Provoz
Naše státní organizace letos slaví 20. výročí svého vzniku

Text: Pavel Tesař
Foto: archiv Správy železnic
Dnešní Správa železnic vznikla v roce 2003 po rozdělení Českých drah na dva samostatné subjekty. Zatímco ČD začaly fungovat jako dopravce, naše státní organizace začala pečovat o železniční infrastrukturu. Už rok po svém vzniku se stala investorem stavebních akcí na železnici. Od 1. září 2011 začala řídit železniční provoz, její řady tak rozšířilo několik tisíc výpravčích a dispečerů. V polovině roku 2016 pak převzala více než 1 500 nádražních budov. „S převodem nádražních budov se našimi přímými zákazníky stali cestující z vlaků, což považujeme za velký závazek. Od začátku jsme se proto zaměřili na zlepšování stavu nádražních objektů. Do současnosti jsme jich zrenovovali téměř 300, na dalších čtyřech desítkách se momentálně pracuje,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podle jeho slov se rekonstruují i ty největší památkově chráněné nádražní budovy, jako například v Praze, Českých Budějovicích nebo Plzni. Významné investice směřují i do zlepšení nabízených služeb ve zrekonstruovaných objektech.
Zmodernizovalo se přes 1 600 km tratí
Velmi sledovanou oblastí nejen z pohledu cestujících je modernizace tratí a stanic. Za dvě desítky let své existence Správa železnic zrekonstruovala úseky o celkové délce přes 1 600 kilometrů. Z toho 621 kilometrů tratí je součástí některého ze čtyř železničních koridorů, jejichž přestavba je téměř u konce. Nejen instalace jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS pak přispívá ke zvyšování bezpečnosti provozu. Jeho důležitou funkcí je automatické zastavení vlaku v případě jízdy na červenou. Jen za uplynulý rok bylo ETCS vybaveno 417 kilometrů tratí, ve zkušebním nebo ostrém provozu je už téměř 800 kilometrů. V úseku mezi Olomoucí a Uničovem byl navíc vůbec poprvé v Česku zaveden výhradní provoz vlaků pod dohledem tohoto nejmodernějšího zabezpečovacího zařízení. S tématem bezpečnosti souvisí i problematika železničních přejezdů. Ideálním řešením je jejich náhrada nadjezdy nebo podjezdy. Příkladem může být modernizace dvou traťových úseků čtvrtého koridoru mezi Soběslaví a Doubím a Sudoměřicemi a Voticemi, kde zmizela všechna úrovňová křížení železnice a silnice. Současně také dochází ke zvyšování zabezpečení přejezdů instalací zabezpečovacího zařízení se světly a závorami. V minulých letech se podařilo doplnit závory na všech přejezdech nacházejících se na silnicích první třídy.
Naším cílem je maximální úspora energií
Nesporným benefitem železnice je šetrnost k životnímu prostředí. V příštích letech proběhne elektrifikace dalších 588 kilometrů tratí, například mezi Otrokovicemi, Zlínem a Vizovicemi nebo Prahou a Kladnem v rámci modernizace a výstavby napojení na Letiště Václava Havla. Správa železnic v rámci udržitelnosti kontinuálně pracuje i na snižování energetické náročnosti budov, recyklaci kovových odpadů či opětovném využití materiálů – kolejí, pražců nebo kameniva. „Naším hlavním cílem je zajistit vždy rychlý, bezpečný a ekologický způsob dopravy. Zvyšování standardu našich tratí a nádražních budov s sebou přináší i neoblíbená omezení a výluky. Potýkat se s nimi musíte vy, cestující, i naši zaměstnanci. Nezapomínejme ale, že každé takové omezení nakonec přináší zlepšení,“ dodává Jiří Svoboda.
Správa železnic patří mezi největší zaměstnavatele
S rozšiřováním agendy naší státní organizace postupně rostl i počet zaměstnanců. V roce 2003 stalo u zrodu tehdejší Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) prakticky několik zaměstnanců. S přibývající agendou a poskytovanými službami jak dopravcům, tak cestujícím či jiným subjektům jejich počet neustále narůstal a dnes přesahuje hranici 17 tisíc. Díky tomu patří Správa železnic k největším zaměstnavatelům u nás nejen v sektoru dopravy, ale obecně na trhu práce.