Rozhovory

Geodeti přicházejí na stavbu jako první a jako poslední ji opouštějí

Jednou z velmi důležitých drážních profesí je železniční geodet. Bez něj by se žádná stavba neobešla, je nenahraditelný také při správě svěřeného majetku. Již skoro tři roky šéfuje drážním geodetům Libor Vavrečka. Zeptali jsme se ho nejen na specifika této profese.

Co je vůbec úkolem železničních geodetů?
Základním posláním Správy železniční geodézie (SŽG), která zastřešuje drážní geodety, je zajištění funkce autorizovaného zeměměřického inženýra ve všech fázích přípravy a realizace staveb. Vykonáváme speciální geodetická měření osy koleje, provádíme kontrolní měření po práci externích firem a kontrolu jejich dokumentací, zajišťujeme mapové podklady pro přípravu staveb a po jejich realizaci kontrolujeme skutečné provedení stavby vzhledem k projektu. Jsme správci a poskytovateli prostorové polohy koleje a dat o staničení, dodáváme data do geografických informačních systémů a také plníme za naši organizaci zákonné povinnosti v poskytování geografických dat. V neposlední řadě jsme odbornou službou při správě nemovitého majetku a při majetkoprávních činnostech, jako jsou třeba pozemkové úpravy, šetření hranic dráhy nebo tvorba geometrických plánů či věcných břemen.

Jaká je vaše pozice v procesu přípravy staveb?
Zajišťujeme mapové podklady pro investiční akce i opravné práce. Jsme také účastníky připomínkových řízení projektové dokumentace z hlediska posouzení geodetické části, ale také z pohledu projekční návaznosti směrového a výškového řešení na stávající nerekonstruované a případně i budoucí úseky. Obecně lze říct, že geodeti jsou jedni z prvních, kteří na stavbě začínají pracovat a po jejím ukončení pak jedni z posledních v rámci tvorby dokumentací skutečného provedení staveb. U opravných prací pro oblastní ředitelství často provádíme kompletní službu včetně samotných projekčních prací.

Jak vůbec vypadá práce železničního geodeta?
Při sběru dat pracujeme téměř výhradně za provozu, celý kalendářní rok, a pokud to technologie měření umožní, tak i při všech povětrnostních podmínkách. Vždy je to závislé na potřebách našich „zákazníků“, kterými jsou zejména správy tratí a stavební správy. Práci železničního geodeta v rámci oboru zeměměřictví charakterizují specifické požadavky na výslednou vysokou přesnost, a tak budujeme a udržujeme i vlastní geodetické základy prostřednictvím fyzických bodů stabilizovaných v terénu – tzv. železniční bodové pole. V tuto chvíli spravujeme přibližně 112 tisíc bodů, které jsou základem pro všechny geodetické práce na železnici.

V současné době připravujete projekt digitální technické mapy železnice. Můžete ho přiblížit?
Svým rozsahem se jedná o ojedinělý projekt, jehož cílem je také zrychlit přípravu staveb. Do poloviny tohoto roku bude zmapováno téměř 2200 kilometrů území kolem železnice, do roku 2030 nás čeká přeměření dalších zhruba 6700 kilometrů, kde již máme mapové podklady ve starších datových modelech. Zároveň se vyhledávají a zaměřují podzemní sítě technické infrastruktury v délce přibližně 5000 kilometrů a dalších 25 000 kilometrů sítí se vytěžuje z analogových a digitálních dokumentací, které dohledali naši odborní správci technické infrastruktury na OŘ a SŽT. Jedná se opravdu o rozsáhlý digitalizační projekt, na kterém pracuje poměrně velké množství zaměstnanců Správy železnic a SŽG je pověřena jeho koordinací a vedením.

Jak funguje spolupráce geodetů s jinými odbory Správy železnic?
Dá se říct, že spolupracujeme se všemi odbory GŘ na úseku modernizace i provozuschopnosti. Jsme partnery všech organizačních jednotek, nejvíce ale kolegů z oblastních ředitelství, kterým vycházíme maximálně vstříc při jejich potřebách. Kromě běžných činností provádíme například monitoring nestabilních úseků, zajišťujeme podklady pro práce automatických strojních podbíječek nebo vyhodnocujeme umístění spadlých stromů při mimořádnostech vzhledem k vlastníkovi pozemku. Nově také zaměřujeme budovy pro tvorbu projektů i pro doplnění chybějící dokumentace a pro pasportizaci, navíc jsme připraveni kontrolovat kubatury při zemních pracích na investičních stavbách nebo poskytujeme podklady pro technologické stavby ETCS.

Jak vám pomáhají moderní technologie?
Díky podpoře vedení naší organizace jsme vybavení špičkovou technikou splňující kritéria nejvyšších přesností. Ta dnes umožňuje například automatické cílení s eliminací chyby lidského faktoru, a i když měřič nebude „tyčku s GPSkou“ držet rovně, dojde k automatickému dopočítání správné polohy. Technologie udělaly za poměrně krátký čas velký skok kupředu. V SŽG využíváme i technologie laserového skenování, kterými jsme schopni podle typu zařízení pořídit stovky tisíc až jednotky miliónů bodů za vteřinu. To s sebou ale přináší velmi vysoké nároky na hardware i software zpracovatelů. Technologie hromadného sběru dat laserovým skenováním je vysoce efektivní, ale při nekvalifikovaném použití nastávají obrovský chyby, nepřijatelné pro provozovanou dopravní cestu. Proto ji musíme ověřovat nezávislými metodami. Ve spolupráci s HZS Správy železnic také v posledním roce využíváme bezpilotní snímkování pomocí dronů a od této technologie si do budoucna hodně slibujeme. Moderní vybavení získají postupně podle finančních možností všechna naše pracoviště.

Jaký je zájem o práci železničního geodeta?
Jsem přesvědčený, že se jedná o poměrně prestižní práci v rámci našeho zeměměřického oboru. Nároky na znalosti jsou na naše zaměstnance poměrně vysoké, a proto věnujeme hodně energie celoživotnímu vzdělávání a rozšiřování mezioborových znalostí (železniční svršek, podmínky práce traťových strojů). Někoho to motivuje, ale pro jiného to může být naopak stresující. Také nové technologie a změny v procesech v rámci digitalizace přinášejí nové nároky na naše zaměstnance, ale i s tím si musíme umět poradit. Na závěr bych ještě doplnil, že SŽG kromě železničních geodetů zaměstnává také geoinformatiky a několik projektantů, kteří jsou pro naši činnost již nepostradatelní a jsou nedílnou součástí celkové služby, kterou poskytujeme našim oblastním ředitelstvím.