Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou pro bezpilotní letadla v zeměpisné zóně Správy železnic (Omezený prostor LKR11 - dráha Správy železnic, od vydání Opatření obecné povahy ÚCL)
Každý bezpilotní let v zeměpisné zóně Správy železnic musí být řádně projednán se Správou železnic, a to ve všech případech, kdy se jedná o let v otevřené kategorii, ale podle článku 15 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel, v platném znění se zřizuje v České republice omezený prostor LKR10 UAS, nov. 15.5.2024 , jehož smyslem je zachování stávající územní ochrany České republiky, zajištěné platným regulačním rámcem civilního letectví.
Předmětem tohoto opatření obecné povahy je národní úprava provozu bezpilotních letadel z pohledu SŽ v ochranném pásmu stanoveného příslušným právním předpisem, viz výše v ochranném pásmu (zeměpisné zóně Správy železnic) podél nadzemních dopravních staveb-železniční dráhy.
Žádost o souhrnné stanovisko Správy železnic o koordinaci s dráhou bezpilotního letu v zeměpisné zóně Správy železnic je možno podat elektronicky a na generálním ředitelstvím odboru bezpečnosti a krizového řízení, viz kontakt níže.
Zeměpisná zóna Správy železnic
(Omezený prostor LKR11 - dráha Správy železnic,
od vydání Opatření obecné povahy ÚCL)
Informace o postupu projednání koordinace bezpilotního letu v zeměpisné zóně Správy železnic se řídí vnitřním pokynem ředitele odboru bezpečnosti a krizového řízení PO 02/2024 ke koordinaci bezpilotních letů v zeměpisné zóně Správy železnic.
Základní pojmy dle zákona o drahách 266/1994 Sb:
Zeměpisná zóna je území určené územním rozhodnutím pro umístění stavby dráhy. Zeměpisná zóna u celostátní a regionální dráhy je vymezen svislými plochami vedenými hranicemi pozemků, které jsou určeny pro umístění dráhy a její údržbu. Zeměpisná zóna u ostatních drah (vlečky) je vymezen svislými plochami vedenými 3 m od osy krajní koleje (§ 4 zákona).
Pro účely vymezení zeměpisné zóny dráhy, byly stanoveny následující pásma:
- TEN-T: 100 m od osy krajní koleje
- Ostatní dráhy: 60 m
- Klíčové stavební objekty: 60 m
Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou, je vyjádřením a je vydáváno na základě podané žádosti v případech, kdy je záměrem provozovat bezpilotní letadlo v otevřené kategorii provozu (OPEN) a zároveň dochází ke expozici zeměpisné zóny Správy železnic s podmínkami. Lety je poté možné realizovat na základě stanovených podmínek vydaného souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou a v souladu se zbylými podmínkami provozu v dané zeměpisné zóně.
Účelem zeměpisných zón je především zajištění bezpečnosti, ochrany před protiprávními činy, soukromí zaměstnanců a nezapojených osob, nebo životního prostředí, ale také např. praktické umožnění zvláštních druhů provozu bezpilotních systémů a dalšího vývoje těchto systémů a souvisejících technologií.
Koordinací s dráhou se rozumí schválený plán letu, obecně se jedná o soulad letu s jinými činnostmi a zařízeními železniční dráhy Správy železnic.
Žádost musí obsahovat tyto náležitosti:
- Základní náležitosti žádosti jsou:
A.identifikační údaje:
I. název žadatele, tj. stanovení odpovědné osoby
II. název provozovatele UAS (mohou být odlišné subjekty),
III. registrační číslo provozovatele UAS,
IV. registrační čísla pilota / pilotů,
V. typ a model UAS (případně odpovídající specifikace UAS),
VI. registrační značky třídy =C=“ letadla (je-li použitelné).
B. specifikace zamýšlených leteckých činností z hlediska):
I. místa, tj. provozního prostoru
II. času,
III. rozsahu a způsobu
IV. jejich účelu;
V. rizika
C. Přílohy v případě kategorie A2 a podání v elektronickém formuláři:
I. průkaz pilota
II. foto dronu
III. technický list dronu (technické specifikace a popis dronu)
IV. osvědčení o pojištění
V. Vstup do ŽDC
- návrh bezpečnostních opatření (např. předpokládané respektování jízdního řádu, tj.
- případná známa provozní omezení podstatná pro posouzení záměru vzhledem k využití zeměpisné zóny SŽ, (tj. rádio kmitočtové rušení),
- popis zabezpečení oblasti provozu UAS, uvedení pomocné osoby pilota – koordinátora zapojené do provozu bezpilotního letadla a návrh bezpečnostních opatření na zajištění jejich ochrany,
- kopie / sken platného Povolení k létání bezpilotního letadla, Povolení k provozování leteckých prací / leteckých činností pro vlastní potřebu, pokud byly Úřadem vydány (týká se pouze provozovatelů schválených před zavedením společného evropského regulačního rámce pro UAS).
