Provoz

Nejen drážní hasiči prokázali při letošních povodních své schopnosti

Letošní povodně, které zasáhly různé oblasti České republiky, představovaly vážnou zkoušku pro řadu našich kolegů. Především hasiči sehráli během krizových dnů klíčovou roli při ochraně životů či majetku. Poděkování ale patří všem, kteří bojovali s následky řádění velké vody.

V případě jakékoli mimořádné události jsou drážní hasiči vždy v první linii. Proto hned při prvotním varování o blížících se povodních aktivovali krizové plány. Díky speciálnímu výcviku v oblasti záchrany a likvidace havárií na železnici byli schopni efektivně zasahovat tam, kde voda ohrozila nejen tratě, mosty, tunely a další infrastrukturu, ale i klíčová zařízení důležitá pro plynulost železničního provozu. Významnou roli hrála dlouholetá příprava a spolupráce se státními i dobrovolnými hasiči, stejně jako nasazení moderní těžké techniky. K zásadním výhodám drážních hasičů patří možnost použití speciálních vozidel a vybavení pro přístup do těžko dostupných míst, například nasazení dvoucestného vozidla v nepřístupných oblastech Jeseníků. Díky schopnosti pohybovat se po kolejích i po silnici se použilo k zásobování odříznutých obcí po železniční trati.

Jedním z hlavních cílů během povodní bylo zajištění bezpečnosti strategicky důležitých železničních tratí pro osobní i nákladní dopravu. Na některých místech došlo k evakuaci stanic a zabezpečení přepravy nebezpečných látek, aby se předešlo ekologické katastrofě. Většina zásahů se soustředila do oblastí Ostravska a Jeseníků, kde byla situace nejkritičtější. Povodně zasáhly i regiony Brna, Českých Budějovic, Liberce a další oblasti v Čechách a na Moravě.

Nutno ale podotknout, že povodně nebyly těžkou zkouškou jen pro hasiče, výrazně se zapojily i další organizační složky Správy železnic. Tam, kde přímo nehrozila velká voda, padaly na koleje stromy z okolní podmáčené půdy, sesouvaly se svahy, poškozeno bylo na několika místech trolejové vedení. Elektromontéři, technici, údržbáři a další profese dělali maximum pro to, aby přerušení provozu bylo vždy co nejkratší.

Po opadnutí vody se drážní hasiči okamžitě pustili do odstraňování následků povodní a obnovy železničního provozu. Jejich činnosti zahrnovaly odklízení naplavenin, kontrolu poškozených tratí a mostů a čištění tunelů. Velkou výzvou bylo odčerpání vody z různých prostor železniční infrastruktury, včetně podchodů, kabelových šachet, tunelů civilní ochrany, servisních hal a dílen. Součinnost s elektroúseky, které spravují trakční vedení, byla klíčová – po opadnutí vody se pečlivě kontrolovalo trakční vedení a odstraňovaly překážky, které ho ohrožovaly. Jejich pracovníci ve spolupráci s dalšími kolegy byli v nasazení i přes noc, aby zajistili co nejrychlejší návrat k normálu.

Společné úsilí vedlo k minimálnímu zpoždění vlaků a rychlé obnově provozu na většině postižených tratí. „Děkuji vám všem, kteří jste se podíleli na odstraňování mimořádností. Vážím si vašeho obrovského úsilí a profesionality, kterou jste prokázali v těchto náročných dnech. Bez vás bychom to nezvládli,“ poděkoval všem za maximální nasazení generální ředitel naší státní organizace Jiří Svoboda.