Program Doprava 2021–2027 (OPD3)
I v aktuálním programovém období pokračuje finanční podpora z fondů Evropské unie pro sektor dopravy v ČR v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3). Stěžejní programový dokument obsahuje hlavní finanční a technické podmínky pro naplňování strategických investičních potřeb a řešení klíčových dopravních problémů v zemi. Tento operační program svým zaměřením navazuje na OPD 2014–2020.
Ministerstvo dopravy vykonává pro OPD3 prostřednictvím Odboru fondů EU roli řídicího orgánu a Státní fond dopravní infrastruktury roli zprostředkujícího subjektu.
OPD3 patří z hlediska objemu finančních prostředků mezi nejvýznamnější finanční nástroje určené pro modernizaci železniční sítě. Celková alokace pro železnici z Fondu soudržnosti činí 43 miliard Kč.
Správa železnic využívá v rámci OPD podporu z Fondu soudržnosti na železniční infrastrukturu v rámci Prioritní osy 1: Evropská, celostátní a regionální mobilita.
Podpora směřuje do modernizace a rekonstrukce železniční infrastruktury zařazené do páteřní celoevropské sítě TEN-T a zavádění nových technologií pro řízení provozu a zajištění jeho větší bezpečnosti. V rámci Programu Doprava 2021–2027 budou podpořeny například následující železniční projekty strategického významu: Rekonstrukce žst. Brno-Královo Pole, Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice – Rosice nad Labem – Stéblová nebo ETCS Ústí nad Orlicí – Lichkov.
Další oblastí je zajištění udržitelné regionální, příměstské i městské dopravy a zlepšení kvality železniční infrastruktury s ohledem na její kapacitu, bezpečnost a také lepší návaznost dopravy z regionálních tratí na páteřní síť. Sem spadá například modernizace stanic a zastávek.
Bližší informace o Programu Doprava 2021–2027 naleznete na stránkách Programu.