Infrastruktura

Modernizace železnice v údolí Berounky míří do své poloviny

V údolí Berounky mezi Karlštejnem a Berounem pokračuje modernizace trati, která přinese vyšší bezpečnost a spolehlivější cestování. Stavba se blíží do své poloviny, pojďme se tedy podívat, jak probíhají stavební práce. Hotovo bude ve druhé polovině roku 2026.

Stavební stroje se na tomto úseku velmi vytížené trati mezi Prahou a Berounem objevily poprvé více než před rokem. Pustily se do obnovy více než sedmi kilometrů trati s jednou zastávkou v Srbsku. Specifikem zahajované stavby je, že se nachází v úzkém údolí řeky Berounky, navíc na území CHKO Český kras. Pro zvýšení bezpečnosti provozu je nutné sanovat a zajistit skalní masivy nad tratí, zejména v okolí obce Tetín. Svou podobu zcela změní zastávka Srbsko, která získá bezbariérová nástupiště, celkovou rekonstrukcí projde tamní podchod. Traťová rychlost se po aktivaci evropského zabezpečovače ETCS zvýší na 130 km/h.

Menší dopad na provoz
Pozitivní zprávou pro cestující je, že se práce odehrávají bez úplného přerušení provozu. Kolem pracovních míst je možné jezdit rychleji, než v takových případech bývá, namísto běžně používaných 50 km/h se díky zavedeným opatřením bude projíždět osmdesátkou. Tím se snižují dopady stavby na pravidelnost vlaků. Bezpečnost stavebních dělníků pak pomáhá zajistit varovný systém ATWS (Automatic Track Warning System), který upozorňuje na přijíždějící vlak. Celé staveniště je rozdělené na varovné sektory dlouhé několik set metrů. Pohyby vlaků zaznamenávají kolejové kontakty připojené k vysílači. Z něj se pak přenáší signál do zařízení, které spustí akustickou a vizuální výstrahu. Odjezd vlaku ze staveniště se detekuje opět automaticky, případně manuálně stavebním personálem.

Cestujícím už slouží nová nástupiště v Srbsku
Prakticky od počátku stavebních prací se v celém rekonstruovaném úseku jezdilo po jedné koleji, což výrazně omezilo propustnost trati a projevilo se zejména na provozu regionálních vlaků mezi Prahou a Berounem. V polovině října se zprovoznila nová výhybna Odbočka lom, od stejného data slouží cestujícím také nová nástupiště v Srbsku. Už v létě proběhla aktivace nového staničního zabezpečovacího zařízení ve stanici Karlštejn, kde svému účelu dosloužila obě stavědla. Dále byla dokončena výstavba nových trakčních podpěr a nyní dochází k instalaci trakčního vedení. Mezi novou odbočkou a Berounem jsou ve druhé traťové koleji opraveny propustky a mosty. Sanace skal je dokončena zhruba ze dvou třetin.

V následujícím období proběhne rekonstrukce železničního svršku a spodku v úsecích Karlštejn-Odbočka lom (1. i 2. TK) a v úseku Odbočka lom - Beroun (1. TK) a dále instalace traťového zabezpečovací zařízení v úseku Karlštejn-Beroun. V letošním roce proběhne také modernizace jediného přejezdu ve stavbě, konkrétně v obci Srbsko. Stavba běží podle plánu, největší potíže zatím způsobila řeka Berounka, která v srpnu částečně zaplavila přístupové komunikace. Jedním z pomocníků při rekonstrukci je unikátní sanační stroj AHM 800R, který dokáže současně obnovit železniční svršek i spodní stavbu přímo na místě bez nutnosti zdlouhavé přepravy materiálu, což výrazně zrychluje celý proces.