nová lávka přes celé kolejiště. Vlaky už také zajíždějí na novou zastávku.

Pardubickým nádražím projdou denně tisíce cestujících. Ti se museli dlouhé měsíce vypořádávat s různými omezeními souvisejícími se stavebními pracemi. Výsledek ale rozhodně stojí za to. Všechna nástupiště prošla rekonstrukcí, přibylo k nim jedno nové. Velmi atraktivní je jejich zastřešení skrývající také prvky informačního systému. Na všech nástupištích jsou k dispozici designové lavičky a koše, nové je jejich osvětlení.

Některé nástupní hrany budou v blízké budoucnosti blikat a varovat tak před příjezdem či průjezdem vlaku. Celkovou obnovou a prodloužením k pátému nástupišti prošly oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Opravené prostory pro cestující dostaly nový informační a orientační systém, tabule s odjezdy vlaků obsahují také jejich řazení, zatím samozřejmě ve zkušebním provozu.

Lávka spojuje dvě části města
Novou dominantou nádraží je zastřešená lávka, která měří celkem 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla. To tak získalo spojení nejen s prostorem před samotným nádražím, ale také s jednotlivými nástupišti. Na ně z lávky vedou eskalátory a výtahy, bezbariérovost je dnes samozřejmostí. Stavbaři provedli kompletní rekonstrukci kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h.

Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi. Znamená to, že je nově možná například souběžná jízda dvou vlaků mezi hlavním pardubickým nádražím a stanicí Pardubice-Rosice nad Labem, současně mohou jet také vlaky z Rosic do Chrudimi či na hlavní nádraží.

Vlaky budou zajíždět blíže k centru
Velkou novinkou pro obyvatele a návštěvníky města je nová zastávka Pardubice centrum. Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti do středu města. Budou sem zajíždět všechny vlaky od Hradce Králové a v dopravní špičce také od Chrudimi. Novou zastávku tvoří 140 metrů dlouhé oboustranné nástupiště vybavené dvěma přístřešky. Cestující se dostanou k vlakům dvěma bezbariérovými vstupy, a to z podchodu ve Sladkovského ulici a z podjezdu v ulici Jana Palacha.

Za zmínku také stojí úprava odstavných ploch v kolejišti pro potřeby našich kolegů, kteří mají na starosti údržbu a opravu infrastruktury. Do úplného konce modernizace uzlu zbývá už jen upravit některé plochy mimo kolejiště. A co bylo pro stavbaře skutečnou výzvou? Určitě například nová mostní konstrukce přes hlavní železniční koridor. Most s rozpětím 45 m a váhou 208 tun byl kompletně svařen a opatřen protikorozním nátěrem na vojenské vlečce pardubického letiště, následně usazen na speciální podvozky a přemístěn 1200 metrů na místo osazení u Parama.