Management kapacity dráhy

Správa železnic hospodaří s majetkem státu, který tvoří železniční dopravní cestu. Plní funkci vlastníka a provozovatele dráhy ve smyslu zákona o dráhách, zajišťuje provozování, provozuschopnost, modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty.

Současně Správa železnic vykonává roli přídělce kapacity pro celostátní dráhu, regionální dráhy, a veřejně přístupné vlečky, které provozuje, a ostatní dráhy těchto uvedených kategorií, které jsou ve vlastnictví státu.

Povinností Správy železnic je při procesu přidělování kapacity zajistit nediskriminační přístup dopravců na železniční dopravní cestu. K tomu vydává Prohlášení o dráze celostátní a regionální. V něm je popsán proces přidělení kapacity dráhy, včetně povinných údajů v žádosti a časového rozvrhu podávání žádostí. Žádosti o přidělení kapacity dráhy se dělí následovně:

•        žádost o přidělení kapacity dráhy do ročního jízdního řádu (řádná i pozdní),
•        žádost o přidělení kapacity dráhy do změny ročního jízdního řádu,
•        žádost o individuální ad hoc přidělení kapacity dráhy.

Součástí managementu kapacity dráhy jsou i další aktivity, které s plánováním dostupné kapacity souvisí. Jedná se o dlouhodobé plánování rozsahu infrastruktury a možností organizace dopravy, spolupráce se zahraničními manažery infrastruktury na harmonizaci procesů přídělu dráhy i tvorba metodických a kontrolních postupů při sestavě jízdního řádu, které jsou důležitým podkladem pro transparentní přístup Správy železnic k žadatelům o kapacitu.

Podrobné a aktualizované informace o postupu přípravy jízdního řádu naleznou dopravci a žadatelé na Portále provozování dráhy (provoz.spravazeleznic.cz).

Analýza kapacity dráhy

Správa železnic identifikovala přípravě jízdního řádu pro období platnosti jízdního řádu 2024/2025 bezprostředně hrozící nebezpečí přetížení dráhy na různých úsecích sítě. Postupem podle zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách vydává analýzy kapacity dráhy pro úseky dotčené tímto hrozícím přetížením. Správa železnic identifikovala bezprostředně hrozící nebezpečí přetížení dráhy na různých úsecích sítě, které spolu ne vždy provozně a technicky souvisí. Pro účelnost zpracování zvolila Správa železnic zpracování celkem pěti analýz, které přetížené úseky agregují do logických provozních celků. Analýza kapacity dráhy je zpracována pro:

•        Trať Česká Třebová – Praha
•        Uzel Praha
•        Uzel Ostrava
•        Uzel Brno
•        Oblast Královéhradecko

Soubory ke stažení

AKD Česká Třebová – Praha-Libeň (856.1 kB) pdf
AKD Uzel Praha (845.8 kB) pdf
AKD Uzel Ostrava (334.2 kB) pdf
AKD Uzel Brno (552.4 kB) pdf
AKD Královéhradecko (657.9 kB) pdf