Aktuálně

Elektromechaniku v Karlštejně nahradí ještě letos elektronika

Během letošního léta zmizí ze středočeského Karlštejna elektromechanické zabezpečovací zařízení a nahradí ho elektronické, ovládané přímo z dopravní kanceláře. Tím také po dlouhých desetiletích skončí služba signalistů v této stanici na vytížené trati Praha –Beroun.

Moderní doba a požadavky na rychlou, bezpečnou a plynulou železniční dopravu si žádají odpovídající zabezpečovací zařízení. To současné, kterým se v Karlštejně a přilehlých úsecích řídí provoz vlaků, už nevyhovuje současným požadavkům. Jeho základ totiž pochází z doby před více než sto lety, kdy se postupně modernizovala železnice mezi Prahou a Berounem. Během následujících let sice docházelo k jeho částečné modernizaci, princip fungování se ale prakticky nezměnil. „Celé zařízení funguje tak, že výpravčí dostane od svého kolegy z vedlejší stanice informaci o jízdě vlaku. Posoudí aktuální dopravní situaci ve stanici a rozhodne, po které koleji vlak pojede. Signalistům na obou zhlavích v Karlštejně nařídí přípravu vlakové cesty na určenou kolej a obslouží řídicí přístroj zabezpečovacího zařízení. Signalisté na něm postaví vlakovou cestu, což následně opět zařízením potvrdí výpravčímu v dopravní kanceláři. Po průjezdu vlaku provedou zrušení vlakové cesty a zabezpečovací zařízení uvedou do základního stavu. To vše opět ve spolupráci s výpravčím,“ popisuje zjednodušeně celý proces stavění vlakové cesty přednosta provozního obvodu Beroun Jan Bret.



Stanice Karlštejn projde kompletní přestavbou
V loňském roce začala modernizace trati mezi Karlštejnem a Berounem, během které se také vymění zabezpečovací zařízení v samotné stanici. Odpadne nutnost komunikovat se signalisty, výhybky a návěstidla bude ovládat přímo výpravčí z dopravní kanceláře pomocí počítače. Poměrně složitý proces tak nahradí několik kliknutí myší, příprava vlakové cesty se tím usnadní a zrychlí, vše bude pod dohledem nejmodernější techniky. Výpravčím to výrazně usnadní práci zejména v době modernizace trati do Berouna, kdy se postupně vyloučí její jednotlivé části a v Karlštejně budou vlaky čekat na volnou kolej, případně zde budou končit regionální spoje od Prahy, což se konec konců děje již nyní. V rámci následných etap obnovy železnice mezi Prahou a Berounem, kdy se stavbaři přesunou na trať směrem na Zadní Třebaň, se pak kompletně přestaví celá stanice Karlštejn, dostane rovněž zcela nová, bezbariérově přístupná nástupiště.

Signalisty čeká přesun nebo rekvalifikace
To je ale zatím otázka pár let vzdálené budoucnosti, naopak stavědla a jejich obsluha mají před sebou jen několik posledních měsíců provozu. Pak přestanou sloužit svému účelu, o jejich osudu dosud není rozhodnuto. Své jisté naopak mají signalisté. Podle přednosty Jana Breta jich drtivá většina určitě na dráze zůstane a najde se pro ně nové uplatnění. „Se signalisty proběhnou jednání o jejich přesunu do jiných stanic, případně o rekvalifikaci na vyšší pracovní pozici,“ vysvětluje. Na obou karlštejnských stavědlech momentálně pracuje deset signalistů (pět na jednom, pět na druhém) a střídají se ve 12hodinových směnách sedm dní v týdnů, protože železniční provoz v Karlštejně neutichá ani v nočních hodinách.