- kopie / sken platného osvědčení o pojištění k pojistné smlouvě, na základě níž bylo sjednáno pojištění odpovědnosti pojištěného za újmu způsobenou provozem bezpilotního letadla, a to v odpovídající výši možné újmy,
- GPS specifikace zamýšlené oblasti provozu a vymezení letového prostoru s uvedením přesné polohy traťového úseku železničního kilometru a termínu provádění letecké činnosti, v případě složitějších realizací (zejména s ohledem na stavby, prostředky nebo infrastrukturu) pak uvedení konkrétní trajektorie letu včetně uvedení výšek letu v jednotlivých bodech trajektorie. Oblast provozu bezpilotního letadla by měla odpovídat dopadové oblasti, tj. poměru 1:1 ve kterém se předpokládá bezpečné ukončení letu bezpilotního letadla, a to i v případě mimořádné události. Je-li to možné, měla by se oblast provozu / dopadová oblast nacházet v bezpečné vzdálenosti od osy krajní koleje.
- do přílohy jako formální součástí žádosti je požadováno přiložení seznamu opatření eliminující rizika, včetně nouzových kontaktů např. 112 pro případ nehody.
- v mapové části žádosti printscreen se zákresem polygonu (linie) z Aplikace DronView či AISView v případě analogového dokumentu.
Pro vytváření itineráře letu a prací letounu je nutné využít nástroj:
Rovněž je nutné do příloh přiložit průkaz pilota, foto dronu, technický list dronu (technické specifikace a popis dronu).
Kontakty:
Jméno | Telefon |
---|---|
Ing. Jaromír Knotek, MBA | +420 972 241 444 |
Působností vyjadřovatele k leteckým a pilotním činnostem v zeměpisné zóně železniční dráhy Správy železnic dráhy je celé území České republiky
Povolování vstupu na provozovanou železniční dopravní cestu
- Vstup do obvodu dráhy Správy železnic (mimo veřejnosti přístupná místa) a na pozemky SŽ veřejnosti nepřístupné, je pro potřeby bezpilotních letů ZAKÁZÁN!
Upozornění nad rámec stanoviska Správy železnic:
- V případě, že prováděním bezpilotního letu budou dotčeny stavby či pozemky ve vlastnictví společnosti České dráhy, a.s., je třeba samostatně oslovit ČD a.s. Regionální správa příslušného Oblastního ředitelství.
- K podání žádosti o OkL na ÚCL mimo správce ochranného pásma dráhy Správy železnic, již není nutno kromě souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou Správy železnic žádat si v souladu s ust. § 7 odst. 3) resp. § 9 odst. 1 zákona o dráhách souhlas drážního úřadu jakožto dotčeného správního orgánu, na adrese: Drážní úřad, Wilsonova 300/8, 121 06 Praha 2 (www.ducr.cz).
Obecné podmínky pro létání s bezpilotním letadlem v ochranném pásmu železniční dráhy Správy železnic
Létání s bezpilotním letadlem v ochranném pásmu železniční dráhy Správy železnic v České republice je podmíněno několika pravidly a regulacemi, které jsou stanoveny pro zajištění bezpečnosti železničního provozu a osob. Zde jsou hlavní body, které je třeba zohlednit:
- Povolení od Správy železnic: Pro létání s dronem v ochranném pásmu železnice je nutné získat povolení od Správy železnic. Ochranné pásmo železnice je obvykle vymezeno do vzdálenosti 60 metrů od krajní koleje.
- Bezpečnostní opatření: Je nutné dodržovat všechny bezpečnostní opatření, aby nedošlo k ohrožení železničního provozu. To zahrnuje například zajištění, že dron nepoletí příliš blízko kolejí nebo elektrického vedení.
- Dodržování zákonů a předpisů: Kromě specifických povolení od Správy železnic je nutné dodržovat obecné předpisy pro létání s drony, které jsou stanoveny Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) a dalšími příslušnými orgány. To zahrnuje například omezení výšky letu, udržování vizuálního kontaktu s dronem a další.
- Respektování soukromí a ochrany dat: Při létání s dronem je nutné respektovat soukromí osob a ochranu dat. Je zakázáno natáčet nebo fotografovat osoby bez jejich souhlasu, pokud to není nezbytné pro splnění úkolu a pokud k tomu není vydáno příslušné povolení.
- Informování místních orgánů: Před zahájením letu v ochranném pásmu železnice je vhodné informovat místní orgány, jako je policie nebo obecní úřad, zejména pokud se jedná o větší operaci nebo pokud může let způsobit obavy mezi veřejností.
- Technická způsobilost dronu: Dron by měl být technicky způsobilý a vybavený potřebnými bezpečnostními prvky, jako je GPS, automatický návrat do výchozího bodu a další technologie, které mohou pomoci zabránit nehodám.
Pro přesné informace a aktuální požadavky je vždy nejlepší konzultovat přímo s příslušnými úřady, jako je Správa železnic a ÚCL, obecně lze však uvést základní, aby byly všechny podmínky a požadavky splněny.
Na základě průběžných reálných zkušeností s provozem bezpilotních letadel v zeměpisné zóně Správy železnic a prováděním letů s ohledem na bezpečnost drážního provozu mohou být podmínky zpřesňovány a upravovány.
Soubory ke stažení
Žádost souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou bezpilotního letadla.docx (24.2 kB) | docx |